Permalänk
Medlem

uppgradera - är det lönt?

Hjälp mig...
jag går i tankarna och funderar och funderar och har kollat runt så mkt men det släpper ändå inte... så nu får ni hjälpa till!
behöver jag upgradera?

Idag sitter jag på en
Pentium 4 530 3.0Ghz@3.5Ghz s775
ASUS P5GDC-V DELUXE mobo
4x512mb minne
Geforce 7800GTX/256Mb
mm mm resten är egentligen oviktigt...

det jag funderar på är att bara byta moderkort samt CPU...
och det jag funderar på då är:
ASUS A8N-SLI DELUXE --> (detta moderkortet är det som gäller dvs inget DFI eller ASrock eller nåt...)
samt AMD opteron 168 eller x2 3800+
frågan är: är det lönt för mig att göra detta?

fördelen jag ser själv är:
64bits stöd, samt förbered för framtiden med Dubbla kärnor..
nackdelen: tjänar kanske inte så mkt prestanda i dagsläget utan det kommer först längre framöver.

så snälla! övertyga mig om vilket!

tack på förhand // Tofz

Permalänk
Medlem

Det här med 64bitars processor blir bara aktuellt den dagen du tänker installera ett 64bitars OS.

Är du säker på att du inte använder DDR2 minnen i dagsläget.

Vill du få ut mer prestanda kan du börja kyla processorn ännu mera och överklocka den lite till.

Om jag vore du skulle jag köra en större uppgradering kring årsskiftet 06/07.

Permalänk
Medlem

ähhh, ditt system duger väl bra som det är?
Inte så stora fördelar att uppgradera nu, och dessutom så kommer dubbla kärnor bara bli billigare.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Jag ser _ingen_ anledning att uppgradera. Vare sig i spel eller i desktopprogram. Spara du pengarna istället så ska du se att de där pengarna kommer ge en rejält mkt bättre uppgradering iframtiden.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

tjaba! tack för alla svaren..
i dagsläget kör jag med 4x512mb "vanliga" DDR minnen pc3200 då...
har ju vart lite fram och tillbaka.. känns ändå som att min cpu håller mig tillbaka lite vad det gäller prestanda i spel...
får väl bli en uppgradering senare i år...

kyler min CPU nu med en CNPS7700-cu och den verkar vara inne på sista livsgnistan...

men om jag får bra betalt för mina gammla grejer då?
är rätt trött på att burken låter som ett tröskverk... vill ha ner ljudnivån - AMD.....

Permalänk
Medlem

Vill du har ner ljudnivån testa att köra cpun i standard hastighet och minska volten, dock får du ju lägre prestanda om du klockar ner

Personligen skulle jag inte komma på tanken att byta ut den datorn du har, skulle kosta MYCKET att få någon större skillnad.

Sen kan du köpa en ny tyst kylare också
Eller vattenkylning.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

då m¨åste du byta låda med Intel är inte ATX låda AMd passar bara dom så håll dig inom intel

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

vad snackar du om?
jag behöver väl inte byta låda? varför skulle jag vara den enda i världen som behöver byta låda bara för att ja byter system??

det är inget BTX lille vän.. jag sitter på ett Chieftech chassi så det är inga problem lille vän...

Permalänk
Medlem

sitter med systemet jag har i sign. och jag lovar dig, även samma socket som dig. det låter inte ett skit. min dator är på dygnet runt, sover 2 meter i från den o jag stör mig inte alls på ljudet, för det finns inget. hehe.. klart den låter lite mer när man spelar då graffefläkten sätter igång men inte alls stor skillnad. hör den knappt. kör med öppet sidofönster och en zalman CNPS7700 i koppar. helt nöjd med min dator.har visserligen ett aspire 520 W nätagg som är tyst som en mus.

jag råder sig, som de andra, behåll ditt system. försök fixa ljudet så löser det sig. du har en toppen dator så varför klaga?

edit: hade samma tankar som dig tills igår. tänkte varför ska ja byta dessa delar håller et bra tag till. jag är prylgalen som fan men har ändrat tankebana. ifall ett litet tag byt vid års skiftet

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Ditt system är bra som det är...
Jag gjorde vissa uppgraderingar ........ som jag inte hadde behövt göra och då skulle jag spara 30000:- på skiten...

