Org timings på G.Skill ZX, kommer ej in i win

Permalänk

Org timings på G.Skill ZX, kommer ej in i win

Som topic säger, Har ett par G.Skill ZXstickor PC3200 @ 2-3-2-5 2x1GB på ett Asus A8N-SLi.
Satt och slöade i BIOS (byggde ihop burken igårkväll) och såg att mina timings (satt till auto) var 2.5-3-3-7 så jag tänkte att så ska det inte vara och ställde om det manuellt till 2-3-2-5 men jag kommer inte ens in i windows, säger nått om att det blev minnesfel till nått program sen så fryser den.

Verkar som om jag har senaste BIOSupdateringen då jag trodde det kunde vara nått sånt men den ville inte uppdatera...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Har du gjort en Clear Cmos? Ominstallerat burken sedan de nya delarna? Startar datorn med Optimized defaults?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Clearade efter jag inte fick minnet att funka.
Rent ny installation...
Hmm Optimized defaults visste jag inte ens fanns

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Leta upp nått i stil med "optimized defaults", det brukar finnas som en egen meny. Startar datorn över huvud taget?

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk

Den startar, börjar ladda windows, sen när man ska komma in till skrivbordet sblir den bara svart och en ruta kommer upp att ett fel har gjorts av blah blah blahprogrammet (olika) sen händer inget mer...

Hittade ingen sån meny.. det är i BIOS jag ska leta väl?

Hmm skumt nu funkar det perfekt, inga fel i memtest osv...
*lever lyckligt vidare*

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Leta i BIOS, det brukar vara en av alla de menyer som finns att välja bland. Kan heta typ "defaults" eller liknande, kolla i manualen annars.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem

Har du klockat än? Läste trådar om både ZX och BHZ där folk fått kassa minnen den senaste tiden och valde därför BNS istället (2x1GB PC400/3200 2,5-3-3-6). Gav 1800kr inklusive frakt för dessa minnen från Tyskland och primar nu i 237MHz 2,5-4-4-6 1T 2,7V. Hoppas man kan bränna in de lite så kan antingen sänka timings eller komma några Hz högre. Är iaf skitnöjd än så länge.

Permalänk

Jepp de är klockade till 240 på 2.5-3-3-5 och 2.8V
de ville dock inte 245 på samma timings inte ens med 2.9V (fick fel i memtest under natten samt att den hängde sig emellanåt på det)
och längre har jag inte hunnit gå, men det ska nog gå att fixa

+ att jag tar det lugnt då detta, tro det eller ej, är min första egna dator (har alltid kört på föräldrarnas burkar)...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jepp de är klockade till 240 på 2.5-3-3-5 och 2.8V
de ville dock inte 245 på samma timings inte ens med 2.9V (fick fel i memtest under natten samt att den hängde sig emellanåt på det)
och längre har jag inte hunnit gå, men det ska nog gå att fixa

+ att jag tar det lugnt då detta, tro det eller ej, är min första egna dator (har alltid kört på föräldrarnas burkar)...

Låter bra. Använd dock inte memtest. Tar alldelles för lång tid innan några fel dyker upp om man använder 2x1GB stickor. Kör blend torture test i prime95 istället. Ska själv bränna in minnen i ca 48h och sedan kollar om det har get nåt.