Permalänk
Medlem

Timer i bios

Hejsan har någon snäll person lust att göra en liten guide till hur man sätter på "starta datorn" timer i bios? har aldrig varit inne och grejat i bios så mycket på XP:n bara på en 98...

ps de e en xp home ds

// tack på förhand iaf

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Hedersmedlem

Jösses! BIOS har ingenting med XP eller 98 att göra.
För att ge dej hjälp är det viktigare att vi får veta vilket moderkort du har. Men jag kan ju tala om hur det ser ut i BIOS på mitt kort så kanske det kan ge dej en ledtråd till var du ska leta i din dators BIOS. OK, Here we go...

1. För att komma in i BIOS är det vanligast att trycka på 'Delete' precis när datorn räknat upp hur mycket minne du har.
2. Gå in under 'Power management' eller en liknande meny, de kan heta lite olika.
3. Där bör du hitta något i stil med 'Wakeup by alarm' som är 'disabled', ändra den till 'enabled' så bör du kunna ställa in start-tiden på raden under. Lämplig testvärde är ett par minuter framåt så ser du ju snabbt om det funkar.
4. Tryck 'F10' för att spara inställning och starta om datorn.
5. Stäng av datorn och se om den startar på inställd tid.
6. Startar datorn som det är tänkt så är det bara att repetera ovanstående och ställa in den tid du vill att datorn ska gå igång.

Lycka till!

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

detta är mitt moderkort:
http://img47.imageshack.us/img47/6113/mm8vr.jpg

jag kollade inne i bios men hittade inget.. Start On Lan eller nått sånt hittade jag men man kunde inte ställa in tid

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rumpnisse
detta är mitt moderkort:
http://img47.imageshack.us/img47/6113/mm8vr.jpg

jag kollade inne i bios men hittade inget.. Start On Lan eller nått sånt hittade jag men man kunde inte ställa in tid

Då har nog inte ditt moderkort den funktionen.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

finns det något annat sätt man kan starta datorn?

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.