Permalänk
Medlem

Tyst och bra moderkort?

Hej!
Ska snart köpa dator och undrar vilket moderkort(socket 939) man ska köpa?
Funderar på Asus Premium med silentpipe i med att det är tyst..
Är det ett bra moderkort? (ska klocka typ 4-600mhz)

Mvh
Decar

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem

Asus A8N-SLI Premium är helt ok moderkort och jag tror inte att du kommer att bli missnöjd, Asus kortet är stabilt och bra sedan som du säger så sitter det heatpipes på kortet istället för en fläkt lösning.

Det jag skulle rekomendera dig att göra är att lägga till några hundringar och köpa Asus A8N32-SLI Deluxe istället, detta kortet har en nyare variant av Nforce 4 Chipset.
Det finns en del förbättringar på detta moderkortet jämfört med tidigare Asus force 4 kort.
Du har ex 8 pin EPS anslutning vilket gör att den inte alstrar lika mycket värme, bättre genomströmning och ger bättre stabilitet vid överklockning.
Samma som på Premium kortet så kör A8N 32 med heatpipe kylning vilket håller nere ljudnivån.
Det följer även med Extra fläkt som du kan sätta på vid överklockning som hjälper till att kyla chipset mm.

Men det som verkligen står ut på det här kortet är att PCI-E har tilldelat 38st banor, 32 stycken till SLI vilket ökar bandbredden för SLI ordentligt.
Nu så kan tyvär inte grafikkorten ta vara på den bandbredden som tilldelas men du kommer att märka skillnad under SLI körning jämför med 8x korten.

Sedan så har det här kortet helt ok överklockningsmöjligheter.

Om det är så att ditt Primära mål är att överklocka så skulle jag rekomendera ett annat moderkort men är inte det allt för dig så tror jag att du kommer att bli grymt nöjd med Asus A8N32-SLI Deluxe.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Abit KN8-SLI är på alla sätt jämförbart med det billigare Asuset och kostar endast 1149:- på komplett. För klockning finns det en hel del inställningar.....men det är inte ett DFI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Abit KN8-SLI är på alla sätt jämförbart med det billigare Asuset och kostar endast 1149:- på komplett. För klockning finns det en hel del inställningar.....men det är inte ett DFI.

Instämmer, detta kort fungerar prima för mig och det är skönt att slippa en bålgeting över NB...

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Asus A8N-SLI Premium är helt ok moderkort och jag tror inte att du kommer att bli missnöjd, Asus kortet är stabilt och bra sedan som du säger så sitter det heatpipes på kortet istället för en fläkt lösning.

Det jag skulle rekomendera dig att göra är att lägga till några hundringar och köpa Asus A8N32-SLI Deluxe istället, detta kortet har en nyare variant av Nforce 4 Chipset.
Det finns en del förbättringar på detta moderkortet jämfört med tidigare Asus force 4 kort.
Du har ex 8 pin EPS anslutning vilket gör att den inte alstrar lika mycket värme, bättre genomströmning och ger bättre stabilitet vid överklockning.
Samma som på Premium kortet så kör A8N 32 med heatpipe kylning vilket håller nere ljudnivån.
Det följer även med Extra fläkt som du kan sätta på vid överklockning som hjälper till att kyla chipset mm.

Men det som verkligen står ut på det här kortet är att PCI-E har tilldelat 38st banor, 32 stycken till SLI vilket ökar bandbredden för SLI ordentligt.
Nu så kan tyvär inte grafikkorten ta vara på den bandbredden som tilldelas men du kommer att märka skillnad under SLI körning jämför med 8x korten.

Sedan så har det här kortet helt ok överklockningsmöjligheter.

Om det är så att ditt Primära mål är att överklocka så skulle jag rekomendera ett annat moderkort men är inte det allt för dig så tror jag att du kommer att bli grymt nöjd med Asus A8N32-SLI Deluxe.

Wtf?

Här ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56215... ) blev ja rekommenderad av r-son å ta Premiumkortet framför Deluxekortet, eftersom skillnaden var extremt liten i SLi. (x8 och x16)

Permalänk
Medlem

skall du köpa moderkort i dag finns bara ett val.. Asus A8R32-MVP, 1995k @ komplett.se .. skynda.. finns bara 13st kvar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mabec
Wtf?

