Permalänk
Medlem

Överföra antennsignaler trådlöst?

Jag vill gärna glo på TV i sovrummet men lägenhetens planlösning ser ut så att jag isf måste dra en 20-meters kabel genom hela bostaden. Det är jag inte så intresserad av utan söker en produkt som kan sända antennsignalen trådlöst från vardagsrummet direkt till sovrummet.

Jag har kollat på de där mojängerna som Netonnet säljer för överföring av bild och ljud, men dessa verkar inte vara rätt för ändamålet. Alltså undrar jag om det finns någon produkt som enbart sänder rena antennsignaler och som möjliggör att ha flera TV-apparater till samma antennuttag.

Hoppas att jag uttryckt mig förståligt.

Permalänk

Tror någon av dessa ska fungera till ditt ändamål. http://www.clasohlson.se/default.asp?COSID=24C5B7AE1375423B84...

Permalänk
Medlem

Jag är rätt säker på att det inte finns, det krävs ju rätt mycket bandbredd för att klara av att sända en massa TV-kanaler samtidigt, dessutom är det nog tveksamt om PTS skulle godkänna denna typ av apparat. De sändare på finns hos clas Ohlson är helt vanliga audio/video sändare, med enda skillnaden att de har inbyggd RF-modulator för att kunna kopplas in i TV-apparater som bara har antenningång.

Permalänk
Medlem

Min första tanke blir då att det skulle funka att köpa en antennförstärkare och koppla in en bordsantenn som sänder signalerna. Sedan använda en vanlig bordsantenn för att ta emot dem.

Permalänk
Medlem

Så min enda chans är att dra en lång kabel genom hela jä*la lägenheten..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luftis
Så min enda chans är att dra en lång kabel genom hela jä*la lägenheten..?

eller prata med hyresvärden och fixa nya kablar i väggen till sovrummet. Att dra nya kablar är inte speciellt avancerat. Förutsatt att det finns ekrör lagda i väggarna då förståss..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
eller prata med hyresvärden och fixa nya kablar i väggen till sovrummet. Att dra nya kablar är inte speciellt avancerat. Förutsatt att det finns ekrör lagda i väggarna då förståss..

Det är ingen dum idé men det var det första jag kollade och det går inte.

20 meter kräver antennförstärkare, va?

Permalänk
Medlem

Kolla på länken som datornörden skrev.

Artikel 38-1655 har inbyggd tv-tuner i sändaren. Koppla antennsladden från väggen in i dosan och sen är saken biff, plocka in kanalerna från mottagaren in i din andra tv. Kostar dock lite grann, men det brukar ju göra det att ligga på topp!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Kolla på länken som datornörden skrev.

Artikel 38-1655 har inbyggd tv-tuner i sändaren. Koppla antennsladden från väggen in i dosan och sen är saken biff, plocka in kanalerna från mottagaren in i din andra tv. Kostar dock lite grann, men det brukar ju göra det att ligga på topp!

Tror du att den funkar bra? Alltså att det blir okej bild och så..?

Permalänk
Medlem

Jag har haft en sån trådlös överförare ett tag. Kopplade antennen till videon som har tuner och sen till sändardelen, plus till den vanliga TV:n. Eftersom den har IR-sändare/IR-mottagare så kunde man alltså styra vilken kanal videon skulle vara på ifrån det andra rummet. Det funkade faktiskt riktigt bra, utan några direkta störningar. Enda var om man drog igång microvågsugnen så störde den ut hela rasket, 10 meter bort.

Numera har jag dreambox istället och kör allt över nätverket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Kolla på länken som datornörden skrev.

Artikel 38-1655 har inbyggd tv-tuner i sändaren. Koppla antennsladden från väggen in i dosan och sen är saken biff, plocka in kanalerna från mottagaren in i din andra tv. Kostar dock lite grann, men det brukar ju göra det att ligga på topp!

Ä du verkligen säker på det?
Som jag tolkar det så fungerar den precis som andra liknande sändare, men att den har antennutgång för att kunna koppla in den på gamla TV-apparater som bara har antenningång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Jag har haft en sån trådlös överförare ett tag. Kopplade antennen till videon som har tuner och sen till sändardelen, plus till den vanliga TV:n. Eftersom den har IR-sändare/IR-mottagare så kunde man alltså styra vilken kanal videon skulle vara på ifrån det andra rummet. Det funkade faktiskt riktigt bra, utan några direkta störningar. Enda var om man drog igång microvågsugnen så störde den ut hela rasket, 10 meter bort.

Numera har jag dreambox istället och kör allt över nätverket.

Dreambox? Hur funkar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Ä du verkligen säker på det?
Som jag tolkar det så fungerar den precis som andra liknande sändare, men att den har antennutgång för att kunna koppla in den på gamla TV-apparater som bara har antenningång.

Ja det står i texten att det är sändaren som har tv-tuner. Dvs en tv-mottagare. Som någon annan skrev tidigare så krävs en tuner för att skicka tv-bilden. Man kan tex koppla genom en video som givetvis har en tuner. Med denna slipper man det.
Så om det inte står felskrivet i texten är jag säker på att det kommer att fungera som han vill.

En dreambox är en avancerad sattelitmottagare. Tror att den även finns för marksända digitalnätet. Den har nätverksuttag. Den kör linux som operativ och den har nästan oändligt med inställningsmöjligheter och tredjeparts program går att köra. De personer som tycker att Canal+ med flera tar för höga avgifter har denna maskin bla.

Edit: Tänk på att Clas-ohlsson har 1 månad öppet köp. Dvs bara att köpa och testa hur det fungerar!

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Ja det står i texten att det är sändaren som har tv-tuner. Dvs en tv-mottagare. Som någon annan skrev tidigare så krävs en tuner för att skicka tv-bilden. Man kan tex koppla genom en video som givetvis har en tuner. Med denna slipper man det.
Så om det inte står felskrivet i texten är jag säker på att det kommer att fungera som han vill.

En dreambox är en avancerad sattelitmottagare. Tror att den även finns för marksända digitalnätet. Den har nätverksuttag. Den kör linux som operativ och den har nästan oändligt med inställningsmöjligheter och tredjeparts program går att köra. De personer som tycker att Canal+ med flera tar för höga avgifter har denna maskin bla.

Edit: Tänk på att Clas-ohlsson har 1 månad öppet köp. Dvs bara att köpa och testa hur det fungerar!

Okej, jag ska prova. Tack för hjälpen.