Permalänk
Avstängd

jag vill ha ett råd

Jag skulle vilja ha ett råd på vad jag ska köpa för processor och moderkort.

Det ska vara AMD annars får det vara vad som

Moderkortet ska ha pci-e och hellst sli eller crossfire men inget måste.

och pengarna jag tänkt satsa är 3500-4000kr

jag har funderat på en opteron 146 och ett dfi moderkort. hur bra funkar dom ihop?

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk
Medlem

En 146:a och ett dfi passar jättebra, liksom vilket 939 moderkort som helst.

DFI är speciellt bra om du tänker överklocka mycket.

När det gäller processor så är en 3700+ ett bra köp. Med rätt stepping klockar den
riktigt bra.

För att röra till ytterligare så kanske du vill ha en dualcore?

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk

Ska du inte klocka supergärnet så är Abit KN8-SLI ett bra val. Många inställningar för klockning, stabilt, tyst (passivt kylt), billigt och har allt som du kan tänkas behöva.

Permalänk
Avstängd

ja tanken är väl att det ska klockas en hel del så jag vet inte. har funderat på ett msi kort också. men jag håller mig nog till en opteron 146:a tror jag. Den verkar bra.

Visa signatur

Riggen: Gigabyte DQ6, E66 ES @ 3,8 , 2x1gb Ballistix pc8000 ,2900XT/8800gts?, Hiper Type-R 580w, 0,84TB.
Kylning: L30, BIX 3:a, Swiftech Apogee GT
Ljud: Pioneer A221, hemmabygda lådor med 2x10", diskanthorn och dubbla mellanregister i var låda

Permalänk

Jag tror att Abit som märke klockar minst lika bra som andra märken andra förutom DFI. Abit har massor av inställningar för klockning tex säkert 20 saker för minnet. Det DFI och 1000 kr dyrare brädor av andra fabrikat kanske kan är tex kanske att volten till ram går upp till 4 medans den på billiga abit stannar under 3,5. Kommer inte ihåg de exakta värdena.

Abit har gjort sig kända för att ha många alternativ för klockning. Vill du hitta bättre än KN8-SLI så får du nog lägga på en tusing eller köpa DFI. DFI=fler parametrar, fler steg och större omfång.

Permalänk
Hedersmedlem

*Låst* Fixa en bättre topic. PM:a mig en ny, glöm ej att bifoga länk till tråden!

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X