Danmarks domstol ger antipirater befogenheter

Permalänk
Medlem

Det är lungt... glöm inte att det ligger massor av pengar i feldelningen. Hur många av de som idag sitter på 10Mbit skulle ha kvar sin lina om det inte vore för fildelningen? - Inte så många nej. ISP vet detta och utnyttjar det. De kommer att slåss med näbbar och klor mot detta lagförslag (räkna med låånga rättegångsprocesser).

Dessutom kan man inte instifta en lag som gör en majoritet av befolkningen till kriminella och räkna med att få backning för den.

Vinnaren i det hela är den/dem som kan räkna ut ett sätt att levera film/musktjänster som är BÄTTRE än fildelningen och kan ta betalt för det. Idag finns det inte och för traditionella musikbolags överlevnad är det ett måste att finna detta sätt tämligen omgående.

Vad gäller spel så är jag ganska säker att Blizzard har löst den knuten iom systemet för wow. Räkna med att cheferna där skär guld med smörkniv vid det här laget. ~2 000 000 abonnenter @ 100:- i månaden under 2-4 år.. det är vad jag kallar avkastning på ett projekt!!

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Tror vell att Jessica Simpsons lilla syster taxerade nära 80 miljoner kronor förra året på skiv försäljning konserter och reklam för olika varor.

Och hon började vell sin kändis kariär förra året eller året innan det. Så vissa lyckas fortfarande att tjäna mer än vad en vanlig svennson tjänar udner hela sin livstid på 1 år.

Sen tycker jag vell att det är fel att stjäla. Men företagen måste hitta ett annat sätta att lösa problemet på än att sätta dit sina kunder.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Nej, det är ju just det, det är inte okey att betala för det man tar på heller, inte när det kostar i runda slängar 5-10 gånger mer än vad ett skäligt pris är. Det är inte okey att betala för det man tar på när försäljarna vägrar följa svensk lagstiftning ang, returrätt och reklamation, det är inte okey att betala för det när artister och utvecklare inte är de som gynnas i vilket fall... Varför skall jag pröjsa 250:- för en skiva när artisterna ändå bara får några enstaka procent av dem? Det är ju knappast så att killen i kostym är den som sett till att jag vill köpa skivan? Sen kan ju han sitta där och klappa sig på ryggen bäst han vill med sina PR-idéer och tycka att det är hans förtjänst, men jag köper musik för att jag gillar bandet/artisten, inte för att någon mysfet kapitalistfjant ska ha råd med ny porche... Sen att artisterna får ut miljardbelopp och psykopat-summor ändå gör ju inte saken bättre...

Svaret på piratkopieringen är knappast att hårdstraffa allt och alla som är berörda, det är inte att förklara 90% av alla med internet kriminella, det är helt enkelt att våga sig på att konkurera med piratkopieringen. För oavsett på vilken sida man står, så är det så att ett orginal är roligare att äga. Men inte till vilket pris som helst. För min del var det längesen piratkopiering handlade om att tillförskaffa sig saker utan att betala. Laddar jag hem någonting idag så är det inte för att jag vill ha det gratis, utan för att jag vägrar betala hutlösa ockerpriser. Resultatet är det samma, men anledningarna skiljer sig åt, och detta är någonting som marknaden måste inse. För när de på allvar kan säga att prissättningen är skälig och när människors sunda förnuft kan säga till dem att orginalet är värt pengarna, då kommer piratkopieringen självdö.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Massa text....

Bra sagt, håller med till fullo!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

När fan har en känd musiker lagt av med att göra musik p.g.a. pirater på nätet ?
om du frågar svenska musiker svarar de flesta med att de tkr att det är kul att så många lyssnar på dom...

de e ju inte artisterna som förlorar på det, det är musikbolagen som förlorar på det, och jag kommer inte på ett enda musikbolag som lagt ner p.g.a nedladdare.

Visa signatur

Peter Naame

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad man ska säga, här och nu är det högt ljud i skrällan men när det verkligen gäller undrar jag om ni verkligen håller på er idealism. Folk kommer fortsätta gå på bio, köpa film och cd-skivor...oavsett vad dom kostar. Människan är skapt sån, vi svenskar framförallt.
Vi sitter gärna i våra stugor och gnäller över ditt och datt men sen...sen händer inget mer.

Makthavare och mediaindustrin vet detta. Varför skulle dom sänka priser eller gå till mötes med DRM-fri media för? Ni/Vi kommer likt förbannat köpa skiten förr eller senare.

Jag tror egentligen det bara finns två alternativ framöver, antingen fortsätta med det man gör och vara fullt beredd på att åka dit. Stora resurser kommer sättas in på detta.

Eller helt enkelt sluta med det ni gör.

Vi lever i ett sånt samhälle nu där männskor faktiskt har föga eller ingen makt. Jag TROR att det är något vi har skapat själva genom tiden, vi har tillåtit det att hända.

Domedagen är nära...

Permalänk
Hedersmedlem

Danskar har väl alltid varit lite "speciella"

Om dom inför såna lagar i Sverige skall jag faktiskt rösta på piratpartiet. Som en ren motåtgärd, trots att dom inte delar mina uppfattningar.

Permalänk
Medlem

Va Fan! FJANTAR

Antingen tankar man eller så sänker de priserna!

Jag lyssnar på musik , spelar spel , kollar på film. VEm fan har råd att köpa det varje månad nått nytt bra kommer ut?

musik/film/spel Bolagen hade kunnat tjäna betydligt mkt mer på att åtgärda det största problemet, SÄNKA PRISERNA!!!!

