Permalänk
Medlem

Amd Athlon 64 X2 Dual core CPU Grader!

Min CPu ligger på 20 - 24 grader. tycker det verkar lite onormalt. Kör med boxad fläkt..

Permalänk
Avstängd

hur har du fått reda på det ?

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

För att det Ingick program till Moderkortet som Visar det I Xp. Som man kan starta .. o sen kan man kolla det i Bios

Permalänk
Medlem

Låter kallt och skönt tycker jag. Du skall vara nöjd.

Men troligen har du Cool n'Quiet igång. Vilket gör enhel del.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Joo eller hmm Cool and quiet vette fan asså.. haha bara standard saker som fööljde med När ja köpte alla prylarna. Fick alla delar i fredags fick ihop den i söndags kväll

Permalänk
Medlem

Re: Amd Athlon 64 X2 Dual core CPU Grader!

Låter lite för lågt.... 30 grader brukar de ligga på normalt, sen beror det på kanske har du -10 i ditt rum?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

haha ne har typ 28 garder hära inne.. Har Bara ett utblås på Burken o det är bak o sen på PSUn .. annars inget mer än märkvärdigt..

Permalänk
Medlem

Så lufttemperaturen är 28C och då är prosessorn 20-24C. Det är något stort fel på temperatursensorn.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk

helt ok!

Visa signatur

||| Amd 4000+ -zalman 9500 kylare |Gecube 9600pro med zalman VF700-Cu LED| 1024 DDR PC3200 kingston eller Kingmax minns ej :/ | 1st maxtor250gb sata 1 st 80gb maxtor ide | 10 Fläktar till kylning :) | 21" compaq P110 ||| kommer mer så småning om... har en P4 2,4. med 512 standard pc3200 å fx5500 de stora ;) med copparkylare..

Permalänk
Medlem

Testa kör ett annat program, typ som speedfan eller något,

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lkrisse_1
Det är helt normalt!
sitter sj på en x2 4800+ med zalmans 9500! på typ lägsta hastigheten.. då ligger min på knappt 26 grader rek amd x2!!

Men om du läser säger han sig ha 28C i rummet, man kan inte ha lägre processortemps är rumstemp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Men om du läser säger han sig ha 28C i rummet, man kan inte ha lägre processortemps är rumstemp.

Kan kan man väl?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Jo, men inte med luftkylning...

Permalänk
Medlem

Klart att det går att ha lägre temp på Proppen än vad man har i rummet.. Sen Om ja kör med Luft kanske har stor betydelse. men den Ligger fortf. på 22-26 grader... Som max e den uppe i 30

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shermie
Klart att det går att ha lägre temp på Proppen än vad man har i rummet.. Sen Om ja kör med Luft kanske har stor betydelse. men den Ligger fortf. på 22-26 grader... Som max e den uppe i 30

Nej inte med luftkylning eller vattenkylning när man kyler med rumets luft, det krävs TECs eller kompressorkylning för att nå temperaturer lägre än rumstemperaturen.

Permalänk
Medlem

Är inte 28C rätt mycket? Vi har 19-20C i vårt hus
Men hur kan du kyla ner en processor till 24C med 28C luft? Går inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan ju vara så att mätaren för rumstemperaturen är vid dörren och datorn står vid ett fönster som inte är helt tätt :). Då får man ju lägre grader än rumstempen visar.

Permalänk
Medlem

Min systers sambo har en liknande temp på sin 4400+, men det kan bero på att den står i ett ouppvärmt garage

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

DFIs "Expert"-kort har lite felkalibrerade tempsensorer. De flesta verkar vara drabbade av detta, även om jag sett några få som verkar ha ganska "normala temperaturer. Vad jag vet kan skillnaden vara så stor som 10-15 grader under det egentliga värdet, så lägg till det på den temp som moderkortet rapporterar så stämmer det bättre.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

det kan ju stämma om han nu har bra luftflöde i chassit...
min celeron ligger på 27 grader osv.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju sjutusan vad ni ska lyckas röra till det. Akta er så ni inte blir avstängda för brott mot termodynamikens andra lag. Kanske borde göra den till forumregel.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Kommer ihåg att samma sak diskuterades på ÖÄ för ett bra tag sedan...

