Permalänk
Melding Plague

Google väljer AMD

<font style="font-size: 10pt"><b>Google väljer AMD</b></font> <small class="small">fredag 3 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Den populära sökmotorn Google väljer att använda Opteron processorer från AMD för närliggande serverköp skriver <a href="http://www.latimes.com/technology/la-fi-amd2mar02,1,7951686.s..." target="_blank">LA Times</a> (kräver gratis registrering, <a href="http://bugmenot.com/view.php?url=www.latimes.com" target="_blank">länktips</a>) efter en rapport av Morgan Stanley . Att vinna Google som kund kan göra att AMD överträffar analytikernas förväntingar första kvartalet i år. Värt att nämnas är att Googles serverpark består av fler än 200 000 datorer.<br /><br />AMD:s marknadsandel steg förra året för första gången på fyra år till över 20 %. Med tanke på att AMD främst ligger efter på servermarknaden kan affären vara bra PR för AMD, och samtidigt en rejäl knäpp på näsan för Intel. Särskilt som Intels chef Paul Otellini sitter i Googles styrelse.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja, jag instämmer med föregående talare. Nu börjar det hända något.,

Permalänk
Medlem

Jag slår vad om att den där Paul inte får komma på styrelsens fester heller.

Visa signatur

Övriga ämnen i våra minnen

Permalänk
Medlem

AMD is teh shit!

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Han har nog haft svårt att sova på sistone skulle jag tro, hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zerblatt
Jag slår vad om att den där Paul inte får komma på styrelsens fester heller.

Jag slår vad att om Google valt Intel så hade Intel blivit anklagade för att smörja Googles styrelse.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Det va väl Paul Otellini som föreslog det ;). Han vet vad som är bäst på marknaden. Han tyckte väl att Intel är för het för Googles datorpark.

Permalänk
Medlem

Inte alls bra eftersom AMD är urusla på att leverera sina produkter i tid.

Nu lär vi som sedan länge stått sist i kön se en till som smiter före.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det va väl Paul Otellini som föreslog det ;).

Förmodligen, för att inte bli anklagad för något då ... nu i dessa konspirationstider.

Men billiga Opterons är väl snart ett minne blott nu då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Värt att nämnas är att Googles serverpark består av fler än 200 000 datorer.

Wow.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Inte alls bra eftersom AMD är urusla på att leverera sina produkter i tid.

Nu lär vi som sedan länge stått sist i kön se en till som smiter före.

Tror knappast det är s939-opterons det handlar om...

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur dom faktist gör i en sån här situation? Ställer dom om stora delar av tillverkningen till just dom här maskinerna, eller använder dom sina vanliga produktionslinjer och bara "märker" ett stort antal proppar till googles förtjänst?

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte reggat mig för att läsa artikeln men så stort är det väl inte så ingen annan får några processorer? Google lär väl inte slänga ut alla sina 200 000 servrar nu direkt utan fasa ut dem när det behövs. Jag tror inte det kommer ge en megabrist på Opterons.
Sen det här med 939. Om de nu behöver många 940 opterons (eller am2 när det kommer) så kanske de snålar in på 939 opterons för att kunna tillverka fler av de andra, så jookeer kan ha rätt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Med tanke på att AMD främst ligger efter på servermarknaden kan affären vara bra PR för AMD, och samtidigt en rejäl knäpp på näsan för Intel. Särskilt som Intels chef Paul Otellini sitter i Googles styrelse.

Skulle nog säga att AMD främst ligger efter på OEM Desktop-datorer till företag och hemanvändare eller för den delen bärbara marknaden, sen vet ju inte medelsvennson vad AMD är överhuvud taget för den delen. AMD finns i många servrar och superdatorer idag, tillverkare som Supermicro har tom börjat sälja AMD-moderkort. Även om deras marknadsandelar kanske inte är stört där så är det inte se de är någon retard som hoppar på ett ben efter Intels marknadsandelar eller att det skulle vara deras svaga sida pga deras produkter.

Permalänk
Medlem

Det är ju självklart att det är inte är s.939 Opterons det handlar om. s.939 kan ju max hantera 2 kärnor mot 16 på s.940.

Om inte google har valt den nya plattformen vilket verkar mer logiskt med tanke på hur nära inpå releasen är.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Det är nog 939:an som avses då google använder ett stort antal standardboxar och inte riktiga servrar i sin serverpark..

Och inte lär de byta alla datorer i ett bräde utan de lär fasas ut under lång tid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eriande
Det är nog 939:an som avses då google använder ett stort antal standardboxar och inte riktiga servrar i sin serverpark..

Tror jag håller med om detta jag med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Google_platform

Permalänk
Medlem

Där ser man, känns som ett underligt val isåfall tycker jag. Men vi kan ju utgå från att folket på google vet vad som passar dom bättre än vad jag gör.
I vilket fall som helst så är Opterons super.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Det behöver ju inte betyda att det blir bättre för oss om AMD går bättre?
Om AMD känner sig mindre hotade är det klart att de höjer priset något!
Jag hoppas Intel ger AMD mer konkurrens.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det behöver ju inte betyda att det blir bättre för oss om AMD går bättre?
Om AMD känner sig mindre hotade är det klart att de höjer priset något!
Jag hoppas Intel ger AMD mer konkurrens.

AMD är så svagt i jämförelse med intel att det måste gå bättre för AMD minst 10 år innan dom kan börja bli någorlunda jämna. AMD kan aldrig känna sig trygga som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem

Det är fina grejer, det. Bra val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD är så svagt i jämförelse med intel att det måste gå bättre för AMD minst 10 år innan dom kan börja bli någorlunda jämna. AMD kan aldrig känna sig trygga som det ser ut nu.

Som företag/företagare kan man ALDRIG koppla av och känna sig trygg oavsätt hur stor man är. Konkurrenterna jagar, nykomlingar, lagar, stämningar, anställda som kan ge dig ett helvete, naturkatastrofer och miljoner andra grejor som kan inträffa.