Är det moderkortet? Tipps på nytt Socket A kort

Permalänk
Medlem

Är det moderkortet? Tipps på nytt Socket A kort

I förrgår började min burk boota om ofrivilligt. Stängde av den och lät den stå över natten. Dagen efter betedde den sig likadant. Bootar om efter ett par sek även om jag går in i bios.

CPU är inte onormalt varm. Verkar inte vara värme relaterat.

jag ställde burken så att den lutade lite och ryckte ur allt utom grafikkort , minne, cpu, tbord + mus. Nu startade den och gick fint i 15 min tills musen la av och XP tycker att den hittar en "unknown usb device". (Fick även nått fel om att mitt grafikkort hade resetats eftersom det slutat svara på anrop från drivisarna eller nått liknande. )

Bootar om igen och testar att trycka på alla kablar + kort för att kolla att de sitter riktigt i. Nu bootar burken upp igen och går stabilt i några timmar. Testar att stoppa tillbaka allt och ställer burken plant igen. Nu bootar den om som tidigare. Rycker ur allt och återställer den till stadiet när det senaste fungerade. Nu startar den inte alls. Låter som om fläktarna går upp i varv och sen ner precis som om de skulle få nån pulserande spänning.

Antar att detta är moderkortet. Håller ni med? (nån kallödning nån stans). Kortet är riktigt jordat.

Har idag ett asus a7n8x-delux. Nån som har något bra tips på vad man ska ersätta detta Socket a kort med. Vill helst slippa installera om OS'et (Är inget spel freak så prestandan min barton 2500+ ger duger bra för min del.) Men hittar inte samma kort längre.

Permalänk

Har du kollat om det är nätaggregatet kanske som spökar?

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
Har du kollat om det är nätaggregatet kanske som spökar?

Ganska nytt kragg så det bästa vore ju om det vore problemet iof.

Hur kontrollerar man det enklast.

Nu kom jag hem från jobbet och då startar den igen och har gått stabilt i 20 min.

*suck*

FÅr väl kasta i ett annat kragg och testa så fort den börjar bete sig dumt igen.

-----

Väldigt mystiskt detta. Plockade ur kragget och stoppade i ett annat. Då fungerade den bra igen. Skiftade sedan tillbaka och den fungerade fortfarande. Måste vara något glappt nån stans.