Permalänk
Medlem

CPU/grafikkort för varmt-eller?

Jag har i flera veckor haft problem med min dator. Jag har inte 100% kunnat fastställa vad felet är och jag hoppas att ni här på swec kan hjälpa mig med det.

Efter en längre period (1-2h) så börjar datorn strula. Det är endast vad jag vet genom spel som det hela börjar. Oftast så tog de ett tag innan problemet uppstod, men nu har de börjat nästan så fort man startar olika spel. Men detta varierar.

Så här ser det ut:

http://www.imagedump.com/index.cgi?pick=get&tp=387258

Det ser dock värre ut när man rör på sig. Detta är endast ett exempel på hur de kan se ut i olika spel. Jag är också medveten om att det kanske kan vara grafikkortet men jag är ingen expert så jag har inte kunnat fastställa något.

Jag skaffa ett program som heter "Speedfan" för att se om någon temp var för hög. Där kom jag fram till att antagligen CPU temperaturen varierar från 46-49C när den inte används till något krävande, men vid spel eller belastning så kan den gå upp till 52-53 har dock inte vågat pressa den. Är detta normalt för en
AMD 3000+ 2.17GHz med en Arctic Cooling SuperSilent fläkt på?

Men det har alltså blivit värre med tiden och problemet uppstår oftast efter en längre period så jag drog slutsatsen att det är ett kylningsproblem men jag är alltså inte säker.

Jag kanske är helt ute och cyklar, isåfall ber jag om ursäkt om jag hamnat i fel forum Om jag missat något eller gjort något otydligt så ska jag svara på de asap.

Lite info om min dator:

Moderkort: Asus A7N8X-X, Nforce2 400, Socket A

CPU: AMD XP 3000+ 2.17GHz/333B

Grafikkort: Connect 3D Radeon 9800PRO 128M

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det där är klassiska artifakter vid överklockning av grafikkortet. Men antar att det inte är klockat?

Hur som helst bör du se över kylningen av grafikkortet. Kan vara tempratur relaterat, snurrar fläktarna i burken som de ska??

Öppna chassit och blås kallluft på´t så märker du om problemet kan åtminstone fördröjas:) Lätt att dra slutsats om det beror på tempen.

Din CPU temp verkar inte vara onormalt hög och bör ej oroas över.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem

Okej, verkar som att det är grafikkortet som strular då. Men det är inte överklockat vad jag vet, och jag har dammat kortet och fläkten snurrar som den ska. Men hur kollar jag tempen på grafikkortet? Kan det vara en mjukvare inställning som gör att kortet kör "onödigt" hårt?

Permalänk
Medlem

Tror inte tempen på ett 9800 kan kollas via mjukvara. Enda temprelaterade inställningarna mig veterligen är klockfrekvenserna.

Du har inte möjlighet att testa kortet i en annan dator för att se om problemet består? Alternativt testa ett annat grafikkort i den aktuella datorn. Lätt att utesluta faktorer då.

Är det så att kortet är boven visar det sig då.

EDIT: Kan visserligen vara andra saker, men graffet är mest troligt.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]