2x512mb minne till 4x512mb minne = Bra för BF2 bla.

Permalänk
Medlem

2x512mb minne till 4x512mb minne = Bra för BF2 bla.

Tjena!

Jag satt härrom kvällen och lirade BF2 och svor och spottade för all fryslagg plus att det verkar som att jag blir utkastad från servern om datorn börjar lagga för mycket och för länge.

Jag tänkte först byta grafikkort men beslutade mig för att greja 1Gb minne till. För att få dual channel måste jag köpa 2st minnen till så det var bara att köpa 2x512mb till.

Jag hade från början twinmos pc3200 orginalminnen med cl2.5

jag har alltid trott att man måste ha lika minnen för att det ska funka men jag hade så bråttom att jag gick in på en butik och köpte det dom hade hemma. Jag hade för övrigt läst en massa inlägg om just detta igår för att kolla den allmänna uppfattningen.
Vissa sa en sak och andra en annan.

Hur som helst, jag köpte ett par Corsair pc3200 cl 3.0 minnen och dom funkar kanon med min gamla prolle och med mitt gamla moderkort trots allt. Många säger att prestandan sjunker och det kanske den gör. Men för mig är det som natt och dag att ladda, spela och alt tabba nu.

Det enda som jag inte kan göra nu är att ha T1 på minnena så det får bli T2 istället. Men i gengäld kan jag klocka högre med T2 på prollen och det ger mer prestanda sammanlagt.

Jag kan varmt rekommendera er att köpa mer minne till bland annat BF2. Ni kan ha 4x512mb minne, det funkar kanon!

Nu ska jag spela!
Weeeeeeeee!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Gjored samma byte förut. Hade 2st 512mb OCZ Rev. Plat PC3200 och köpte två till. Min Winchester gillade inte att köra fyra minnen i DDR400 så det fick bli DDR333. Fram till jag uppgraderade till en 4200+. Nu funkar det perfekt. BF2 har jag dock inte testat så mycket sedan dess. Dock minns jag ett enormt lyft då jag inte kunde köra 1600x1200 med allt på max med 1GB men det funkade helt perfekt med 2GB.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem

BF2 var anledningen till att jag inhandlade två 1GB-stickor i slutet av sommaren, fungerar tio gånger bättre

Tycker dock det blir för slött med fyra 512:or, hastigheten går ner rejält.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Mjo, visserligen är fallet så men hur stor skillnad gör det i spel? 2-3 FPS. Jag kör mitt minne i 220Mhz 2-3-3-6 och har fyra stickor. Helt okej tycker jag. Tyvärr kan jag inte klocka upp CPUn så mycket som jag vill pga. min usla chassiventilation.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Sitter med 4 stickor corsair vs stickor för tillfället. Brukar köra med två i vanliga fall men tänkte prova lite med 4..Igen...

Är det någon mer än jag som upplever dividerna bli helt mongolida (eller läs en allmänt försämrad minneskontroller) när man slänger i de två extra stickorna?

Först vill ju minnena köra i ddr333 eller vad det blir. Det ändrar man ju lätt i bios. Det går även höja minnena till 230-240mhz utan att datorn klagar.
Men kör man med tex divider 166 för att få upp coren lite blir det nattsvart redan vid 250mhz. På divider 133 vid 285 någonstans.

Jag vet denna frågan har snackats om förut och det är inte ens första gången jag slänger i mina andra två stickor för att försöka. Kommer fan inte ihåg vad jag kom fram till då. Idag är jag för lat för att pröva fram o tillbaka igen

Så var jag för snål då jag fortfarande inte har köpt några 1gb stickor eller kan någon kasta lite ljus över det hela?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Sitter med 4 stickor corsair vs stickor för tillfället. Brukar köra med två i vanliga fall men tänkte prova lite med 4..Igen...

Är det någon mer än jag som upplever dividerna bli helt mongolida (eller läs en allmänt försämrad minneskontroller) när man slänger i de två extra stickorna?

Först vill ju minnena köra i ddr333 eller vad det blir. Det ändrar man ju lätt i bios. Det går även höja minnena till 230-240mhz utan att datorn klagar.
Men kör man med tex divider 166 för att få upp coren lite blir det nattsvart redan vid 250mhz. På divider 133 vid 285 någonstans.

Jag vet denna frågan har snackats om förut och det är inte ens första gången jag slänger i mina andra två stickor för att försöka. Kommer fan inte ihåg vad jag kom fram till då. Idag är jag för lat för att pröva fram o tillbaka igen

Så var jag för snål då jag fortfarande inte har köpt några 1gb stickor eller kan någon kasta lite ljus över det hela?

Det blir så för mig med, precis som du beskriver. Bättre kan inte jag heller beskriva det hela.

Men hur som helst, 2gb ram är bättre än 1gb oavsett hastighet och timings.
I alla fall de saker som jag håller på med, alltså spelar och spelar :P, i alla fall på den här datorn. Surfar och grejar med annat gör jag på bärbara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

sitter med 4st old bh-5 512mb stickor, kör dessa i 260Mhz @ 2-2-2-5 2T tycker inte det slöar ner så mycket

Permalänk
Avstängd

Jag tror förklaringen till det hela är som någon skrev på ett 2cpus.com:

Anledningen till skillnaderna som uppstår mellan två och fyra stickor är det fysiska avståndet mellan processor och minnet. Datan måste helt enkelt skickas en längre sträcka innan det kan bli behandlat och därav blir timings och hastigheten lidande.