Här ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56215... ) blev ja rekommenderad av r-son å ta Premiumkortet framför Deluxekortet, eftersom skillnaden var extremt liten i SLi. (x8 och x16)

Skillnaden ÄR extremt liten i SLI.

Din bil går inte fortare för att vägen blir dubbelt så bred. Dagens grafikkort kan inte utnyttja det speciellt bra, så du får en prestandaökning på kanske 1-3%.

EPS 8-pin har inget att göra med att kortet är svalare. Det är pga av att den har 8-fas strömkretsar, vilka är effektivare än vanliga 3-/4-fas.

Kortet som helhet drar dock MER ström än Premiumutgåvan, detta är testat av SPCR.

Jag har själv Premiumvarianten, jag ser inga problem med det alls. Har inte testat överklocka mitt system till gränsen, och eftersom mitt system är byggt för att vara ett tyst system, har jag ingen avsikt att göra det heller.

Dessa "några hundringar" är inte direkt värt att lägga ned på det kortet om man är ute efter ett tyst system och inte de sista poängen i 3dmark05.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Ska göra samma sak men funderar på ett DFI LANPARTY ULTRA-D...är orginalfläkten någolunda tyst lr?

Visa signatur

Dator1: [Asus A8N-SLI Premium] [AMD64 3700+] [Kingston PC3200 HyperX 1Gb+512mb Samsung] [x800GTO2]
Laptop: Fujitsu siemens Lifebook E8020 : Centrino 1,86Ghz : 1024mb Ram : ATI X600

Permalänk
Medlem

Helt riktigt ackelind vad jag menade var 8-fas ström design och inte EPS.

Givetvis så går inte bilen fortare för att vägen är dubbelt så bred däremot kan det färdas mer bilar, som jag skrev däruppe så kan korten inte idag ta vara på denna bandbredd ännu men du kommer att märka skillnad.

Nu så är det upp till var och en vad man är ute efter men du kommer att kunna få ur mer av Asus A8N32-SLI Deluxe än ex premium kortet, skillnaderna är inte grymt strora men dom skillnader som finns gör kortet helt enkelt bätttre än tidigare Asus NF4 kort.

Sedan vad det gäller dom där 300:- extra. är man ute efter ettt tyst system så är Asus A8N32-SLI Deluxe ett bra val pga 8-fas ström design eftersom tempen är ganska mycket lägre.
Enligt Asus så håller den minst 15 grader mindre än vanliga strömlösningar vilket ochså gör att behovet av kylning minskar.(moderkortet)
Jag kan själv gå i god för att kortet håller betydligt lägre temperaturer
Sedan så brukar prestanda ochså vara en viktig del för många och A8N32 har bättre prestanda än tidigare Asus NF4 kort, jag har sett själv sett drygt 8% förbättringar i SLI och har läst om dom som har ännu högre.
Nu så är inte denna 8% förbättring i alla spel utan i vissa blir det mer och andra mindre men överlag så presterar kortet märkbara skillnader i SLI.

Kanske ska tilläga att i dagsläget skulle inte jag köpa NÅT av Asus kort för AMD.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Helt riktigt ackelind vad jag menade var 8-fas ström design och inte EPS.

Givetvis så går inte bilen fortare för att vägen är dubbelt så bred däremot kan det färdas mer bilar, som jag skrev däruppe så kan korten inte idag ta vara på denna bandbredd ännu men du kommer att märka skillnad.

Nu så är det upp till var och en vad man är ute efter men du kommer att kunna få ur mer av Asus A8N32-SLI Deluxe än ex premium kortet, skillnaderna är inte grymt strora men dom skillnader som finns gör kortet helt enkelt bätttre än tidigare Asus NF4 kort.

Sedan vad det gäller dom där 300:- extra. är man ute efter ettt tyst system så är Asus A8N32-SLI Deluxe ett bra val pga 8-fas ström design eftersom tempen är ganska mycket lägre.
Enligt Asus så håller den minst 15 grader mindre än vanliga strömlösningar vilket ochså gör att behovet av kylning minskar.(moderkortet)
Jag kan själv gå i god för att kortet håller betydligt lägre temperaturer
Sedan så brukar prestanda ochså vara en viktig del för många och A8N32 har bättre prestanda än tidigare Asus NF4 kort, jag har sett själv sett drygt 8% förbättringar i SLI och har läst om dom som har ännu högre.
Nu så är inte denna 8% förbättring i alla spel utan i vissa blir det mer och andra mindre men överlag så presterar kortet märkbara skillnader i SLI.

