Nerklockning av processorn pga. överhettning. lämpligt?

Permalänk
Medlem

Nerklockning av processorn pga. överhettning. lämpligt?

Jag har ingen som helst erfarenhet av överklockning utav cpu:n, men funderar på att klocka ner den en aning då jag har lite problem med tempen när jag lirar wow.

Idletempen ligger runt 40 grader, och när jag har lirat wow en stund så ploppar den upp i 70-80 grader, och då får jag en varning utav MBM.
Måste stänga av datorn lite för att låta den kylas lite, och sen så börjar jag om igen

Det jag undrar nu är, att kan jag klocka ner datorn i biosen tills jag har skramlat ihop lite pengar till ett bättre kylpaket? Funderar på att sänka så jag "tappar" ungefär 500 mhz eller något liknande.

Det är datorbutiken som har satt ihop denna, och de 2 "pinnarna" som håller ner kylpaketet mot processorn går inte att låsa fast, utan vilar emot kylflänsarna. Går inte att trycka ner dem heller, så jag antar att de har tryckt dit en icke-kompatibel fläkt eller något liknande.
Sorgligt, jag vet

Var iaf något år sedan som datorn inhandlades, och då inte utav mig utan en jobbarkompis som inte har rört något i datorn.

jaja, utan att ordbajsa mer, så skulle jag gärna vilja ha lite raka och snabba svar

Keep in mind, jag är en rookie på klockning osv ;P
tack på förhand

/karlan

Permalänk

Jodå, det är riskfritt att klocka ner processorn. Fast optimalare vore ju att skaffa ny kylning eller montera den nuvarande bättre.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk

1. Vad har du för system?

2. Hur man går till väga: börja med att prova sänka spänningen istället. Det är där du kommer tjäna mest värmeutveckling. Det kommer nog ta tid innan du hittar en sjysst nivå vid underklockning då det blir en hel del stabilitetstester i alla olika spänningar och frekvenser, så ta dig tid, använd tex Prime95 för att belasta CPU.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Men akta så du inte underhettar den, för då kan processorn implodera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeRo222
Men akta så du inte underhettar den, för då kan processorn implodera!

haha

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!