Permalänk

Vilken processor är sämst?

Hej!

Hur är skillnaden mellan en Pentium 4 2,0 GHz och Pentium Celeron 2,6 GHz?

Jag har kollat tester, men de har olika program och mätmetoder för att testa och värden kan därmed inte jämföras.

FSB speeden är 400 i P4 2,0 och 100 i PC 2,6.

Finns det något bra freewareprogram som någon skulle kunna rekommendera? Detta är inte mitt område så att säga. Jag skiter hur det fungerar, så länge det fungerar. Fast nu fungerar det inte bra och jag vill göra något åt det snabbt och billigt.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Är inte 100 angående Intel, men skulle gissa att P4an är rätt så mycket vassare än Celeron prollen.

Permalänk

Jag vet att när klockfrekvensen är lika "hög" så pissar bokstavligen P4:an på Celeronen, men nu är det ändå 600 MHz mer vi pratar om. Dock så var det enligt testsidan jag kollade ingen större skillnad på 2,0 och 2,6 så det känns rätt bitter.

Jag har kollat på denna sida:
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2093

Jag ska testa ett program som kollar systemet eftersom mitt grafikkort här är 10 år gammalt så skulle det vara missvisande att köra 3DMark. (Mitt har gått sönder och ska bytas ut nu om några dagar).

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

Pentiumen är bra mycket bättre! Sen finns inte 100 MHz FSB på intel. Det är 400/533/800/1066 dvs 100/133/200/266 x4 då Netburst kör på quadpumpad nuss... det jag vill komma framtill är att dom har samma busshastighet (FSB). Och jag tror att det är samma kärna på Celeronen som det är på Pentiumen och då lär det vara Northwood. Och den har 512 kB cache (tror jag) och celeron 1/4 av den cachen... dvs 128 kB, och då kan man räkna lite själv... Pentiumen är mycket bättre än Celeronen!

Permalänk

Shit vad skumt att det är så.

Jag ska nog kasta om processorerna då och göra lite mätningar, men jag saknar fortfarande ett program att kolla processorn. Ingen grafik utan bara systemet.

Någon som har tips på freewareprogram som testar systemprestanda? Shareware går med, men helst freeware. Gratis är bäst.

EDIT: P4:an är faktiskt sämst enligt det benchmarkingtest jag testat med. Jag har kört enbart processorn. Det bästa vore helt klart att testa processorerna i samma dator, men det går inte. EDIT: Fast det är klart. Det är inte alla värden som ska vara höga, men jag antar att högt är bra.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Pentiumen är bra mycket bättre! Sen finns inte 100 MHz FSB på intel. Det är 400/533/800/1066 dvs 100/133/200/266 x4 då Netburst kör på quadpumpad nuss... det jag vill komma framtill är att dom har samma busshastighet (FSB). Och jag tror att det är samma kärna på Celeronen som det är på Pentiumen och då lär det vara Northwood. Och den har 512 kB cache (tror jag) och celeron 1/4 av den cachen... dvs 128 kB, och då kan man räkna lite själv... Pentiumen är mycket bättre än Celeronen!

Det är quadpumpad 100 mhz buss som lägst (alltså 4x100Mhz)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Det är quadpumpad 100 mhz buss som lägst (alltså 4x100Mhz)

OT: Men vafan skrev jag inte QUADPUMPAD buss eller? Fan läs grabben!
OnT: SiSoft Sandra kan du testa CPU i! Och vad tester än säger så vet jag att du kommer bli mycket mer nöjd med Pentiumen än Celeronen! Men för att det ska vara rättvisa tester så SKA det vara samma hårdvara!

Permalänk

Då borde jag byta processorer, men tror du jag orkar det med tanke på hur hårt min sitter fast? Nej, jag tror inte det.

Skulle jag garanterat få högre värden med P4:an skulle jag testa, men när jag testade med http://www.cpuid.org/pcwizard.php så fick jag längre med P4:an och längre tider här med.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem

Är P4an en Willamette eller en Northwood?

Vad är det för kärna på Celeronen?

Skulle det vara en willamette så vet i sjutton om inte Celeronen trots allt är snabbare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Neee Oskar000, Williamette är nått fint som hör hemma i fina burkar! :D:P Och Williamette tuffar på ganska bra enligt mig, ska dock ge min Willy en liten present i form av DDR-minnen och nytt moderkort. Men jag gör en gissning på att det kan vara en Willy. Men om det nu är en Northwood så är dden bra! Klockar bra borde den göra med! Och ta en titt på min Intel - The story tråden e du snäll Oskar000!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
OT: Men vafan skrev jag inte QUADPUMPAD buss eller? Fan läs grabben!
OnT: SiSoft Sandra kan du testa CPU i! Och vad tester än säger så vet jag att du kommer bli mycket mer nöjd med Pentiumen än Celeronen! Men för att det ska vara rättvisa tester så SKA det vara samma hårdvara!

Du skrev
"Sen finns inte 100 MHz FSB på intel. Det är 400/533/800/1066 dvs 100/133/200/266 x4 då Netburst kör på quadpumpad nuss"

Du har tilldelats bronspeng i motsägning.
Cellyn är trots allt 30% högre klockad och då blir det jämt i det här fallet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Dom senare talen 100/133/200/266 finns egentligen inte. Det är bara där typ... Som HTT på AMD. Det finns där för att gångas med något.