Permalänk
Medlem

RAID Utility vid boot?

När jag startar datorn så står det (efter "Press Del to enter BIOS" skärmen) SIL SATARaid-någonting och sen säger den "Press <Ctrl+S> or F4 to enter RAID Utility.

Typ. Detta trögar ner starten, så jag undrar om man kan stänga av den. jag har hittat en inställning i BIOS som heter Silicon Image-någonting och den är inställd på RAID. Ska jag ställa in den på SATA2 eller Disable?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

Re: RAID Utility vid boot?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
När jag startar datorn så står det (efter "Press Del to enter BIOS" skärmen) SIL SATARaid-någonting och sen säger den "Press <Ctrl+S> or F4 to enter RAID Utility.

Typ. Detta trögar ner starten, så jag undrar om man kan stänga av den. jag har hittat en inställning i BIOS som heter Silicon Image-någonting och den är inställd på RAID. Ska jag ställa in den på SATA2 eller Disable?

Har du inga diskar kopplade till de kontakterna som hör till det chippet så sätt den på disable!

Permalänk
Medlem

Nepp, jag har bara min Samsing SP2504C. Okej, jag testar att Disabla den.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x