Överklocka en laptop genom att pinnmodda processorn

Permalänk
Melding Plague

Överklocka en laptop genom att pinnmodda processorn

<font style="font-size: 10pt"><b>Överklocka en laptop genom att pinnmodda processorn</b></font> <small class="small">torsdag 2 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Bärbara datorer är knappast kända för att vara överklockningsvänliga. Men vill man verkligen överklocka sin bärbara dator, går det ibland genom att modifiera hårdvaran.
<br />
<br />Om man har en Pentium M Dothan-processor med 400 MHz-buss, och en dator med Intels 915-chipset, går den att klocka genom att koppla ihop vissa pinnar på processorn. Det som händer är helt enkelt att man ökar frontsidebussen till 133 MHz, vilket ger en 33-procentig överklockning.
<br />
<br /><i>”The article will first briefly describe the functions of the CPU pins, then explain how the "pin mod" takes advantage of the pins to overclock the CPU. Then this article will walk though the steps of the "pin mod,” before finally examining the overall effect of a 33% increase in CPU frequency.”</i>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.laptoplogic.com/resources/detail.php?id=35" target="_blank">Laptop Logic</a>.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att man sitter på en M725 fast med i855-plattformen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Mmm övercklocknings resultat i laptop är alltid kul att se. På tal om detta nån som vet hur de går med bygget av vattenkyld laptop? De va nån nyhet här på sweclockers för ganska många veckor sedan.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

pinnmod är något jag planerat länge.. ska nog köpa en 400 i sommar , blir väl en 1,7 = ) vågar inte högre.. kanske inte powwern räcker : (

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Mmm övercklocknings resultat i laptop är alltid kul att se. På tal om detta nån som vet hur de går med bygget av vattenkyld laptop? De va nån nyhet här på sweclockers för ganska många veckor sedan.

Alltså, vad är poängen med en vattenkyld laptop?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Dåligt att de inte kolla om tempen ökade nått iom volt modden, man får anta att den var försumbar eftersom det inte nämndes. Sedan att platformen som modden funkar på oftast inte säljs ihop med den typen av cpu som krävs gör ju att den känns lite onödig.

Dock så uppskattar jag alltid denna typ av upptäckter/artiklar.

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

hehe coolt

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem

Jag vill ju ha en guide hur man klockar ner en laptop =( Får väll söka vidare

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

bärbara datorer e ju inte direckt kända för att vara kalla och hur blir det med batteritiden

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Alltså, vad är poängen med en vattenkyld laptop?

precis samma anledning som med en vanlig dator, det blir både tystare och kallare.

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja skjuta in att det finns en liknande modd för Pentium M processorer med Northwood-kärnan.
http://will.dashwood.me.uk/pentium4m-3.htm
Jag kör själv en P-M 1,2ghz ORG 100Mhz FSB med 200Mhz FSB på ett ABIT- IS10. Prollen går nu i 2,4Ghz och kör med 800Mhz buss helt stabilt.
Var bara extremt försiktig när du avlägsnar pinnen på processorn.

Visa signatur

01: 111100100110 3DMarks

Permalänk
Avstängd

har en centrino laptop som är på 1.7 föredrar att underklocka den ibland, dels för batteritid om det behövs men också för att få cpun bli svalare och mindre fläktljud.

Permalänk
Medlem

Har precis överklockat min HP compaq nx6110 med celeron-m 1.4 GHz:are till 1.86GHz, funkade riktigt fint!!!

Fick börja med att plocka bort tangentbordet, sen låg heatsinken där under så det var bara att skruva bort den och plocka bort processorn och stoppa in en liten tråd i rätt hål. Sen plocka tillbaka allt.

Hade förstås kollat att jag har 915 chipset innan, annars funkar det inte.

Riktigt najs blev det i alla fall.

Det sänkte batteritiden marginellt. Hade runt 3h innan nu är den nere på 2h 40min. (har orginalspänning, ska testa o undervolta nån gång)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roadkill
Har precis överklockat min HP compaq nx6110 med celeron-m 1.4 GHz:are till 1.86GHz, funkade riktigt fint!!!

Fick börja med att plocka bort tangentbordet, sen låg heatsinken där under så det var bara att skruva bort den och plocka bort processorn och stoppa in en liten tråd i rätt hål. Sen plocka tillbaka allt.

Hade förstås kollat att jag har 915 chipset innan, annars funkar det inte.

Riktigt najs blev det i alla fall.

Det sänkte batteritiden marginellt. Hade runt 3h innan nu är den nere på 2h 40min. (har orginalspänning, ska testa o undervolta nån gång)

Om du kollar i t.ex. "den här datorn" vad står det då?
Står det 1.86ghz eller ser den att det är 1.4?

Samt i bios?

Då kanske man borde börja akta sig om man köper laptop på blocket typ

Igentligen är det typ 1.2ghz som är pinmoddad.

Har en 1.6'a samet en 1.86'a, kanske borde testa på någon av dem.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

det står att det är 1.86Ghz i "System" nu ja....

Permalänk
Discokungen

Tufft Hade varit gött att dubbla processorhastigheten också

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Har en dell d510 oc efter lite sökning har jag kommit framm till att den passar beskrivningen, det måste provas.

Permalänk
Medlem

enligt Intel

ftp://download.intel.com/design/mobile/datashts/25240705.pdf (sid 27)

går det även att använda även chipset 852GMV för att köra i 133Mhz

Har inte kollat andra eftersom det var denna jag hade. Tyvärr hade jag bara GM versionen som endast klarar 100Mhz

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu