Permalänk
Medlem

bios frågor, sata relaterat...

Jag har ju velat köra windowset på en sata disk men gav upp tanken tills nu, häromkvällen såg jag några alternativ som väckte fantasin..

-De är ju lite småslarviga på att dokumentera allt som förändras för varje ny version på biosen, så tror inte valet fanns där förr...

Frågan: Vad innebär följande:
"Onboard ATA device first: Yes/No"

För mig ger de ju hopp om att väljer jag ja, så finns chansen att den kan starta på sata disken, hehe

Sen blev jag hänvisad vid ett annat tillfälle att kolla boot-listan om de gick å välja specifik satadisk men de går dock inte... valet "Other boot device - scsi / onboard ata boot device" finns dock...

Tack på förhand.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

har du pentium eller amd??

Visa signatur

//Tny

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ett A7V8X som din signatur antyder? På kort som har en tredjeparts SATA-controller onboard som i ditt fall så kan man aldrig se en SATA-disk i BIOS. Inte i vanliga BIOS iaf, eftersom du har en tredjeparts-controller. Ifall man i en dator utan SATA-support trycker in en SATA-controller på ett PCI-kort så dyker inte SATA-diskarna upp i BIOS för det, eller hur?

SATA-controllern behandlas alltså som vilken extra controller som helst, att den råkar sitta onboard ändrar ingenting. Vill man boota från den så väljer man att boota från just "other boot device" eller liknande (ofta "SCSI" eftersom det ibland antas att en extra controller just är en SCSI-controller, korkat att kalla den det men, men..).

Problemet med detta är att det bara finns en enda option för att boota från en extra controller. Vad händer ifall man har två stycken controllers och enheter på båda? Då kan det bli problem.
Tänk att man har en disk på SATA-controllern onboard, plus att man har en SCSI-controller på ett PCI-kort. Då kan man inte välja mellan dem; "other boot device" i bootordningen betyder båda två. Nu vet jag inte vilken som BIOS tar först men det kan bli problem som du säkert förstår.

Därav "Onboard ATA device first: Yes/No". Detta löser problemet och man kan välja ifall den controllern som är onboard ska gå före en ev. ytterligare controller.

Men boota på SATA-disk kunde du göra från dag 1. Denna extra option underlättar bara för de som har ytterligare controllers.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

haha, jag som fått svar förr med antydan på att det ska vara så omständigt att lyckas..

tusen tack för svaren..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Måste tillägga att windows kan inte installera på en kontroller utan drivrutin. Finns inte drivrutin i windows installationsprogram så måste du ha drivrutinen på en diskett.

Direkt vid början av installationen trycker du F6 (står längst ner på skärmen) för att installationsprogrammet senare ska fråga efter disketten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

tänkte precis fråga om det.. hur är det man tog vara på drivrutiner man har i systemet så de hamnar på diskett? för de vill jag minnas att man ska kunna göra...

eller kan jag ta de filer som erbjuds via tillverkarens support, och, hum packaupp på en diskett... samma sak kanske...

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,