Iaf, lite mera info från DFI-Street:

2) http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=31509&page=1...
It is a common fault with all expert boards. With the first bios release it was approximately (from my read outs on an external diode and the onboard readouts) 15oC lower readouts than it really was, now with the latest beta bios which also fixes the processor voltage issues, its approximately 8oC out. I suggest getting the latest bios release from here...
http://us.dfi.com.tw/Support/Download/bios_download_us.jsp?PR...

Sen så kan man inte kyla under lufttemp med luftkylning, hur man än gör. Luften transporterar bort värmen, och om luften då är en viss temperatur så kommer den endast att bli varmare när den möter en varm processor eller heatsink, vara sig om luften rör sig snabbt eller sakta över heatsinken. Det enda som en snabbare fläkt eller dylikt gör är att luftflödet ökar, vilket betyder att luften som värms upp av heatsinken stannar där en kortare tidsperiod innan den flyttas och kall luft tar dess plats, och tack vare det så åstakoms bättre kylning än om en långsammare fläkt tar längre tid på sig att flytta bort den uppvärmda luften.

Och man kan alltså inte hävda att det visst går genom att säga att hden blir kall om man blåser på den, eftersom luften runt huden redan ligger lite över "rumstemp" tack vare att värme strålar ut från huden och värmer upp den intillliggande luften. Samma sak utomhus när det blåser; det blir inte kallare bara för att det blåser, det enda som händer är att luftflödet flyttar bort den uppvärmda luften närmast vår hud, så vi känner hur kallt det egentligen är. Samma princip som hos datorer med andra ord. ju mer det blåser, desto effektivare är avkylningen, men om processorn i det här fallet då ligger under rumstemperatur, så kommer luften istället börja överföra värme till processorn, istället för tvärtom som oftast är fallet.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

Detta gäller även för vattenkylning. Vattnet är bara ett medium för att transportera värmen till radiatorn, där värmeväxlingen med dem rumstempererade luften sker.

Givetvis kan man ha i kallare vatten, men efter ett tag har det ändå jämnat ut sig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Detta gäller även för vattenkylning. Vattnet är bara ett medium för att transportera värmen till radiatorn, där värmeväxlingen med dem rumstempererade luften sker.

Givetvis kan man ha i kallare vatten, men efter ett tag har det ändå jämnat ut sig.

Man får ju ha en ismaskin som ploppar i isbitar automatiskt

Permalänk
Medlem

Man blir så trött ibland! Vad tusan har vi skolan till egentligen? Många(inkl. mig ) kan inte stava och skriva ordentligt. Nu så ser vi att folk inte kan väldigt enkel fysik.

Och som många sagt innan, förklaring ligger i en felkälla kallad tempsensor. Det är därför du har så konstig temp.

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Inaktiv

De kanske borde göra Termodynamik till ett kärnämne

Permalänk
Medlem

Passar på att fråga här:

Vilken av dessa kylare bör jag använda till min X2 4400?

1 - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-CL...

2 - Boxade till X2 4400

Båda är ju bra men vilken är bäst? Vilken hade ni valt och varför?

Permalänk
Medlem

För att vara idle stämmer det kanske. Men det är inte load iaf. Load är väl det intressanta att kolla. Över 60C är inte bra. Hälsosamt är väl under 50C load men det kan jag bara drömma om.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ostbåge
Passar på att fråga här:

Vilken av dessa kylare bör jag använda till min X2 4400?

1 - http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALCNPS7B-CL...

2 - Boxade till X2 4400

Båda är ju bra men vilken är bäst? Vilken hade ni valt och varför?

Boxade kylaren. Du får den på köpet, den är inte så dålig, och Zalman 7000 är inte någon bra kylare idag, då det finns bättre ändå.

Jag tycker att du antingen ska köra på den boxade, eller köpa en kylare som faktiskt ÄR bättre.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Den boxade till X2orna är väl t o m så pass rejäl att den inte ens är boxad, utan kommer i en liten förpackning bredvid Den använder sig också av heatpipes, något som inte den något gamla Zalmanen gör.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G