Permalänk
Medlem

Har mitt moderkort gett upp?

Jag har ett problem med min dator. När jag startar den står det i texten som kommer upp från bios att jag har en 1100MHz processor och DDR200 minne vilket är helt fel. Håller jag inne powerknappen för att stänga av så startar den bara om med samma siffror i bios. Drar jag däremot ut nätaggssladden och sedan sätter i den igen och startar så står det rätt 2500MHz och DDR333. Är det moderkortet som krånglar? Har bytt batteri till CMOS men det hjälpte inte.

Datorn består av följande:
AMD Barton 2500+
Abit NF7S-2
2st PC3200 512MB minnen
Asus Radeon 9800 pro
2st 160GB HDD
DVD-Brännare
TV-kort
Antec Sonata Piano Black

Permalänk
Medlem

Ska följa tråden med spänning då jag har EXAKT samma problem med liknande konfiguration!

Permalänk
Medlem

En 2500+ ska gå i 1.83ghz och inte 2.5ghz. Gå in i BIOS och se till att CPU'n är inställd på 166x11.

Permalänk
Medlem

dx.: Det kanske inte står MHz efter, bilden försvinner så snabbt så jag hinner inte läsa riktigt. Kanske står att det är en 2500+ eller nåt.

Permalänk
Medlem

Det är nog troligare. Den går ner i 1100mhz därför att FSB sänkts från 166 till 100. Se till att du har rätt inställningar i BIOS. Om den står rätt och trots det ändras av sig själv så kanske batteriet som lagrar inställningarna börjar bli dåligt.

Permalänk
Medlem

Så nu har jag kollat lite mer om vad det står. När man startar upp så står det antingen.

AMD Athlon XP 1100MHz
DDR200

eller

AMD Athlon XP 2500+
DDR333

När man går in i bios så står följande.

1.
CPU name is: AMD Athlon XP
CPU Internal Frequency: 1100MHz (100x11.0)

2.
CPU name is: AMD Athlon XP
CPU Internal Frequency: 1833MHz (166x11.0)

I båda fallen så är CPU operating speed inställd på 2500+. Skall jag manuellt välja 166x11.0 istället? Kommer det fungera bättre då. Varför läser den fel processorhastighet?

Batteriet till CMOS byttes igår till ett nytt utan resultat.

Permalänk
Medlem

Jo, prova att ställa den på 166x11 manuellt istället. Om batteriet är bytt så måste det vara BIOS som strular. Det kanske startar i "failsafe mode" eller nåt sånt?

Permalänk
Medlem

dx. jo jag får prova det sen när jag startar om, tack för hjälpen i alla fall.