Misslyckat försök att uppdatera BIOS, Checksum error...

Permalänk
Medlem

Misslyckat försök att uppdatera BIOS, Checksum error...

Har ett Gigabyte GA-K8NP-SLI ATX nF4 S939 AMD PCIe SLI GLAN som jag skulle försöka uppdatera BIOS på. Körde uppdateringen genom ett medföljande program i XP men det låste sig, "Svara inte", och uppdateringen avbröts efter c.a. 50%. När jag nu försöker starta datorn får jag "checksum error" och den går vidare och försöker köra klart uppdateringen. Detta funkar dock inget vidare och uppdateringen avbryts efter 50% igen. Skärmen blir efter detta helt svart, men "rullar" fortfarande. Kan heller inte avbryta uppdateringen själv utan kan bara se på när det misslyckas.

Finns det nån lösning på problemet? Testat och "cleara" cmos och även tagit ut och satt i batteriet.

Permalänk

alltså avbröts den halvvägs in i själva flashningen? Kommer du in i BIOS efter det?

Permalänk
Medlem

Ja, uppdateringen avbröts efter 50% och nej jag kommer inte in i BIOS. Har försökt trycka på del ex antal gånger nu. Bara "går" förbi.

Permalänk
Medlem

Är skärmen bara svart eller syns någonting alls?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd

Du kan ju fixa bios uppdatering på en diskett å boota med floppy??

Hade gött, löser sig nog för dig!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Skärmen är helt svart, som om den inte får någon signal. Stand by- läge. Har redan testat med floppy... vill sig inte med diskett heller. Får nog bli tillbaka till affären imorn. suck

Permalänk
Medlem

winflash -.-

Permalänk
Medlem

unit01... uhm... hur ska han kunna köra winflash med ett skadat bios som gör att han inte kan boota in i windows?

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninnuam
unit01... uhm... hur ska han kunna köra winflash med ett skadat bios som gör att han inte kan boota in i windows?

Hehe, sorry trodde ikonen skulle beskriva det tillräckligt. Menade att flasha i windows är ett stort NEJ enligt mig.
Pga skit som då kan hända ex det som hänt HPM

Det som återstår är antingen byta rom chippet eller lämna in det så får butiken göra det.

Permalänk
Hjälpsam

Har EPOX "crashfree BIOS" eller liknande. Vet att tex ASUS har det.

Vad det går ut på är att en del av BIOS romet som /aldrig/ flashas om, innehåller an CD sökning och självflashning. Resultatet är att om man lyckats strula till en flashning sätter man bara in moderkort orginal CD'n och så löser den det själv och flashar till den BIOS som ligger på CD'n.

Värt att kolla...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Testat även det sistnämnda, alltså starta upp med moderkortskivan. Gigabyte kör med Dual- BIOS, alltså ett i reserv som ska fungera som någon slags back up-lösning tills dess att man flashat om Main- BIOS. Detta funkar dock inte heller.