En titt på socket AM2

Permalänk
Melding Plague

En titt på socket AM2

<font style="font-size: 10pt"><b>En titt på socket AM2</b></font> <small class="small">tisdag 21 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Toms Hardware har skrivit en 13 sidor lång artikel om socket AM2, som förklarar det mesta man bör veta om AMD:s nya socket. Bland annat analyserar Toms Hardware varför AMD väljer att gå över till DDR2 och vad för andra saker som är nytt med AM2.
<br />
<br />Intressant är framför allt att Toms Hardware har fått tag på en AM2-processor, och prestandatestar den mot socket 939. Det är en Athlon 64 X2 4800 , som är klockad i samma hastighet (2,4 GHz) och har lika mycket (2 gånger 1 MB) L2-cache som socket 939-versionen. Visserligen användes förproduktionsexemplar som inte hade stöd för DDR2 800 MHz, men testerna visar att skillnaden mellan AM2 och 939 är i de flesta fall väldigt marginell.
<br />
<br />Se vad artikeln kommer fram till hos <a href="http://www.tomshardware.com/2006/02/21/a_look_at_amds_socket_..." target="_blank">Toms Hardware</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror de flesta redan visste att prestanda inte skulle bli så mycketr bättre nu i början utan det är mer en sockel för bättre prestanda i framtiden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Inte nog med att minnet hade lägre frekvens. Det hade väldigt dåliga tmings också. Inte särskillt rättvist.

Och dom ignorerar helt flera intressanta saker. Riktigt dåligt gjort av toms.

Edit, AMD skickade ut processorn under 2005. Med andra ord är det stor chans att den har buggen som ger dålig minnesprestanda.
Med andra ord så visar det där ingenting.

Permalänk
Medlem

Toms är köåta av Intel sedan länge (överdrift). Litar inte på ngt jag läser hos honom, anandtech däremot litar jag på

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Såg väl okej ut tyckte jag (processorn då). Ungefär den prestanda man kan förvänta sig, DDR2 är ju inte så mycket snabbare.

Bra saker: Nytt chipset behövs inte.
Det ska visst funka bättre med minne på 4 GB och över pga att man kan köpa billigare DDR2 minnen.
AMD väntar på DDR2-800 för att kunna lansera med en större skillnad i prestanda.
AM2 ska bli den enda sockeln för konsumenter med både sempron och A64.
Bättre prestanda kan bli möjlig med revision F, THG visste inte om denna processor hade minnesbuggen i sig men dom ansåg att det var troligt för processorn var ganska gammal.

Negativa saker:
Inget stort kliv framåt i prestanda (som vanligt) så man undrar varför.
Tyvärr inget test med DDR2-800, men det får vi vänta på.

Angående AMD's 65 nm "problem". Jag har pusslat ihop att 65 nm tekniken kräver mera ström än sockel 939 är specifierad för, troligen klarar dom flesta moderkort det men det är för osäkert så AMD måste skapa en ny sockel. Därför är dom sena med det.
Alternativet är att göra som intel och skriva om Sockel 775 för varje ny processor dom släpper och tjäna pengar för moderkorten. Dom tjänar ju pengar på chipset också.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Angående AMD's 65 nm "problem". Jag har pusslat ihop att 65 nm tekniken kräver mera ström än sockel 939 är specifierad för, troligen klarar dom flesta moderkort det men det är för osäkert så AMD måste skapa en ny sockel. Därför är dom sena med det.
Alternativet är att göra som intel och skriva om Sockel 775 för varje ny processor dom släpper och tjäna pengar för moderkorten. Dom tjänar ju pengar på chipset också.

Du har nog pusslar väldigt fel där. AMD brukar bli sena med sina processövergångar. Och det finns inget som pekar på att 0.065µ skulle bli varmare. Tvärtom borde den dra en hel del mindre ström vid samma prestanda.

Permalänk
Medlem

Sockeln är för nytt minne, och sockeln skulle vänta på 65nm om så vore fallet.
65nm med sSOI är nog fint när tom intel lyckades sänka läckaget/strömförbrukningen med sin 65nm process.

Han kör btw minnet i 300MHz 4-4-4-12 och jämför det mot 200MHz DDR i 2-2-2-5-1T, en JEDEC standard (ok han kunde inte överklocka eller köra i rätt hastighet), mot en icke JEDEC-standard. 2.5-3-3-8-1T i 200MHz är högsta DDR-standarden, men jag hoppas fortfarande att det är något grovt fel med denna testversion av processorn för det är helt värdelös prestanda, ca 60% effektivitet, fan sämre än Intels sega DDR2 chipset och med DDR går det att få närmare 95% effektiv bandbredd.

