Permalänk
Medlem

Dual core eller inte?

Tjenare, sitter här med planer på ny dator.

Undrar om man borde sattsa på dual core eller inte?
Vill gärna ha tips på bra dual core processor och moderkort, som inte är allt för dyra. Gärna minne också.

Permalänk
Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DFILUTNF4U-D
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=2048TWX500
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ATH64X2-3800...

Funkar bra för mig....................

Finns billigare Intel alternativ också..........

Stödjer det där moderkortet dual core?

Vad finns det för intel alternativ nu?
Vad för intelprocessorer är "inne"?

Jag kommer att arbeta, samt spela vid datorn.

Permalänk
Avstängd

Intel har väldigt billiga dual-core lösningar. deras populäraste är 805'an (tror jag ) och har en klockfrekvens på 2.66ghz. den kostar runt 1600. fast om du har pengarna tycker jag amd är ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
Intel har väldigt billiga dual-core lösningar. deras populäraste är 805'an (tror jag ) och har en klockfrekvens på 2.66ghz. den kostar runt 1600. fast om du har pengarna tycker jag amd är ett bättre val.

okej okej.

Grafikkortet had jag tänkt mig x850xt, hur bra är det?

Läste nu om intells yonah processor, hur bra är den då?
Borde man sattsa på den kanske?

Vore ygglo hygglo om ni kund skriva ner lite olika delar som lirar bra ihop med varandra, i prisklassen 5-8K.

Permalänk
Avstängd

yonah är nytt och dyrt. och så finns det inga moderkort på marknaden till de än. de moderkorten som kommer har i975X chipset och det är väldigt dyrt. jag själv sitter och väntar på ett moderkort till yonah som heter AOpen i975X och det förväntas kosta runt 2500. så om du har en budget på max 8k för en hel dator tror jag nog det inte räcker till Yonah.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
yonah är nytt och dyrt. och så finns det inga moderkort på marknaden till de än. de moderkorten som kommer har i975X chipset och det är väldigt dyrt. jag själv sitter och väntar på ett moderkort till yonah som heter AOpen i975X och det förväntas kosta runt 2500. så om du har en budget på max 8k för en hel dator tror jag nog det inte räcker till Yonah.

jahaja okej..

är inte så inne på processorer och moderkort längre, det kanske märks hehe.

Så, du har inte lust o skriva lite olika prylar som fungerar ihop?.

Blir antagligen AMD 64 x2.

Är främst intresserad av processor, moderkort, minne och grafikkort.

Permalänk
Avstängd

minne cpu och mb, då är bejon's förslag perfekt. om du tänkt överklocka en del dvs. om du inte är så inne i överklockning kan du alltid lära dig det. DFI's moderkort är utmärkta överklockare.

bejons förslag blir totalt ca 7000:-, hur mycket pengar lägger du ut på grafik? vore bra att veta innan man rekomenderar något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
minne cpu och mb, då är bejon's förslag perfekt. om du tänkt överklocka en del dvs. om du inte är så inne i överklockning kan du alltid lära dig det. DFI's moderkort är utmärkta överklockare.

bejons förslag blir totalt ca 7000:-, hur mycket pengar lägger du ut på grafik? vore bra att veta innan man rekomenderar något

vet inte exakt, men kan ett x850xt vara något?

Permalänk
Avstängd

ja det är rätt bra. om du inte tänkt köpa grafikkort på ett tag efter det är nog 6800GS ett bättre val. det har stöd för Shader Model 3 vilket inte X850XT. men idag kan x850xt ge mer. det är ju rätt billigt också. finns väl runt 2300 på komplett om jag inte missminner mig?

Permalänk
Medlem

okej okej.!

Tror du att det är värt att vänta till o höst, ska åka till USA då, och köpa grejjer där? Hur mycket billigare tror du?

Har jag tur kan jag även få grejjerna för en datoraffärs inköpspris.

Permalänk

Tänk bara på att hålla isär AGP och PCIe vad gäller grafikkort om du skulle välja att köpa något nu. Till det föreslagna DFI NF4 kortet är det PCIe som gäller.

Att handla i USA till datorbutiksinköpspris låter iof. intressant, men då är det förmodligen helt annan hårdvara vi pratar om då ( ex.vis AM2 socket + senaste AMD & intel processorer etc ).
Kan i så fall vara bra att veta vad du vill ha redan när du åker över, eftersom det brukar vara jobbigt att sätta samman ett system på "stående fot".

Visa signatur

Intel E6750 - Gigabyte G33M-DS2R - 3x1024mb PC6400 - Integrerad Intel grafik - WD 500GB Sata2 - Benq 1625 - Cooltek 600w- XP sp2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bejon2000
Tänk bara på att hålla isär AGP och PCIe vad gäller grafikkort om du skulle välja att köpa något nu. Till det föreslagna DFI NF4 kortet är det PCIe som gäller.

Att handla i USA till datorbutiksinköpspris låter iof. intressant, men då är det förmodligen helt annan hårdvara vi pratar om då ( ex.vis AM2 socket + senaste AMD & intel processorer etc ).
Kan i så fall vara bra att veta vad du vill ha redan när du åker över, eftersom det brukar vara jobbigt att sätta samman ett system på "stående fot".

ojsan, nu råkad ejag strula till det.

Har jag tur kan jag få prylarna till inköpspris vid en datoraffär här i sverige.
Alt att jag väntar tills i höst, och köper något när jag är i USA.

Men jag tror att det blir köpa en dator strax, då jag inte ens har någon egen just nu.