Permalänk

Åsikt om Asus A8N- sli Delux moderkort

Någon som har någon åsikt om Asus A8N- sli Delux moderkortet, funderar på att köpa ett och undrar om det är någon som har erfarenheter av det.

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem

Hay!

Tjena tjena själv har jag ett A8N-SLI Premium och jag är väldigt nöjd med mitt moderkort allt har fungerat korrekt, ville bara säga att det är inte så stor skillnad mellan Premium och Deluxe. De moderkortet du tänker köpa är ett bra köp!.. Hoppas fler har samma åsikt som jag!..

Visa signatur

ASUS P5E3 |Q6600@3.0GHz| Crosair Extreme 1800Mhz CAS8 2GB | ATI HD4870 1024MB| Orginalfläkten.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett Deluxe X16 och jag är skitnöjd. Man får många settings i BIOS också, så om man vill klocka är det ett väldigt bra val.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk

tackar, låter bra, skall troligtvis ta steget till pci e nu, har ett asus A8V deluxe och e mycket nöjd så det känns som ett bra steg.

Visa signatur

EEK

Permalänk

kör med ickedeluxe-varianten och har inget negativt att säga...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp A8N-SLI Premium istället för A8N-SLI Deluxe. Samma kort men den passiva kylningen är värd prisskillnaden.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Kör Zalmans passiva annars? duger lika bra.. och kostar bara 50kr mer

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Kör Zalmans passiva annars? duger lika bra.. och kostar bara 50kr mer

Fast då bör man ha ett luftflöde kring den, t.ex. från grafikkortet (VF700 + NB47J är en bra kombo).

Jag hade ett A8N-SLI Deluxe tidigare men bytte till ett A8N-SLI Premium för att kunna ha passiv kylning på grafikkortet utan att vara orolig.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Har själv moderkortet i topic. Är nöjd med det så när som på en bugg som jag inte riktigt vad den beror på. Är troligen just mitt ex som strular då andra här på forumet inte upplever det. Trevligt med en hel del prylar på köpet osv. Bra för överklockning. Har kört med både en 3500+ Winchester oich nu en X2 4200+, båda fungerade ypperligt. Bra med fyra SATA samt fyra SATA-raid.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Johle vad är det för bugg???

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem

Jag kör också Premium & är mycket nöjd med det. Prisvärt kort.

Är du en pilla-i-datorn-kille så kanske DFI kan ge dig bättre överklockning som belöning,
är du lite osäker på hur man byglar saker & ting eller bara bekväm (i am) så är ASUS helrätt.
Lätt att klocka också tycker jag. Kör på BIOS -001 som hittills inte har gett mig några problem alls.

Och som sagt, den passiva kylningen på Premiumkortet är värt den extra slanten.

Mvh

Permalänk

vad är skillnaden i kylningen??? plus att deluxe kortet har ju 2000 buss medans premium bara har 1000, finns det firewire på premium??

Visa signatur

EEK

Permalänk
Medlem

Deluxe har en aktiv kylning (fläns och fläkt) medans premium har passiv (heatpipe). Båda korten stödjer en HT-buss på 1000Mhz (2000 MT/s) och båda har firewire.

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEK the cat
Johle vad är det för bugg???

För komplicerad för att förklara här (igen). Den verkar endast finnas på mitt ex som sagt. Har frågat runt här på forumet vid flera tillfällen och ingen har hört talas om den så... Har mailat deras support som skickat vidare till deras BIOS-programmerare ifall det nu skulle lösa problemet. Vi får se vad som händer, troligen inget..

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus A8N SLI. Är i stortsett nöjd med kortet men det finns ett MYCKET stort minus med det. NB-fläkten är så otroligt kass och låter som en traktor. Den havererar efter cirka 2-3 månader vilket medför en trevlig process, nämligen isärplockning av större delen av datorn. Det enda bra som finns att säga om den röran är väl att Asus skickar en fläkt utan kostnad ifall (när) fläkten pajar eftersom dom är medvettna om problemet. Antar att det är samma kylning på Asus A8N SLI och Asus A8N SLI Deluxe så jag råder dig att köra på premiun och därmed få passiv kylning!

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk

Själv tyckte jag inte det såpass mycket högra priset var värt för vad man fick (600spänn för 8xSATA(4 på vanliga SLI), 2xGBit LAN(1), mjukvaru SLI (kort man vänder) samt passiv "nb"(Chipset)kylning)
Utan köpte det vanliga och tog zalmans passiva (som dessutom matchar mobot).

Dessutom är det väl ganska schysst av ASUS att de skickar en ny fläkt om ens egen går itu? Det är vad jag kallar kundservice!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra av dom att dom skickar en ny fläkt men det är ändå dåligt att dom inte kan fixa en vettig nb fläkt direkt!

Så man slipper krångla...:(

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk

Mjo, men sen kan det vara svårt för dem att veta ifall fläkten kommer haverera efter 2-3månader (de vill nog ha produkten ut på marknaden så fort som möjligt) och sen havererar nog inte alla heller...

Man får hoppas att de fixat problemet igenom att de nya fläktarna håller (har för mig att det inte är samma fläktar nu som när de började)

Många företag hade nog bara skitit i att folks Chipset-fläktar pajjad och försökt sälja dem en ny istället... Detta har inte på något sätt fått mig att inte välj ASUS till nästa köp utan mer ställt dem i bättre dager.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Använder mig själv av ett Asus A8N- sli Delux moderkort och jag är väldigt nöjd.
knäpptyst och stabilt. Har dessutom alla funktioner du kan tänkas behöva. jag tror inte att du skulle bli misnöjd efter ett köp.

Permalänk
Medlem

Väldigt nonchalant av Asus om dom inte kollar moderkortet innan dom säljer det så att folk slipper pilla hemma och pga det ibland förstöra sin dator. Nu är det så att det inte är ett litet problem, det är en hel del som har råkat ut för det. Jag fick byta mitt moderkort förut och då fick jag ett nytt likadant tillbaka. Och självklart kom samma problem även då. Fick man göra om samma grej en gång till...SUCK!

Visa signatur

Asus G75V

Old baby:Amd 64 3000+ Winchester @ 3800+, ASUS A8N SLI, Corsair Twinx 1024 C2, Gainward 7800GT(470/1300), Tagan 420W X-eye, Samsung Syncmaster 730 BF, Samsung Spinpoint P120 250GB, Antec Plusview II, 3Dmark, 05: 8047, 06: 4045

Permalänk
Medlem

Mitt kort som jag hade brann upp när fläkten la av... det tog ett par sekunder så var de trasigt... Det var "icke DeLuxe" varianten... Köpte efter de (dum som jag e) DeLuxe kortet o det höll i ungefär 27 dagar... sen brann det oxo....

Visa signatur

Opteron 146 @ 2900Mhz MSI K8n SLi Plat. 2x Corsair XMS Pro 512Mb PSU Tagan 580W Chassie P-180 LeadTek 7800GT

Permalänk
Medlem

Har också Deluxe-modellen. Bytt till passiv på NB:n. Fungerar klockrent och jag är väldigt nöjd med kortet!

Visa signatur

AMD64 3500+@2.4GHz | Asus A8N-SLI Deluxe | Asus GeForce 7800GTX | 4x512 Corsair XMS Pro PC3200 | Barracuda 250GB | Samsung 913N