Permalänk

Kan någon lära mig lite om minnen ?

Tjena. Har precis införskaffat en Amd X2 +4200 samt Asus A8N32-Sli Delux, och just nu kör jag på ett 6600GT 258MB, men detta kommer bytas till ett 1900XTX eller 7900GTX ganska snart.

De spelen jag lirar är mest WoW, BF2, CoD2, samt att det kommer bli en del med det nya Ghost Recon som kommer.

Nu har jag 1GB vanliga pc3200 minnen i från TwinMos, och detta var ganska billiga minnen när jag köpte för längde sedan.

Funderar nu på att köpa nya minnen, och jag kan säga direkt att jag klockar typ inget alls, men jag vill ha minnen som är riktigt snabba, och vill iaf ha 2GB.

Har hört massa om "timings" och så, men jag kan verkligen inget alls om minnen. Ska man ha sånna som är snabbare än 400mhz eller ska jag ha sånna med låg "timings" ?

Vore jätte snällt om någon kunde hjälpa mig lite att förklara lite om skillnad och så, samt kanske ge något förslag.

Helst vill jag ju inte att det ska kosta för mycket, men jag har redan lagt massa pengar på en dator som sak vara grym att lira på, så då kan jag lika väll lägga lite till.

Permalänk
Gäst

båda och

Om du ska ha 2Gb är det bäst du skaffar 2x1gb stickor och sen köra dual channel så presterar de mer.

Permalänk

vet inte vad du har för minnen nu men om det är en 1gb sticka?ddr400?så kolla om du inte kan hitta en likadan! Om inte ny kanske beg.? så kör du dom i dualchannel,för även om du köper minnen med tightare timings tror jag inte du kommer att märka nån skillnad så länge du inte ska bencha SuperPi!!

Permalänk

just nu har jag 2st TwinMos 400Mhz 512MB, som antagligen inte har någon bra "timing"

Tanken är att kanske skaffa mer än 2GB av det nya minnet någon dag, därför vill jag gärna ha 1gb per minne, men det är dock inget krav

Permalänk

Det bästa borde nästan vara att sälja minnena du har och köpa 2st 1GB stickor som du kör i dual channel 1T(tyckr jag)! Om du inte har som krav att prestera kanontider i SuperPi så spelar timingens ingen större roll,om du har cl 2 eller cl3 tror jag inte att du märker vid vanlig användning!! Huvudsaken är att dom går i dual channel och helst 1T!

Permalänk

Det enda jag kommer att göra är att lira spel och kolla på film typ, så benchmark och sånt struntar jag helt i

Permalänk

Då finns ingen större anledning att köpa dyra supersnabba minnen tycker jag eftersom du inte kommer att märka nån skillnad:) .Om du spelar BF2 ska du absolut satsa på 2st 1GB stickor då det kommer att flyta bättre!

Permalänk

vad är det som blir bättre med lägre timing då ? som sagt, jag har noll koll på minnen, så jag vill verkligen veta att jag köper bra saker när det ska inhandlas

Permalänk
Permalänk

Det är klart att datorn blir snabbare medd lägre timings men det handlar om nån procent så det är inget man märker vid normal användning!Det är absolut inte värt den skillnaden i pengar men det är min åsikt!Om du däremot jagar sekunder när du benchar superPi märker du det. Om du absolut måste ha snabba minnen tycker jag i så fall att du skall köpa PC4000 och klocka processorn isället! Eller köra vanliga 400mhz minnen lite klockade kanske i 410-430mhz då detta skulle ge en större prestandaökning,både på processorn och minnena!