Permalänk
Melding Plague

ATi köper XGi

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi köper XGi</b></font> <small class="small">tisdag 7 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Sent igår <a href="http://ir.ati.com/phoenix.zhtml?c=105421&p=irol-newsArticle&I..." target="_blank" >tillkännagav</a> ATi att de har köpt upp grafikkortstillverkaren Macrosynergy som är i allians med tillverkaren XGi. Huvudargumenten från ATi:s sida är att stärka sin position i Kina samt att man övertar ingenjörer och tekniker från XGi.
<br />
<br />ATi övertar cirka 100 personer från ATi både i Kina och USA där personalen flyttar till ATi:s kontor i Santa Clara.
<br />
<br />"<I> TORONTO & SHANGHAI, China--(BUSINESS WIRE)--March 6, 2006-- ATI Technologies Inc. (NASDAQ:ATYT) (TSX:ATY) today announced the acquisition of Shanghai-based Macrosynergy, an XGI Technology alliance company, as well as related personnel working out of XGI Technology's Santa Clara, California location. With the acquisition ATI immediately increases its presence in Shanghai, China, considered to be the epicenter of China's burgeoning technology market.</I>"
<br />
<br />Vad detta betyder för XGi:s Volari-serie grafikkort återstår att se. Kanske behåller ATi dem för OEM/budget-marknaden. Hur mycket affären kostade är okänt i skrivande stund och det har ryktats allt i från 3,5 miljoner amerikanska dollar till 12 miljoner.
<br />
<br />Läs pressmeddelandet hos <a href="http://ir.ati.com/phoenix.zhtml?c=105421&p=irol-newsArticle&I..." target="_blank" >ATi</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

XGi var de grafikkort företag som hade nån liten möjlighet att slå sig in i high-end kort och tävla mot ATI och nVidia. Tråkigt att höra att den köps upp.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Sådan är djungelns lag. Stora starka ATI äter lilla XGi, smakar mumma.

Brutala och muskelprydda Nvidia sneglar på slakten och tänker, det hjälper dig inte gosse...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk

hehe. Så sant.
Jag ser inte varför ATI skulle vilja köpa upp XGI för. De har knappast nån teknologi som ATI inte har. Vem vet, ATI ville kanske slössa lite pengar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Synd, nu stärker det ATI och Nvidias oligopol ännu mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
hehe. Så sant.
Jag ser inte varför ATI skulle vilja köpa upp XGI för. De har knappast nån teknologi som ATI inte har. Vem vet, ATI ville kanske slössa lite pengar.

Visst har de gott om pengar att spendera, samtidigt är Asien stället att etablera sig på nu. Kommer bli en grym kassako för de som dominerar där kommande åren som bekant.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
hehe. Så sant.
Jag ser inte varför ATI skulle vilja köpa upp XGI för. De har knappast nån teknologi som ATI inte har. Vem vet, ATI ville kanske slössa lite pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Synd, nu stärker det ATI och Nvidias oligopol ännu mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Visst har de gott om pengar att spendera, samtidigt är Asien stället att etablera sig på nu. Kommer bli en grym kassako för de som dominerar där kommande åren som bekant.

Det förklarar nog det hela jäkligt bra... De köper konkuransen, för att själva kunna dominera marknaden, och tjäna mer pengar. Nånting som vore skoj, är reaktionen om Intel skulle få för sig att producera ett kraftfullt grafikchip. Det har de ju inte gjort på år och dar, men där är i alla fall någon som inte nVidia och ATi kan gå ihopa och köpa tillsammans ens.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Tycker XGi's kort var ganska trevliga. Dåliga drivrutiner men med intressanta lösningar.
Bildkvaliten på korten var även den av väldigt hög kaliber.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Tråkigt att sånt här händer och dåligt för marknaden. Hur vidare XGi finansiella status var/är vet jag ej. Men, man kan inte ta bort det väsentliga med konkurrens.

Permalänk
Medlem

På nordichardware har de en bättre förklring till varför de köpt upp XGI, kanske står i pressreleasen också det vet jag inte. Men iaf det är för att få en fot in på den kinesiska marknaden. Sen är det inte hela XGI som är uppköpt heller.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

"personalen flyttar till ATi:s kontor i Santa Clara" låter som om de var boskap som man bara flyttar på..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
ATi övertar cirka 100 personer från ATi både i Kina och USA där personalen flyttar till ATi:s kontor i Santa Clara.

Uhm... Vad menas?