Permalänk

Min P4 går bara i 1,7GHz!

Hej!
Jag har en P4 på 2,4GHz som bara går i 1,7GHz.
Jag har aldrig klockat den. varken uppåt eller nedåt.

Vad kan vara galet?
P4 har väl nått skydd mot överhettning men det ska väl inte klocka ner processorn?
Min CPU fläkt är ju inte den bästa (orginal, snart 3 år gammal).
CPU temp ligger på 48-55 just nu så den borde ju inte klocka ner.

Har testat den i flera program och alla säger samma sak.
Även högerklick på den här datorn tycker att den jobbar med 1,7GHz.

Vad kan vara galet?

Bild:

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den har nån funktion som klockar ner vid låg belastning då? För att minska värmeutveckling osv. Testta starta nåt krävande, t.ex. 3D Mark, nåt spel eller så och testa. Annars, kolla i BIOS?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Får nog kolla i bios..
Tror inte att det går att ändra processorvärden där men det visar sej väl rätt snabbt.

Permalänk

1: Energispar läge
2: Vissa Asus mb ställer upp och ned CPU hur den själv vill utan att tänka på vad den är gjord för.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk

Energisparläge tror jag inte då det aldrig hänt dom 3 åren jag haft datorn. men jag undrar om jag inte lekte lite i bios får nån vecka sen.. ska kolla upp det.
Asus har jag inte.

Permalänk
Medlem

Re: Min P4 går bara i 1,7GHz!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbo_erik_
Hej!
Jag har en P4 på 2,4GHz som bara går i 1,7GHz.
Jag har aldrig klockat den. varken uppåt eller nedåt.

Medvetet eller omedvetet har du lyckats ställa in den på 100 (400) MHz FSB, och processorn är avsedd för 133 (533) MHz FSB.

Kan bero på att du stängt av datorn under uppstart, och bios har tolkat det som en hängning och därför klockat ner processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Ja jag kollade igår och det var precis vad som hänt