Permalänk
Medlem

som tidigare sagts, det är nästan säkert att processorn hade minneskontroller-buggen i sig, och därmed är alla resultat värdelösa.
enda anledningen att toms lade upp testet (enligt mig) är att det får AMD o se dåliga ut, och att de gör allt för o få besökare (och därmed reklampengar)

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
som tidigare sagts, det är nästan säkert att processorn hade minneskontroller-buggen i sig, och därmed är alla resultat värdelösa.
enda anledningen att toms lade upp testet (enligt mig) är att det får AMD o se dåliga ut, och att de gör allt för o få besökare (och därmed reklampengar)

Det är mycket konspirationsteorier här, de säger ju klart och tydligt flera gånger att den prestanda som fås med processorn med största sannolikhet är felvisande, pga att det är ett tidigt pre produktions exemplar (med ev. minnesbugg), samt att den inte går att köra med DDR2 800, vilket väntas ge en rejäl prestandavinst.

Anledningen till att de lade upp testen är snarare att alla är så kåta på nyheter om AM2 att alla siter slänger upp allt de kan hitta om processorn, besökare ger ju pengar som sagt. Hårdvarusiterna är ju inga ideella föreningar utan lever på reklamintäkter och ju fler besökare desto mer intäkter. Visst är det synd att hårdvarusiter inte kan klara sig utan reklamintäkter, men tyvärr betalar inte läsarna och testarnas och skribenternas tid, resor mm är inte gratis.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

DDR2: Dåliga timings = lägre prestanda per mhz
Högre frekvenser = Högre värme,
Hög värme = krav på bättre kylning
kylning = kostar extra + att DDR2 redan är dyrt!

Bättre timings är nödvändigt, jag skulle inte köpa AM2 vid releasen utan vänta ett 6-12 månader.

Det jag inte fatta är att de skrev 4800+ (L1:64+64 L2:512) (Per core)
Fattar att L1 är 64+64kb men inte vart 512kb kommer ifrån,
det är ju 1024kb L2

Permalänk
Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200602/22/20060222034413...

DETTA SKRIVER NI INTE OM MINSANN!!!

wtf?! gammalt ju

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Det är ju rätt uppenbart att Toms testmaskin inte fungerar som det är tänkt. Sisoft Sandras minnestest visar på minnesprestanda som är sämre än DDR2-533 på en Intel-platform. Den som på allvar tror att den testade AMD-processorn (eller moderkortet) fungerar korrekt är ju tokig.

Räknar med att bandbredden med DDR2-667 stiger med åtminstone 2,5GB/s på produktionsexemplaren. Då lär vi också få en klart positivare bild av Socket AM2.

Permalänk
Medlem

ta allt ni ser på internet med en nypa salt + allt med AM2 är väl inte helt spikat än?:p

vore ju som att läsa RYKTEN om en värsting bil som sedan visar sig gå lika bra som en gammal 240:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jaså gammalt? oh... sorry lol

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ta allt ni ser på internet med en nypa salt + allt med AM2 är väl inte helt spikat än?:p

vore ju som att läsa RYKTEN om en värsting bil som sedan visar sig gå lika bra som en gammal 240:p

Volvo 240 är enligt min mening den bästa bil som tillverkats.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Din mening verkar helt knas i så fall då =P

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Volvo 240 är enligt min mening den bästa bil som tillverkats.

Kan ju inget mer göra än att bara hålla med dig

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Troll_tomte:
Bara så att du vet så kräver DDR2 mindre spänning, och är därför svalare än DDR. Enda fördelen med DDR2 i dagsläget.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNsT€R
Volvo 240 är enligt min mening den bästa bil som tillverkats.

MB Unimog är helt klart den bästa bil som tillverkats.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem

Nä nä PV slår dem alla

Permalänk
Avstängd

Volvo 240 eller Pltgb 903.

Ingen modern bil är bättre än dom iaf. Starta ett världskrig och vänta 20 år. Vilka bilar klarade sig? Inte XC90 eller några Mad Max muskelbilar iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
DDR2: Dåliga timings = lägre prestanda per mhz
Högre frekvenser = Högre värme,
Hög värme = krav på bättre kylning
kylning = kostar extra + att DDR2 redan är dyrt!

Bättre timings är nödvändigt, jag skulle inte köpa AM2 vid releasen utan vänta ett 6-12 månader.

Det jag inte fatta är att de skrev 4800+ (L1:64+64 L2:512) (Per core)
Fattar att L1 är 64+64kb men inte vart 512kb kommer ifrån,
det är ju 1024kb L2

DDR2 drar mycket mindre ström än DDR1. Dessutom går de på lägre spänning.