En sak jag undrar med dfi lanparty ut nF-4 ultra-d

Permalänk
Medlem

En sak jag undrar med dfi lanparty ut nF-4 ultra-d

jag läste en recension om en kille som sa:
de drivrutiner som medföljer kortet fungerar inte med Win XP Home. Undvik att installera de medföljande SW rutinerna då de kolliderar med XP rutinerna. Jag fick flasha om med tre ominstallationer innan det fungerade som tänkt. Min uppfattning är att XP har en uppsättning rutiner som kommer i konflikt med dem som NVIDEO levererar.

förstod inte vad han menade, kan någon berätta, därför jag ska få ett sånt kort snart.

sen sa en annan att ljudkortet satt löst, gör den det?

tacksam för svar

Permalänk

är det inte att man kan ta bort kontakterna på vissa kort?

sen vad jag förstår så kan drivisar kolidera med varandra.. xp pro är det jag tycker funkar bäst alldrig haft problem med det faktist.. mkt mer problem med home

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ok mycket bra, för jag har båda

Permalänk
Medlem

Ljukretsen sitter löst och går att ta loss om man vill det. De drivrutiner som följer med på skivan är ofta gammla och inte alls särskillt uppdaterade. ta ner från nvidias hemsida istället.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Caspah: Som Gurkfager säger så sitter ljudmodulen löst på kortet, i en speciell hållare som lyfter den lite från moderkortet. Detta har de gjort för att minska störningar i ljudet. Om du inte planerar att använda det ljudet behöver du alltså inte installera ljudmodulen över huvud taget.

Vad gäller drivrutiner så är det de senaste nForce 4 AMD-drivrutinerna du skall använda:

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.70.html

Du måste ha SP1 inlagt för att kunna installera drivrutinerna så du vet.

Sedan så finns det vissa riktlinjer för att installera drivrutinerna.
Till exempel så är det bra att, om du vet med dig att du kommer använda det inbyggda ljudet till exempel, sätter på det ("enable") i BIOS innan du installerar drivrutiner för det. Annars hittas inte ljudkortet och inga drivrutiner installeras för det, och jag kunde heller inte sätta på det i efterhand och automatiskt installera drivrutiner för det. Visserligen är det bara att köra nVidia-drivrutinerna igen och bara installera ljudet, men så du vet...

Sedan så finns det fyra olika kategorier att installera.

SMBUS
ETHERNET
STORAGE
AUDIO

Om du vet med dig att du inte skall använda det inbyggda ljudet alls, installera inte "AUDIO"-drivrutinen. Om du vet med dig att du inte kommer använda nVidia-nätverksporten alls, installera inte "ETHERNET" heller. Om du ändå vill ha dem aktiverade ifall du skulle behöva dem, så gäller det som nämnt ovan att aktivera dem i BIOS innan drivrutinsinstallation så att Windows kan hitta dem.

Sedan så är "STORAGE"-drivrutinen lite speciell. Du bör installera den i vilket fall som helst, men du kommer få en popup som frågar om du vill installera "nVidia SW IDE driver". Du bör tacka nej till denna. Denna drivrutin skapar ofta mera besvär än den är nytta, och det är nästan regel att skippa den, vare sig du har XP Pro eller Home. Windows egna fungerar bra och nVidias skapar som sagt ofta bara problem.

Sedan så gäller det lite regler för "ETHERNET"-drivrutinen också. Där gäller det att _inte_ installera nVidia brandvägg eller Network Manager. Dessa skapar stora problem med trasiga och korrupta nedladdningar bland annat. Använd Windowsbrandväggen eller en router-brandvägg eller dylikt.

SMBUS installeras som vanligt.

There you have it.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trance_Allstar
Caspah: Som Gurkfager säger så sitter ljudmodulen löst på kortet, i en speciell hållare som lyfter den lite från moderkortet. Detta har de gjort för att minska störningar i ljudet. Om du inte planerar att använda det ljudet behöver du alltså inte installera ljudmodulen över huvud taget.

Vad gäller drivrutiner så är det de senaste nForce 4 AMD-drivrutinerna du skall använda:

http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4_winxp32_amd_6.70.html

Du måste ha SP1 inlagt för att kunna installera drivrutinerna så du vet.

Sedan så finns det vissa riktlinjer för att installera drivrutinerna.
Till exempel så är det bra att, om du vet med dig att du kommer använda det inbyggda ljudet till exempel, sätter på det ("enable") i BIOS innan du installerar drivrutiner för det. Annars hittas inte ljudkortet och inga drivrutiner installeras för det, och jag kunde heller inte sätta på det i efterhand och automatiskt installera drivrutiner för det. Visserligen är det bara att köra nVidia-drivrutinerna igen och bara installera ljudet, men så du vet...

Sedan så finns det fyra olika kategorier att installera.

SMBUS
ETHERNET
STORAGE
AUDIO

Om du vet med dig att du inte skall använda det inbyggda ljudet alls, installera inte "AUDIO"-drivrutinen. Om du vet med dig att du inte kommer använda nVidia-nätverksporten alls, installera inte "ETHERNET" heller. Om du ändå vill ha dem aktiverade ifall du skulle behöva dem, så gäller det som nämnt ovan att aktivera dem i BIOS innan drivrutinsinstallation så att Windows kan hitta dem.

Sedan så är "STORAGE"-drivrutinen lite speciell. Du bör installera den i vilket fall som helst, men du kommer få en popup som frågar om du vill installera "nVidia SW IDE driver". Du bör tacka nej till denna. Denna drivrutin skapar ofta mera besvär än den är nytta, och det är nästan regel att skippa den, vare sig du har XP Pro eller Home. Windows egna fungerar bra och nVidias skapar som sagt ofta bara problem.

Sedan så gäller det lite regler för "ETHERNET"-drivrutinen också. Där gäller det att _inte_ installera nVidia brandvägg eller Network Manager. Dessa skapar stora problem med trasiga och korrupta nedladdningar bland annat. Använd Windowsbrandväggen eller en router-brandvägg eller dylikt.

SMBUS installeras som vanligt.

There you have it.

behöver man avinstallerar nuvarande drivisar innan uppdatering? Och hur gör jag det?

Permalänk

catchmeifucan: Det är nog rekommenderat ja.

nVidia-drivrutinerna ligger under en gemensam kategori i "lägg till/ta bort program". Bara trycka där samt välja alla (dock inte grafikdrivrutinen om du har ett nVidia-kort vilket du dock inte verkar ha) och sedan avinstallera.

Starta om och installera de nya drivrutinerna.

OBS: Om du efter omstarten märker att Windows installerar om de drivrutiner du just tog bort, beror det på att Windows sparar drivrutiner och har förmågan att automatiskt installera dessa utan att man vill. Då kan du behöva använda drivercleaner för att få bort alla spår av dem. Googla så hittar du det lätt.

Tror det är bäst om du först avinstallerar drivisarna, sedan startar om, startar i felsäkert läge (F8 innan windowsladdningen börjar vid uppstart) och kör Drivercleaner i felsäkert läge. Detta bör ta bort alla spår av dem och låta dig installera de du vill utan att Windows automatiskt lägger in massor med saker.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481