Permalänk
Medlem

3x512MB RAM på ASUS K8V-SE

Enligt instruktionsboken så ska det ej gå att köra 3x512 i 400 mhz DDR. Nu ville det sig inte bättre än att jag köpte 3x512 MB minne innan jag läste instruktionsboken. Har någon erfarenhet av att köra med 3x512 minneskonfigurering på ett ASUS K8V-SE moderkort? - Finns det t.ex. BIOS uppdateringar eller liknande som löser problemen som uppstår?

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk
Medlem

tror inte att datorn kommer starta med 3 x 512 eftersom det är 3 st minnes stickor. funkar antingen med 2 eller 4 stickor. tror att det är generellt så att det funkar antingen med 2 eller 4 stickor efter som de flesta av dagens moderkort stödjer "dual channel". om du kollar på ditt moderkort har du säkert 4 minnes platser med 2 olika färger. om du skulle lägga varsin sticka i varsin minnesplats med samma färg skulle minnen köras i dual channel. tror det är så att om du har 2 minnen i dualchannel o 1 som inte körs i dual channel så knasar det sig, dvs datorn startar inte. men kör du 2 minnes stickor utan dual channel skull det funka för då är det inget ssom krockar.

så jag tror inte att det finns något som hjälper. antingen köper du ett 512 minnne sticka till lr så lämnar du tillbax

detta är va ja tror iaf.. orkar inte ens läsa igenom va jag har skrivit haha för seeg.. kanske kvälls skitsnack

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Medlem

Asus k8v-se är socket 754 så det har inte dual ddr. Det ska inte vara några problem att köra 3 minnen dock så kommer dom att gå i 333 istället.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
tror inte att datorn kommer starta med 3 x 512 eftersom det är 3 st minnes stickor. funkar antingen med 2 eller 4 stickor. tror att det är generellt så att det funkar antingen med 2 eller 4 stickor efter som de flesta av dagens moderkort stödjer "dual channel". om du kollar på ditt moderkort har du säkert 4 minnes platser med 2 olika färger. om du skulle lägga varsin sticka i varsin minnesplats med samma färg skulle minnen köras i dual channel. tror det är så att om du har 2 minnen i dualchannel o 1 som inte körs i dual channel så knasar det sig, dvs datorn startar inte. men kör du 2 minnes stickor utan dual channel skull det funka för då är det inget ssom krockar.

så jag tror inte att det finns något som hjälper. antingen köper du ett 512 minnne sticka till lr så lämnar du tillbax

detta är va ja tror iaf.. orkar inte ens läsa igenom va jag har skrivit haha för seeg.. kanske kvälls skitsnack

Nej, märkligt nog är det tyvärr bara tre minnesplatser på kortet. Ganska dumt om det visar sig att moderkortet bara stödjer dubbla minnesbankar,

Hur stor är prestandaförlusten att gå ner till 333mhz DDR eller ända ner till 200Mhz DDR mot att köra i 400Mhz DDR? - Jag inbillar mig att det den är ganska så stor.

Visa signatur

"If everything seems under control, you aren’t going fast enough "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lhe
Nej, märkligt nog är det tyvärr bara tre minnesplatser på kortet. Ganska dumt om det visar sig att moderkortet bara stödjer dubbla minnesbankar,

Hur stor är prestandaförlusten att gå ner till 333mhz DDR eller ända ner till 200Mhz DDR mot att köra i 400Mhz DDR? - Jag inbillar mig att det den är ganska så stor.

Eftersom att du redan har grejerna så är det ju bara att testa, starta upp med 3 stickor och kör memorybench, plocka ur 1 och gör om testet.

Personligen hade jag 1536 mb ram i min gamla burk, alvarligt talat är det inget som man saknar sådär jättemycket. Den enda skilnaden som jag märkt är att den inte behövde swappa något när jag tabbade ut ur spel. Du har ju dessutom inte dubbla minneskanaler, så risken är ju ändå ganska hög att minnesbandbredden blir en flaskhals för dig. Men som sagt, du har ju grejerna så det är ju bara att testa.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här