Permalänk
Medlem

Hur ser man vilket moderkort man har?

Hur tar man reda på vilket moderkort man har? Jag har öppnad burken och försökt se efter men jag hittar ingenting som indikerar på moderkortstillverkaren. Jag ska nämligen uppgradera bios, i ett sista försök att få datorn att fungera. När jag startar datorn står det "PhoenixBIOS 4.0 Release 6.0 03WH". Men är detta verkligen tillräckligt? Talar releasen om vilket moderkort biosen sitter på, hur tar jag annars reda på det? Det står något om certified by Intergraph Matrox eller något liknande på en labell, med Intergraph är ju datortillverkaren. Det enda jag har hittat när jag har sökt på internet är en biosuppgradering på necs hemsida, som man måste ha en speciell cd-skiva till.

En annan sak att tilläga är att det finns för närvarande inget operativsystem installerat på datorn, och jag har inte lyckats installera något heller, varken win 2000, win 98, Mandriva Linux eller Damn Small Linux. Jag har inte testat fler eftersom biosen inte klarar att boota från cd-skiva utan måste boota från startdiskett.

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Gäst

tanka sisoftware sandra lite och kolla upp där.

Permalänk

Hmm. Inget OS? (Strike_formation: Idiot! Läs vad det står innan du skriver!) Jag tror det ska stå någonstans på ditt moderkort. Typ mellan AGP/PCI-Ex/PCI portarna.

Permalänk
Medlem

tankar everest home

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luddel
tankar everest home

Vi är alla väldigt intresserade av vad du gör på din fritid

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Hmm. Inget OS? (Strike_formation: Idiot! Läs vad det står innan du skriver!) Jag tror det ska stå någonstans på ditt moderkort. Typ mellan AGP/PCI-Ex/PCI portarna.

Lugna ner dig några hekto om du vill vara kvar här. Personangrepp tolereras inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Jag tror det ska stå någonstans på ditt moderkort. Typ mellan AGP/PCI-Ex/PCI portarna.

Okey, tack så mycket. Vad är AGP/PCI- och Ex/PCI-portarna för något?

Visa signatur

Don't worry, be happy <°)))><

Permalänk
Avstängd

Platserna där du sätter olika kort i. Grafikkort, ljudkort osv.