Permalänk

Fråga om processorer

Tjänare.

Det är så här: "Jag"(egentligen morsan) ska ta och en köpa en ny dator. Och nu undrar jag; är det bättre med AMD Sempron 2600+ eller Intel Celeron D FSB533? Inteln ligger på 2.66 GHz och AMDn på 1.6 GHz. Kan jag uträtta samma saker med AMDn som med Inteln? Tänkte använda datorn till lite av varje. Eventuellt ett eller två lite äldre spel, såsom James Bond: Nightfire, chatta, surfa, kanske titta lite DVD, dock inget nödvändigt, det gör jag ju så bra i PS2, och lyssna på musik. Övriga saker i systemen jag vet är:

-Intel Celeron D FSB533
-256 Mb
-40 Gb hdd
-ATI Radeon 9100 Pro

-AMD Sempron 2600+
-512 Mb
-80 Gb hdd
-Stod inget om grafikkortet, dock vet jag att det är AGP

Båda kostar ca. 4.000 SEK, men man får med Windows, AV, möss och tangentbord i det senare alternativet. Ska jag satsa på det? OSet var finskt, men så mycket finska kan man, så man klarar sig med det. Går ju att byta till svenskt någon gång också Kommer från Finland, därför kan jag finska.

Nog om det. Nu väntar jag på vad ni tycker. Själv tycker jag alt. 2, men, men..

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Alternativ två, och det utan minsta lilla tvekan.

Permalänk

alternativ 2 som sagt.
snabbare processor samt 512mb ram, 256mb ram skulle man ju bli nipprig av redan i windowsmiljö.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk

Tänkte nästan det Men kommer processorn prestera lika bra som Inteln?

Edit: Vad då? Jag har klarat mig på 2"5"6 hittills, men jag erkänner att jag inte skulle gråta över att ha 512 i burken.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finlandssvensken
Tänkte nästan det Men kommer processorn prestera lika bra som Inteln?

Ja, de båda processorerna presterar ungefär samma. Det trevliga är dock att AMD:n förbrukar en tredjedel så mycket effekt som Intel:en. Med andra ord borde Sempron-systemet vara hyffsat tyst, eller åtminstone mycket enklare att tysta ner.

Min bror har förresten en Sempron 2800+ som kyls med originalkylaren. Detta lät rätt mycket, så jag satte dit ett fläktmotstånd (Zalman Fanmate 2) och vred ner fläktvarvet till minimum (5-6V?) och trots att chassit inte har kylning så blir inte processorn mycket mer än ljummen under belastning. Mycket trevligt.