Permalänk
Medlem

Problem med Asus

Jag har precis köpt en Asus Terminator T2-P Deluxe som jag kämpat med hela dagen. Det är två saker som jag inte kommer till rätta med:

1. Den inbyggda kortläsaren (7-in-1) är uppdelad på fyra enheter och när jag installerat har de (och CD/DVD) kommit före hårddisken (som blir H). Varför?

2. Minnet är på 512 MB men det sägs i POST och Systeminformationen att det är på 502 MB. Kan det vara kompabilitetsproblem eller är det trasigt?

Permalänk
Medlem

Ettan vet jag inte, men tvåan kan bero på att minnen ibland inte har den exakta mängden MB som företaget skriver.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

1. Windows är korkat. Du behöver egenligen inte ha systemet på C, men vill du ändå ha det kan du koppla bort kortläsaren när du installerar operativet.

2. Minnen har alltid exakt den mängd som specificeras. Att du ser mindre minne beror antagligen på att den integrerade grafiken använder sig av RAM-minnet.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag tänkte också att man kunde koppla bort kortläsaren när man installerar. Frågan som kvarstår är varför CD/DVD kommer för HD:n....

Permalänk

Du kan byta enhetsbokstav i 'Diskhantering'

Den här datorn (höger musklick) --> Datorhantering --> Diskhantering --> Högerklicka på en enhet och välj 'Ändra enhetsbetäckning..bla..bla..'

Visa signatur

E8400 4Gb HD4830...bla... bla...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lalleplutt
Du kan byta enhetsbokstav i 'Diskhantering'

Den här datorn (höger musklick) --> Datorhantering --> Diskhantering --> Högerklicka på en enhet och välj 'Ändra enhetsbetäckning..bla..bla..'

Dock kan man inte byta beteckning på systempartitionen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Då kommer nästa fråga: hur kommer det sig att kortläsaren identifieras som enheter vid installationen. Jag har haft andra Asus med kortläsare där enheterna inte kommer upp förrän man stoppar in ett kort.

Permalänk
Medlem

min s-presso var precis lika dan. tyvärr. det går faktiskt att byta enhetspartition på systemdisk, men dert är inte att rekommendera. jag lyckades dock. finns någon gullig rad att skriva i "kör"

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |