Bränslecell för bärbar dator visas på Cebit

Permalänk
Medlem

Metanol kostar ungefär lika mycket som bensin. I de mängder det antagligen rör sig om, så kan man nog utgå ifrån att bränslekostnaden inte blir något större problem.

Men 1,7 kg alltså... Det är bra mycket det. Man får kanske en liten och smidig, men förbannat tung dator.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Bean
45W x 8timmar=0,36kWh

Har bara läst det som står här på swec, men det stämmer fortfarande inte.

-Något kan inte rymma 45w, hur du än vrider och vänder på det.
-"En dator", hur vet du spec på den? Min drar 22w.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Burn ^^

Yeah!

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av junkyard
metanol är väldigt giftigt, man får inte handskas med det med bara händer det tränger igenom huden och är väldigt obehagligt alla racers vet det, dom som kör på metanol i alla fall

Jag hade kemilabb i måndags där metanol var inblandad även fast jag fick lite på händerna så har jag inte dött/mått illa eller något annat :p. Våran lärare nämnde inte ens något om att man inte bör få det på händerna.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

till er som tror att metanol är ungefär lika farligt som bensin så tänk om.. det räcker med att förtära ungefär 1 matsked för att en normal person ska dö av det. får man i sig mindre så är det stor risk att man blir blind för det sätter sig på nerverna.

visst är detta en smart uppfinning men just metanol som drivmedel gör det ju mindre smart.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
till er som tror att metanol är ungefär lika farligt som bensin så tänk om.. det räcker med att förtära ungefär 1 matsked för att en normal person ska dö av det. får man i sig mindre så är det stor risk att man blir blind för det sätter sig på nerverna.

visst är detta en smart uppfinning men just metanol som drivmedel gör det ju mindre smart.

Är man så dum att man dricker skiten så får man faktiskt skylla sig själv:)

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
till er som tror att metanol är ungefär lika farligt som bensin så tänk om.. det räcker med att förtära ungefär 1 matsked för att en normal person ska dö av det. får man i sig mindre så är det stor risk att man blir blind för det sätter sig på nerverna.

visst är detta en smart uppfinning men just metanol som drivmedel gör det ju mindre smart.

Batterier är också byggda på kemisk energi även om de är laddningsbara, man fyller på bilbatterier med batterisyra som är skapligt farligare att få på sig än metanol. Anledningen att man använder metanol är att dessa bränsleceller inte har en hög opterationstemperatur och inte blir skadade av föreningar i luften, många bränsleceller kan inte använda luft eftersom de blir kvävda eller förgiftade av koldioxiden och måste använda co2 renare eller rent flytande syre på katkodsidan, dessa bränsleceller är också de som går att göra i den storlek som krävs för bärbara enheter. Dock är tekniken samma typ för etanoldrivna bränsleceller så det kommer om du nu vill ha det. Eftersom andra typer av bränsleceller ofta har en operationstemp på flera hundra grader är verkligen metanol-cellerna att föredra även om effektiviten är lägre.

Metanol finns också i bilens spolarvätska (och andra anti-freeze), folk dödar sig inte oavsiktligen med det heller. Självklart är det inte bra att få i t ex ögonen, men spolar man precis som vid alla andra syror och kemikalier så bör man klara sig fint, inte som batterisyra som är frätande är skonsammare här heller för den delen. Koncentrerad ättika som man använder i matlagning eller hushållsbruk är också farligt att dricka eller få i ögonen. Folk kan hantera metanol och andra syror och kemikalier eftersom vi redan gör det idag, tar dom inte och klunkar ur flaskan eller specialflaskorna för påfyllning så klarar man sig fint precis som folk inte dödar sig oavsiktligen med spolarvätska idag som innehåller antingen isopropanol eller metanol och båda är giftiga.

Permalänk
Medlem

T-röd är etanol och inte metanol. Det är inte så farligt att dricka. Om man råkar få i sig T-röd ska man dricka ett par glas vatten eller mjölk, och kontakta läkare om besvär kvarstår.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Vart står det att 8h gäller för en konstant belastning av 45W?

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

för alla er som tvekar på att metanol är hälsoskadligt http://sv.wikipedia.org/wiki/Metanol
Har man inte skolkat/sovit på kemin så bör man veta detta...

Tycker det verkar vädligt intressant, men väntar nog tills tekniken är förfinad.... 1,7Kg är en del.

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
T-röd är etanol och inte metanol. Det är inte så farligt att dricka. Om man råkar få i sig T-röd ska man dricka ett par glas vatten eller mjölk, och kontakta läkare om besvär kvarstår.

T-röd innehåller väl kräkmedel för att hindra folk från att dricka det, d.v.s. om du dricker T-röd kommer du spy upp allt du druckit (och lite till).

EDIT. Favius: ingen här har påstått att metanol inte är farligt, men vissa verkar tro att det är lika farligt som pesten eller liknande. Metanol blir inte farligt förrens man får i sig en viss mängd av det. För att få i sig sådana mängder måste man antingen dricka det eller bada i det och är man så dum så var det bara en tidsfråga innan man skulle döda sig själv.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
T-röd är etanol och inte metanol. Det är inte så farligt att dricka. Om man råkar få i sig T-röd ska man dricka ett par glas vatten eller mjölk, och kontakta läkare om besvär kvarstår.

Kanske var för att jag menar spolarvätska med metanol och inte T-röd Hade för mig att kemetyl hade haft en Metanolprodukt också, men kom inte på namnet och de verkar inte längre ha någon för den delen, isopropanol-produkter har de dock.
Metanol används ofta i stormkök för den delen och fanns förr i t-röd och kemetyls metanolbränsle t-bränsle har bytt namn till Tenol och det var därför jag inte kunde hitta det nu när jag letade och det är Tenol man använder i spritkök.

De bränsleceller för bärbara som demas har föresten en lösning med 3-10% metanol, vilket är vad kemekyls Tenol ungerfärligt har, vilket friluftsmänniskorna inte har något problem att hantera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
...antingen isopropanol eller metanol och båda är giftiga.

Isopropanol Giftigt? Det märkte jag inte specielt mycket efter ett år på industri med ständig kontakt med denna vätska.

Det enda jag har hört om den vätskan är att man kan få sig en jeavla fylla på den, dock inget jag rekomederar , den ska visst sitta i några dagar

Visa signatur

| Grundare och ägare av Netx - För dig |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwarfen
Isopropanol Giftigt? Det märkte jag inte specielt mycket efter ett år på industri med ständig kontakt med denna vätska.

Det enda jag har hört om den vätskan är att man kan få sig en jeavla fylla på den, dock inget jag rekomederar , den ska visst sitta i några dagar

Den är inte så farlig vid kontakt eller vid förtäring som metanol, men bildar Aceton vid nedbrytning så det är inte särskilt hälsosamt. Glykol är giftigare dock och även det klarar ju folk också att hantera.

Permalänk

Har en familjemedlem som utvecklar metanoldrivna bränsleceller, om jag jämnför deras "värstafall" med den där så är den tung och ger mycket lite energi, dock är de ett antal månader från att börja producera och jag vet ej om de kommer göra något för bärbara datorer. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Kanske var för att jag menar spolarvätska med metanol och inte T-röd Hade för mig att kemetyl hade haft en Metanolprodukt också, men kom inte på namnet och de verkar inte längre ha någon för den delen, isopropanol-produkter har de dock.
Metanol används ofta i stormkök för den delen och fanns förr i t-röd och kemetyls metanolbränsle t-bränsle har bytt namn till Tenol och det var därför jag inte kunde hitta det nu när jag letade och det är Tenol man använder i spritkök.

De bränsleceller för bärbara som demas har föresten en lösning med 3-10% metanol, vilket är vad kemekyls Tenol ungerfärligt har, vilket friluftsmänniskorna inte har något problem att hantera.

Jag misstänkte att du visste vad du pratade om. Ville mest klargöra för alla andra i tråden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag misstänkte att du visste vad du pratade om. Ville mest klargöra för alla andra i tråden.

Jo tack, du fick mig ju också att kolla upp vad de kör för koncentration på lösningen i bränslecellerna och det var väldigt olika några körde med det nämnda 3-6%, de strävar efter att köra så koncentrerat som möjligt givetsvis, men då kommer de väl antagligen och sälja metanolen själva i speciella påfyllnadsflaskor för det finns ju inte ändå att köpa t ex 99.5% lösningar som inte är för industriellt bruk och sådanna bränsleceller är ju meningen att det ska nå konsumenter
Men säg att de flesta utom de ultrasmå kör med en koncentration av metanol kring 10%, det har man inga större problem att hantera utan skyddskläder, så man är inte direkt dödsdömd för att dom vill köra metanol i bränslecellerna, vilket går att tillverka för etanol om man så önskar. Sen är ju frågan vad som är bäst att utvinna ur naturen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Är man så dum att man dricker skiten så får man faktiskt skylla sig själv:)

jo men nu är det så att när man kanske handskas med det o får det på sig o så tar man i ngt o smetar av o så... ja du fattar nog vart jag kommer med detta..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Batterier är också byggda på kemisk energi även om de är laddningsbara, man fyller på bilbatterier med batterisyra som är skapligt farligare att få på sig än metanol. Anledningen att man använder metanol är att dessa bränsleceller inte har en hög opterationstemperatur och inte blir skadade av föreningar i luften, många bränsleceller kan inte använda luft eftersom de blir kvävda eller förgiftade av koldioxiden och måste använda co2 renare eller rent flytande syre på katkodsidan, dessa bränsleceller är också de som går att göra i den storlek som krävs för bärbara enheter. Dock är tekniken samma typ för etanoldrivna bränsleceller så det kommer om du nu vill ha det. Eftersom andra typer av bränsleceller ofta har en operationstemp på flera hundra grader är verkligen metanol-cellerna att föredra även om effektiviten är lägre.

jo men nu är de ju så att batterisyran är inkapslad så man kommer inte i kontakt med det men metanolen kommer man ju i kontakt med när man fyller på...

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
jo men nu är det så att när man kanske handskas med det o får det på sig o så tar man i ngt o smetar av o så... ja du fattar nog vart jag kommer med detta.

Nej jag förstår inte vart du vill komma.
Jag vet inte vilken koncentration av metanol de kommer att använda till bränslecellerna men jag tvivlar på att mängden metanol som man skulle ta upp genom huden skulle vara stor nog för att ge en några märkbara skador. Metanolen blir ju inte farlig förrens den bryts ned i levern, så även om huden får sig en rejäl dos så är det ju mängden metanol som kommer till levern som spelar någon roll.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman

jo men nu är de ju så att batterisyran är inkapslad så man kommer inte i kontakt med det men metanolen kommer man ju i kontakt med när man fyller på...

Ja precis..
Om man är dum i huvudet vill säga..
Det är inga problem att göra säkra refill flaskor.. precis som vi har barnsäkra eluttag i huset.

Visst är metanol farligt. men det absolut giftigaste egenskapen den har är att den kan följa med när man köper skum sprit från killen på gatan. Men då beror det på att man inte vet vad man dricker istället för klantighet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
jo men nu är det så att när man kanske handskas med det o får det på sig o så tar man i ngt o smetar av o så... ja du fattar nog vart jag kommer med detta..

jo men nu är de ju så att batterisyran är inkapslad så man kommer inte i kontakt med det men metanolen kommer man ju i kontakt med när man fyller på...

Batterisyra är inte inkapslat, det fyller du på från flaska (vanlig plastflaska med skruvkork) och det är svavelsyra koncentration på ~40%. Det gäller då fritidsbatterier, bilbatterier, mcbatterier, båtbatterier. Jag sa ju inte att jag pratade om alkaliska-, lithium-, lithium-ion-, NiMH- eller NiCD-batterier.

Tenol (Kemekylprodukt) som folk kommer i kontakt med eftersom man använder det i spritkök har mellan 5-10% metanol och vissa bränsleceller använder koncentrationer där omkring, har sett 3%, 6% och 10% och det är inte farligare än ovanstående 40% svavelsyra.