Permalänk
Medlem

Tre minnen på ABIT BH7?

Jag har en halvrisig dator numera, och har just fixat lite minnen billigt som jag monterat på moderkortet (ett gammalt ABIT BH7).

Hade sedan tidigare 1x256mb pc2700 och 1x512mb pc3200 monterat, och har nu bytt ut det mot 3x512mb pc3200 minnen.

Dock så vill moderkortet bara känna av två stycken av dessa och ignorerar helt minnet som sitter i tredje sockeln.

På moderkortets specifikationer står det
- Supports 1 DIMM DDR 400 (OC)
- Supports 2 DIMM DDR 333 (Max. 2GB)
- Supports 3 DIMM DDR 266/200 (Max. 2GB)

Vilket jag utgår ifrån innebär att den nu kör dom 2 "första" minnena nedklockade till DDR 333. Frågan är dock om 1gb DDR333 är snabbare än 1,5gb DDR 266 och att den därför skiter i tredje stickan, eller om det är något knasigt på gång?

Moderkortsspecifikationer:
http://www.abit-usa.com/products/mb/techspec.php?categories=1...

Frågan är med andra ord... skulle det löna sig att köra det tredje minnet också, och då ha lägre minneshastigheter (DDR 266) och isåfall... hur fan gör jag det? Hittar noll och ingenting i bios (som iofs nog inte är senaste revisionen).

Permalänk
Medlem

från manualen

"This motherboard provides three 184-pin DDR DIMM sites for memory expansion avialable from minimum memory size of 128 MB to maximum memory size of 2GB DDR SDRAM (DIMM 2 & DIMM 3 are sharing"

Jag är ingen stjärna på detta så det finns säkert någon annan som kan berätta bättre men jag tror att du bara kan ha 2st stickor igång p.g.a att DIMM 2 och DIMM 3 delar... därav hittar du inte 3:e minnet. I så fall slipper du fundera på vad som är bäst utan det är bara att köra med 1GB i 333

möjligt att jag har helt fel

EDIT: byt ut dina 3 st 512 stickor mot 2st 1GB stickor så får du nog fart på grejerna

Visa signatur

Socket A ftw!

Permalänk
Medlem

Näfan, 1gb räcker egentligen rätt bra då jag inte spelar något o.s.v.

Men om det nu är så att dom delar så får väl sambons dator en ram-uppgradering också helt enkelt då.

Permalänk
Medlem

Att de delar tolkar ja som att antingen kör du ett dubbelsidigt minne i DIMM2 eller så kör du två enkelsidiga minnen i båda slots..

Permalänk

minnesbanksproblem gissar jag. Pröva som Guru säger att sätta den antagligen dubbelbankiga minnesmodulen i ettan och sen de två enkla i 2+3.
Ett gammalt klassikt moderkort. Ett av de bästa på sin tid.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Alla tre minnen är dubbelsidiga så jag antar att det bara är två slots jag kan använda då?

edit: Och jofan, moderkortet var grymt när jag köpte det för typ... 2-3 år sen?

Permalänk

sidor och bankar är inte samma sak, pröva iaf

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Verkar bara bli 1gb hur jag än gör... oh well, kastar in resten i flickvännens dator.

Hon lär bli nöjd iaf.