Problem med datorstart, piper och ger ingen bild

Permalänk
Medlem

Problem med datorstart, piper och ger ingen bild

Det hela började med att jag hade problem i windows, fick bluescreens lite då och så ibland när jag startade datorn så hittade den inte någon hdd. Så jag trodde det var hårddisken det var fel på och knallade ner till stan och införskaffade en helt ny 160gb samsung (sata).

Men nu till problemet: jag tog ut den gammla hårddisken och satte in den nya, nu kommer det inte nån bild på skärmen. Datorn går igång och kör ett pip som är konstant och jävligt högt. Jag försökte leta upp i manualen vad det betydde men så duktiga som asus är så har dom skitit i att ta med det i manualen så till slut hittade jag vad det betydde på internet, det ska tydligen vara ett minnesproblem, så jag testade alla mina 4 olika minnen i dom olika slotsen, allt från 1 i olika slotar till alla 4 i olika slottar mm.

Men inget fungerar! jag börjar tro att det är moderkortet som tagit sitt sista andetag. Jävligt dåligt ifall det är det, var bara ett år sen jag köpte det.

Mina datorkomponenter:

Asus a8v-deluxe
2x corsair 512mb minnen
2x kingston 512mb minnen
amd 64 winchester 3000+
400w nätagg
160gb sata hdd samsung
200gb sata hdd western digital

vad ska jag göra? lämna in den hos någon kunnigare för flertalet hundralappar eller ska jag köpa nytt moderkort? eller går det att fixa själv?

och nu till det viktiga, har jag köpt en helt ny hdd helt i onödan? köpte den svindyrt också, bara för att kunna lira direkt. 950kr för en 160gb...

Permalänk

Prova o låna ett moderkort av en kompis eller nåt o testa på det. Då får du iaf. reda på om det är moderkortet det är fel på.

Permalänk
Medlem

testat koppla in allting som det var innan... funkade inte det heller, samma problem.

får se ifall jag kan lämna tillbaka hårddisken på måndag och sen köpa ett nytt moderkort.

Borde vara moderkortet som gett upp? eftersom det piper konstant och inte ger någon bild.
PSU'n verkar vara okej eftersom alla fläktar går igång, så jag drar in o lämnar tillbaka hårddisken och införskaffar mig ett moderkort på måndag.

Permalänk

Ja hårddisken ska du nog lämna tillbaka i alla fall. Den är på tok för dyr.

Permalänk
Medlem

sådär, nu e ett nytt moderkort beställt, asrock dual s-ata.

Ska kolla i affären imorrn ifall man kan lämna tillbaka hdd'n.

Permalänk
Medlem

Hmmm. Moderkort piper sällan konstant och speciellt högt.
Inte så att grafikkortets strömanslutning lossnade när du meckade med hårddisken? GF6 utan ström piper rätt duktigt, och skrämmer lätt slag på en.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skulle säga minnen.
När datornb piper och inte vill posta så är det minnen eller tangetbordet som brukar vara problemet

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

hehe det är nått med minnen skulle jag tro piper det hela tiden tills du stänger av datorn lr är det ett långt piiiiiiiip som sedan försvinner efter typ 30 sec så kan det vara nått med graffekortet typ glapp i en port lr nått

(du får lyssna på vad din käraste försöker säga)

Permalänk

tycker också det låter som att du råkat pilla ut strömmen till grafikkortet

Permalänk
Medlem

OMG!

vafan, det var grafikkortsporten :/

aja, bara o skicka tillbaka moderkortet imorrn då

hur fan kan jag missat det egentligen? satt och felsökte datorn skitlänge och kollade varenda kontakt