MacBook Pro, förhandstitt och under skalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Ja det lär man ju bli, har testat polarens 12" ibook och man blir ju svettig i knät efter 15 min surfande.

Och tänk på att G4an(7447) är bland de strömsnålaste CPUerna som finns ute på marknaden. 1GHz 7447a ligger på 10watt avarage förbrukning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
en liten jämförelse:
http://www20.tomshardware.com/2006/01/16/will_core_duo_notebo...
jag vet inte om mätningarna är något att bry sig om iofs, jmf första och sista grafens mätvärden...

edit: länken blir uppknullad av forumets formatering, tag bort bort 'br /'-taggen så funkar länken

edit:2 jaha, det blev ju bra det här...
får väl passa på att påstå att lågvoltsvarianterna av p-m/core är ganska snåla de med. (inte plånbokssnåla dock..)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Eftersom G5 aldrig klev in i Apples bärbara segment kan vi ju bara gissa oss till hur det verkligen skulle blivit med batteritid/strömförbrukning. Varm blir den iallafall.

Hade nog inte blivit dumt alls egentligen med G5:or.
IBM släppte ju någon 970fx i somras som drog 15W (average) vid 1.6GHz
Problemet är väl bara att G5:orna är så jä*la små så man får svårt att leda ut värmen ändå.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Hade nog inte blivit dumt alls egentligen med G5:or.
IBM släppte ju någon 970fx i somras som drog 15W (average) vid 1.6GHz
Problemet är väl bara att G5:orna är så jä*la små så man får svårt att leda ut värmen ändå.

men äre inte så att prestanda per watt så var G5:an sämre än G4? alltså presterar en G4 säg 15 W bättre än en G5 på 15 W, finns ju ingen anlending till att trycka i en G5:a bara för att. om det nu inte ger nån prestandavinst.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Och tänk på att G4an(7447) är bland de strömsnålaste CPUerna som finns ute på marknaden. 1GHz 7447a ligger på 10watt avarage förbrukning.

Citat:

The processor line has models running at clock speeds from 1.0 GHz to 2.26 GHz as of July 2005. The models with lower frequencies were either low voltage or ultra-low voltage CPUs designed for even better battery life and reduced heat output. The 718 (1.3 GHz), 738 (1.4 GHz), and 758 (1.5 GHz) models are low-voltage (1.116 V) with a TDP of 10 W, while the 723 (1.0 GHz), 733 (1.1 GHz), and 753 (1.2 GHz) models are ultra-low voltage (0.940 V) with a TDP of 5 W.

x86 är ju inte fy skam heller, iaf om man får tro wikipedia.

OnT: MacBooken är onekligen sexig som fan, synd att den kostar multum. Mysigt också att Macar börjar bli ett alternativ för oss som vill kunna köra andra OS än OSX(visst, Linux för PPC finns, men är knappast jättekul som desktop)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
x86 är ju inte fy skam heller, iaf om man får tro wikipedia.

Jag vet, läs mitt tidigare inlägg.
...en Ultra Low Voltage variant i laptopen som ett altenativ vore nice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Har du sett den i verkligheten...

Inga onödiga luckor, inga skruvar på fula ställen, inga Skumma plastiga saker. Inga klistermärken. Väldigt clean och enkel design. Något som verkligen saknas utav många andra andra tillverkare.

Inte ofta jag håller med militanta macibaner men DET håller jag med om! Jag vill se näst intill exakta kopior på apples design... hur svårt kan det vara? Finns fan inget fulare än en blinkande neon julgran under/på skrivbordet, alienware gör typ de enda snygga lådorna till pc, därefter kommer minsann dell då några av deras lådor är stilrena(ja de har fula oxo). (Nu kanske jag sårade några )

Om det kommer funka att köra windows på apple maskiner så kommer jag nog sälja system med apples datorer, dels för att det i många fall helt enkelt är lättare att sälja pga utseendet(speciellt till ytliga brancher som tex frisörsalonger ). En väldigt bra bieffekt är att det inte finns så många kombinationer av hårdvara, det räcker ju att testa ordentligt på några få sedan vet man att det funkar!

Nu undrar ni säkert varför jag inte kör apple rakt av... det är för att utvecklingsmiljöerna/verktygen är grymma på PC och har en sjukt stor mängd information på webben. Hade det funnits en apple variant på .Net till osx, webservrar, PDAer och mobiltelefoner så hade det inte varit något problem att byta... men nu är det inte så.

Nu fick jag det sagt oxo

Permalänk
Medlem

... Men det absolut viktigaste i denhär tråden är! Jag har beställt en!

Beräknas skickas före 21mars, väntan är olidlig.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
... Men det absolut viktigaste i denhär tråden är! Jag har beställt en!

Beräknas skickas före 21mars, väntan är olidlig.

Det är nästan kompanismörj på sådant tilltag!

Permalänk
Medlem

Halvt-på-topic:
MacBook Pro, en designdröm. Tänk att en bärbar dator kan vara så vacker!

// PC användare med blöta drömmar

Permalänk
Medlem

Jag fick min iMac 20" Duo Core tisdag förra veckan, först i sverige enligt vår leverantör Jag är kanonnöjd, den känns lika snabb som min PowerMac G5 (2x2,3 ghz).

Dock behöver alla macar minst 1,5 gb ram för att må bra, så Apples 512 som de stoppar i som standard är det ingen ide att fundera på. Men köp minnet på annat håll då Apples minnen tydligen är gjorda i 24k guld och platina med diamantdetaljer på chippen.