Permalänk
Medlem

Prestada på inbyggt grafikkort, mATX

Jag är på gång att bygga en ny dator. För att slippa en stort chassi funderar jag på att bygga med ett micro-ATX moderkort. Den mest krävande applikationen kommer att vara bildbehandling i Photoshop. Datorn kommer aldrig användas för spel eller klockning.

Min huvudfundering är hur långt man kommer med ett inbyggt grafikkort? Kommer att köra med en AMD Athlon 64 och 2 GB RAM.

Som jag har förstått har dessa inbyggda grafikkort aldrig (sällan??) eget minne. Kommer det bli en märkbar flaskhals? Gör man bort sig på något annat sätt om man väljer ett mATX-kort?

Är det någon som har ett konkret tips på ett bra mATX kort så är det mycket välkommet!

/Jonas

Permalänk

Gigabytekortet som finns på komplett är kanon.. minns ej vad det heter. Det inbyggda grafiken räcker väl för Quake 3 men knappast mer än så.
Nvidia kommer att släppa drivers för HDTV avkodning för sina 6-7 serier och för 6150 så skaffa gärna den kretsen så skall det gå vägen.

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk

Det finns två saker du ska tänka på.

Välj ett kort som har nvidia 6100 eller ännu hellre 6150 kretsen.

Välj ett kort med dual channel. Detta behöver du nämligen för att grafiken inte ska strypas helt. Singel eller dual gör jättestor skillnad på inbyggd grafikkrets.

Jag tycker också att Gigabyte korten verkar bra, men jag har hört att de krånglar.

Permalänk

Är säkert bara tidiga bios som medföljer.. bör funka att uppdatera för optimal stabilitet

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk

Enligt vad jag hört så ska problemen vara av "hårdare" art.....typ att vissa komponenter inte riktigt klarar av vad de är specade till.

Men som sagt det är bara vad jag har hört så hittade jag ett annat märke med samma prestanda så skulle jag nog fundera på att ta det.

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar alltså som man klarar sig med den inbyggda kretsen... Min tanke var att om grafiken delar ramminne så borde ju minnesbussen få en betydligt högre belastning och att det i sin tur borde kunna bli en flaskhals?

Vad innebär det att kortet har dual channel?

Har kikat lite efter mATX kort med nvidia 6150 och digital videoutgång men inte hittat några. Har någon nåt tips?

Permalänk

några förslag

Dualchannel betyder att om man avänder 2 st rammoduler och placerar dem på rätt sätt så kan processorn hämta information från båda minnena samtidigt. Minnena kan helt enkelt skicka dubbelt så mycket information på samma tid. Detta är viktigt eftersom ett inbyggt graffikkort kräver snabb åktomst till ramminnet.

Ja det räcker om du inte ska spela nyare spel...inga problem.

Förslag på moderkort med nforce 430/6150, USB 2.0, firewire, dual channel, Socket 939 och DVI digital ut. Dvs allt vad du behöver!

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310868

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NGM2-FI...

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=310912

Permalänk
Medlem

Håller med, de två korten verkar passa hur bra som hellst.

Vad är det igentligen som skiljer förutom ljudet (6 kanaler på ASUS A8N-VM/CSM mot 8 kanaler på MSI K8NMG2-FID). Har sökt lite på forumet och de få kommentarerna som finns är blandade. Är det hugget som stucket då...?

Kan man säga något generellt om tillverkarna som kan fälla avgörandet?

Permalänk

Alla (i princip) andra moderkort än Asus är att föredra.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Kan du utveckla varför Asus är generellt sämst? Det kanske är ett faktum som alla känner till men du får gärna motivera.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ignorera ATIs chipset. Har personligen ingen större erfarenhet av dem.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=MSIK8NGM2-FI...

Om valet står mellan Asus och [valfritt annat fabrikat] och funktioner är detsamma så skulle jag alla gånger välja Asus.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

min senaste rygg
P 150
ASUS A8N VM CSM geforce 6150
AMD X2 4200
2 gb twinx2048-3200c2
Raptor 74 gb systemdisk
Eftersom använder photoshop själv och spelar inte kan nog säga att du har inget nytta av en extra grafikkort.Däremot är minne, processor och framförallt en snabb hårddisk avgörande för photoshop.Enligt everest har jag 256mb integrerad minne.Windows virtuell minne ( växlingfil ) är avstängt och photoshop virtuellminne ligger på raptorn. Allt går snabb!!!! 14 bilder på total 550mb öppnas på 35/40 sekunder , och då har jag några andra program igång. Samtidigt, om du ändå ska ha en grakikkort, kommer processor att arbeta lite snabbare eftersom behöver inte dela några resurser med grafiken och det är alltid att föredra i slutända. Jag är nöjd med moderkortet, och kan rekkomandera den om du vill ha inbyggt grafik, funkar i allafall för mig, se bara till att ha chassifläktar . Här kan du själv läsa lite om kortet
http://vip.asus.com/forum/topic.aspx?board_id=1&model=A8N-VM+...

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk

Vad är snabbt med det?

Jag testade på min dator och den öppnade 14 bilder på 550 mb på ca 31 sekunder och då har jag bara en 3200+ 64-bit och 1024 mb CL2 minne.

Obs jag räknar storleken när bilden är öppnad i Photoshop. Har du kollat storleken med "egenskaper" så är din snabbare.