Kolla denna tråd...om jag inte mins fel så kan du komma upp i 4GHz med din CPU

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35539...

KÖP BARA EN BRA KYLNING:

http://kylning.com/info.php?cPath=82&products_id=838&kylid=51...

ingenting annat

Skall du ha en grymmare system så kan du härma mej

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

uppgradera - är det lönt?

Först trodde jag att du var seriös när jag läste din dråd, men nu när jag läser vad du har för grejer i burken där hemma så kan jag bara inte fatta hur du kan komma på tanken att behöva uppgradera. det finns bara en förklaring, du är ironisk HAHAHA den var rolig. Om man ska vara alvarlig så skriver du ju skällv att prestanda ökningen kommer vara minimal fasst möjligen lite mer längre fram, så varför inte vänta då?

om du väntar så kommer både priser gå ner och det kommer finnas bättre grejer på marknaden som har stöd för dubbla kärnor.

om du köper grejerna nu så betalar du VÄLDIGT mycket för saker som ändå hinner att bli gammla innan tekniken med dubbla kärnor och 64bit utnyttjas ordentligt.

om burrken låter som ett "tröskvärk" så har jag en lösning på det också... http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=14663...
eller om man är snål...
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=4775&Produ...

Visa signatur

Ledare för Nova Krepusko, ett svenskt guild för AoC

Permalänk
Medlem

Uppgradering...Jag kan tänka mig några alternativ som ger en stor prestandaökning...

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313684

Köp ett sådant och ytterligare ett 7800 GTX så du får SLI...Nytt minne DDR2, 2 GB. Minne lär inte vara bortkastad investering eftersom både AMD och Intel kommer att använda DDR2 de närmaste åren...och dessutom är inte 4*512 särskilt optimalt om man tänker på prestanda och stabilitet. Förmodligen skulle 4*512 bli ännu svårare att få att prestera bra med A64+NF4...

Den uppgraderingen lär ge betydligt större ökning av prestanda jämfört med vad du funderade på. I alla fall om du kan dra full fördel av SLI och spelar i höga upplösningar.
Dessutom begränsar grafikkortet ofta prestanda mycket mer än cpu:n. Dual core och 64 bit ger nästan noll förbättring i dagens läge. Bättre att betala mer och få en rejäl förbättring än att betala mindre och få nästan ingen förbättring alls.

Sedan kan du ev. vänta ett år och skaffa nytt moderkort och cpu då...och flytta över resten.

Fast det beror naturligtvis på om din budget klarar det och på om du är sugen på att uppgradera. Men det blir, IOFS, roligare att satsa lite om lyftet i prestanda blir ordentligt...

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

4*512 är inte o-optimalt i P4-system. Vill du verkligen uppgradera så köp dig ett till grafikkort, prestandan du tjänar på att byta propp kommer mest till nytta när du inte behöver den: dvs i spel och inställningar du redan kan maxa. I de få spel och upplösningarna du inte kan maxa är det nästan alltid grafikkortet som sätter stopp.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

i dagsläget har jag en Zalman CNPS-7700Cu kylare + fläkt@max och då ligger professorn på ca 42-45 idle och när jag har spelat en stund ligger den på ibland över 60, ja ibland över 65 grader! (?)

i mitt gigantiska chieftech chassi har jag 2x80mm fläktar där bak@5v
samt 2 st 80mm fäktar fram i chassit som blåser in (givetvis)@5v.. höjer jag dem till 12v så får jag nog köpa öronproppar

nätagget: låter lite granna men det kan jag leva med...

har blåst rent alla fläktar så det inte sitter nå damm och täpper till...

grafikkortet blir också fruktansvärt varmt (tycker jag) men det är säkert inga konstigheter..
jag vill ju kunna sitta och spela utan att jag behöver maxxa mina fläktar för att kylningne ska räcka...

ska jag byta till en Thermalright XP-120 istället? -- såg nu att denna inte passar s-775

mrflash: om jag vill ha ett grymmare system än dig så är det inga problem... du skulle bara bli ledsen om jag var värre än dig... ;D

har inga problem att finansiera det.. hehe