Hårdvaruklockan går fel, trasigt mobo/cpu?

Permalänk

Hårdvaruklockan går fel, trasigt mobo/cpu?

Jag har en gammal Athlon XP Barton 2800+ som sitter på ett ASUS A7N Deluxe. Jag har klockat och lekt rätt mycket med systemet, och nu efter ett par år har klockan börjat gå väldigt mycket fel. Det rör sig om kanske 5 minuter på en timma, vilket är väldigt mycket. Jag ska använda datorn som server så det är för mig ganska viktigt att klockan går rätt.
Jag har en del mjukvarulösningar installerade som ställer klockan rätt en gång i timman, men det är inte tillräckligt bra. Finns det något man kan göra för att få ordning på klockan?
Har hört talas om att man kan byta något batteri på moderkortet, men vet inte säkert vad det gäller. Enda jag känner till är batteriet som används för att ge ström till CMOS så att BIOS inte resetas om man stänger av strömmen till burken.
Om det inte är det, är det då morderkortet eller CPUn jag ska byta ut för att komma till rätta med problemet?
Datorn är inte överklockad nu längre utan kör i normalfrekvens. Vore väldigt tacksam för lite hjälp!

Permalänk
Medlem

Går den fel när den är igång eller fuckar den sig när du stänger av den? Ett bios batteri kostar typ 20 kr så de e väl värt att byta ut det ifall?

Visa signatur

.

Permalänk

Jag tror du e tvungnen att byta batteriet... dvs det som håller infon kvar!

Permalänk

Nja, den står ju som server och är alltid igång, stänger aldrig av den. Så klockan skiftar sig medans datorn är igång.