The pirates will nerver die; thats it!!

edit: Tanka krypterat för personliga själ och ge fan i o sälj skiten! :D:D

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Gief back Audiogalaxy. Skulle glatt betala ~2kr/låt vilket enligt mig är en skälig summa.
Det + rätten att göra vad f*n jag vill med det jag tankat ner (utom att sälja det vidare/sprida) och jag skulle inte pirat-tanka en låt till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Gief back Audiogalaxy. Skulle glatt betala ~2kr/låt vilket enligt mig är en skälig summa.
Det + rätten att göra vad f*n jag vill med det jag tankat ner (utom att sälja det vidare/sprida) och jag skulle inte pirat-tanka en låt till.

allofmp3

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Robbie Williams tjänade över 300 miljoner kronor på hans senaste skivsläpp och övriga saker han gjorde under 2005. Give me a break. Om han tjänar så pass och vad tjänar då inte mellanhanden? Artister som Ashlee Simpson, Britney Spears osv kommer nog försvinna inom ett decenium eller så. De gör inte så mycket mer än att sjunga färdigproducerat material och lite reklam med hjälp av sitt utseende. Allt fler artister och band kommer bli självförsörjande. Just nu kämpar ett par stora jättar mot en marknad som inte de kan anpassa sig efter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Min granne åke går i kalsonger på tomten, jag vill ringa hans bostadsbolag så dom låser hans dörr så han inte kan gå ut.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

MYTH!

Har pratat med producenter och dem säger att man ska fortsätta ladda ner. Förklarade så bra om varför man ska göra det så jag lägger inte ner med att ladda ner musik THATS IT!

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Detta är extremt larvigt/sjukt. Jag accepterar att folk tycker olika om piratkopiering men detta har egentligen inte med det att göra.
Detta har med att staten låter folk ta lagen i sina egna händer. Detta är i princip samma sak som att låta folk ge varandra böter för brott de begått. Eller t.ex att låta folk låsa in mördare i sin källare i flera år. Och saken med detta är att mördaren inte till 100% kanske behöver vara skyldig. Om vi ska ha någon slags ideologi, följa några principer, inte göra undantag för vissa människor och därmed ta bort vår rättsäkerhet så är det samma sak.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Tveksam över att nån fått lägga ner pga det. Möjligtvis då pga skivbolagens snålhet för att dom vägrat "sponsra" något mindre band med studiotid osv. När ska skivbolagen vakna upp och börja framhålla bättre band än alla dessa IDOL muppar med mera. Inte undra på att ingen ids betala 150kr+ för skräp. Skivbolagen satsar ju bara på såna som tex Britney Spears med reklam med mera. Då får dom ju skylla sig själva när sen deras kundkrets för de artisterna ligger på 10 år och deras månadspeng inte ens räcker till en ny skiva pga överpriser.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

amen dra åt helvete alla antipirater säger jag bara! Hur i helvete ska jag få tillgång till all musik och allt annat som inte ens GÅR ATT KÖPA I AFFÄRERNA!!! Lyssnar inte på nån jävla Britneyspear lolpop, utan underground hiphop vilket skivaffärerna inte har gott om!!! :((((((((

Och sen att filmerna går att köpa/hyra/se på bio, skiter jag fullständigt i, hade iaf inte sett dom om det inte hade varit för fildelning, så ni förlorar inte ett skit på det hela era jävla giriga filmbolags pampar!!!!

Kotan haha så jävla rätt

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk

Snart blir man själv "Trigger Happy"

Och hur i helvete ska jag få tag på alla psykskruvade filmer, musikvideos?
Jag lyssnar på Hardcore/Gabber och då måste man beställa från tyskland eller holland om man ska ha tag på nått!
Blir lite krångligt då, men jag köper gärna orginal om det finns det jag vill ha!

Har många mp3:or som jag skulle vilja ha orginal.

Undra när antipiratorganisationerna får en "viss" flagga/symbol

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
Undra när antipiratorganisationerna får en "viss" flagga/symbol

Hade dom inte tagit över hakkorset?

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orion^
Hade dom inte tagit över hakkorset?

hehe skulle säga att du glömde den gamla hammaren och skäran eller va fan den heter!

jag tror att spel marknaden kommer klara sig bäst undan fildelning! själv så drar jag ner spel och testar och om det är kul så köper jag det så jag kan spela online osv.

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av broderick
Om alla som håller på med fildelning i små och stora skalor ska drabbas av detta så innebär det att man stänger av lejonparten (skulle tippa på 75%) av alla som abonnerar på någon form av bredbandstjänster. Höjden blir väl när någon fildelare döms hårdare än våldsbrottslingar såsom våldtäcksmän, fru/barn misshandlare, värdetransportrånare...Inte en helt omöjlig framtid med tanke på den utvecklingen vi har haft och den oproportionerliga fokus det är på just kränkandet s k copyrightlagar.

tycker inte att det är speciellt rättvisa domar redan idag.
Se bara på detta fallet:

I min åsikt helt sjukt.
Sen finns det exempel på missnahdlar som gett dagsböter på mindre än 8000kr, då offret fått flera ben brutna och men för livet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrick
surf nazis must die vill jag minnas

Fel film, någon annan som vet?

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
hehe skulle säga att du glömde den gamla hammaren och skäran eller va fan den heter!

Vad har antipiratorganisationer med arbetarklassen och bondeklassen att göra?

EDIT: eller du kanske menade drinken.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Anledningen att danmärk skärper bevakningen mot pirater är väl att förhindra spridningen av muhammedbilder

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.