Permalänk
Medlem

Pentium M, bus-frekvensen sjunker!

Jag har ett litet problem med min pentium M i min inspiron 6000. Har installerat CPU rightmark så den inte ska dra så mycket ström.

Problemet är att min FSB klockas ner för att sedan INTE klockas upp igen, igår gick den i halva normala frekvensen. Multiplier-delen fungerar som den ska (och ökar när belastningen ökar), men inte FSBn! Så igår gick datorn i 1GHz istället för det normala, 2GHz.

Vart ligger felet?

Visa signatur

// Jöben

Permalänk

Varför kör du inte bara på SpeedStep?

Skit i Rightmark.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

Kan man ställa in spänningen om man bara kör speedstep?

Om jag inte gör någonting så körs Speedstep automatiskt?

Visa signatur

// Jöben

Permalänk

SpeedStep sänker både vcore och multi.

gå in under Power Options i kontrollpanelen.

Visa signatur

P5B-VM, E6400, XMS2 2048MB 800mhz, Sapphire X1900GT, Antec FUSION

Permalänk
Medlem

edit: Har nu avaktiverat CPU rightmark, men jag har fortfarande samma problem. FSBn klockas ner men inte upp!! Är det fel på min dator?

Det känns inte normalt att fsbn ändras, i bios står det att lägsta CPU-frekvens är 800, nu går den i 600.

uppdatering: Den klockar upp sig!! MEN, det tar lång tid för den att göra detta, kör jag prime95 klockar den upp FSBn först efter 5e testet!!! Hur avaktiverar jag denna "feature"??

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Medlem

Kör torture-test istället och välj testet som genererar mest värme för att se hur lång tid det tar för datorn att klocka upp CPUn.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Yes, det är det jag kör.

Denna gång klockade den upp först vid 6e testet.

edit: lite tider,
50% fsb => 75% tog 3minuters torture test.
75% fsb => 100% tog 1 minut till...

edit igen: Jag blir inte klok på det här...
Har nu avaktiverat SpeedStep helt i bios. Så den går på minsta multipeln hela tiden.

Samma sak, klockar ner från 800MHz => 600... jag kör då igång prime95, och efter att ha kört en stund klockar den ner till 400MHz!! Den gör lite som den vill, och det är inte SpeedStep som orsakar detta!

Visa signatur

// Jöben

Permalänk
Hedersmedlem

seist.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

seist???

Kan det bero på överhettning?

edit: tippar just nu på att det har med överhettning att göra... Kör fläkten tempstyrd och låter CPU gå upp i 55grader innan jag börjar blåsa, tycker detta känns rimligt.

Valde nu att aktivera Thermal Monitor 2 istället för 1. Hittar ingen direkt förklaring på detta, vad gör jag?

Visa signatur

// Jöben