Kanske ska tilläga att i dagsläget skulle inte jag köpa NÅT av Asus kort för AMD.

Givetvis innebär det att "fler kan färdas brevid varandra", men har man inte nog för att fylla upp hela vägen spelar det ingen roll. Det är knappt att 8x är mättat i dagens läge.

Sen är kortet inte svalare heller. Det innehåller visserligen bättre och svalare voltregulatorer, men det kompenserar rejält genom att ha ett extra chipset som drar ström. Detta är bekräftat av SPCR.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hört att det är strul med att få plats med passiv kylning på dfi korten.. annars hade det varit ett givet val..
Är det problem och få plats eller spelar det ingen roll var man har grafikkortet?
Funderar på ett ultra-D med zalmans kylning i så fall.. + är att det är bättre klockning och billigare

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Givetvis innebär det att "fler kan färdas brevid varandra", men har man inte nog för att fylla upp hela vägen spelar det ingen roll. Det är knappt att 8x är mättat i dagens läge.

Sen är kortet inte svalare heller. Det innehåller visserligen bättre och svalare voltregulatorer, men det kompenserar rejält genom att ha ett extra chipset som drar ström. Detta är bekräftat av SPCR.

Jo Ackelind. Du har sällan fel (och inte nu heller) när du uttalar dig och du är en av de som jag har mest respekt för på detta forum, speciellt då när det gäller din genuina attityd att vilja hjälpa till.

Men vi gör alla olika prioriteringar. Alla kanske inte bryr sig lika mycket om ljudvolymen som du gör utan prioriterar något annat. Det finns ju många som har köpt A8N32 bara för att det ser snyggt ut(!) och skiter fullständigt i att det drar mer ström.

Ok.

Drar 32:an mer ström? Ja. Både i Idle och i load. Detta gör den endast för att den har två Nforce chip och inte för att den har sämre komponenter. Detta innebär att den får din fläkt i nätdelen varva upp tidigare än vad premium brädan skulle göra. Vilket antagligen resulterar i mer oljud (Själv så har jag inga problem då jag har Phantom med en yate loon fläkt en bit framför i mitt p180 chassie) men någon med en annan setup kanske blir väldigt lidande.

Överklockar 32:an bättre? JA! Inget snack, punkt slut och därmed basta. I många fall klockar den bättre än vad Dfi brädorna gör. Anandtech test visar på det och många av de som har den på xtremesys är alla de flesta tidigare ägare av DFi och många av dom får bättre resultat med A8N32. Den är en fruktansvärt bra klockningsbräda. Så länge man kör med Infeneon kretsar på minnena så får man god överklockning. Dock är den inte gjord för att slå världsrekord med Flytande kväve mm. Sånt lämnar vi till Kinc och DFI. Allt detta har kommit lite i skymundan då många blev besvikna och avfärdade brädan helt då den utökade pci-e bandbredden inte gav någon nämnvärd prestandaökning med dagens grafikkort.

Har man tänkt överklocka så tycker jag 32:an före premium. Men vill man ha en supertyst burk - utan mycket jobb -som man inte kommer ligga på klockningsgränsen med och som ger en liten elräkning så röstar jag på premium.

Jag rekommenderar Premium till de flesta som ber om råd i min bekantskap. Men A8N32 är brädan för mig

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=80491

Asus nya 32:bräda med nya Ati chipset verkar vara svalt då det har små flänsar på bryggorna och drar därför antagligen inte så mkt ström (mindre hetta= mindre strömförbrukning) Kanske värt en titt. Den verkar klocka lika bra som A8N32 enligt anandtech och pwm kretsarna sitter bättre till om du frågar mig (till vänster om sockeln och inte ovanför som A8N Sli Premium och 32 dlx. Jag skulle nog köra på den om jag nu inte redan hade två Nvidia kort. Men det är inte så mkt sagt om den ännu.

Permalänk
Medlem

Har nog ändrat mig och kommer köpa ett x1900xt istället för ett 7800gt.. Vilket rekomenderar ni för det?

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !