Permalänk
Medlem

3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Vilken processor ska man sattsa på när man använder datorn oftast till att spela, surfa och lyssna på musik. En 3,4 enkel eller en 3,2 dualcore ?

Permalänk
Medlem

Gör du allt det där samtidigt skulle jag säga dual.

Skämt åsido, tycker att dual är mest prisvärd/framtidssäker.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av badkruka
Vilken processor ska man sattsa på när man använder datorn oftast till att spela, surfa och lyssna på musik. En 3,4 enkel eller en 3,2 dualcore ?

En A64 till att börja med, dina siffror luktar Prescott tycker jag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Han kanske har S775 moderkort och DDR2 minnen, då ska man väl ha Intel cpu. Aja ta dual-coren, mycket mer framtidssäker. Men om du ska ha ny dator köp en AMD istället.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Avstängd

köpte jag dual core idag hade jag köpt intel. även fast jag är lite halvt AMD-fanboy.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maez
köpte jag dual core idag hade jag köpt intel. även fast jag är lite halvt AMD-fanboy.

Kan du förklara varför? Eftersom AMD dualcores är generellt billigare sett till prestanda och presterar bättre i allt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Kan du förklara varför? Eftersom AMD dualcores är generellt billigare sett till prestanda och presterar bättre i allt

Han tänker förmodligen på den väldigt billiga 805an. Återstår att se hur bra den överklockar dock och den är inte intressant för mig oavsett med tanke på Prescotts extrema värmeutveckling.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hur varm är en Prescott jämfört med en A64 i idle och load?
har en dell och kan tyvärr inte kolla tempen.

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk

Om AMD'n är 20 grader så är Inteln minst 40!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Hur varm är en Prescott jämfört med en A64 i idle och load?
har en dell och kan tyvärr inte kolla tempen.

En graf som talar för sig själv.

hagbarddenstore: Effekt är mer intressant än temperatur.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Så om jag har förstått rätt så verkar ni tycka att dual är att föredra istället för en vanlig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En graf som talar för sig själv.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/power_consumption_a...

hagbarddenstore: Effekt är mer intressant än temperatur.

Fan i helvete vad skillnad det var. Men du har ingen graf med temperaturer?
Tyckte att du var lite väl anti-intel men nu förstår jag varför

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Avstängd

Varför jag hade köpt Intel om jag köpte dual core är p.g.a dess priser. om en månad blir det nog intel dual core. fast då blir det yonah

Permalänk

den enda intelprocessorn man ska satsa på är sm sagt Yonah.
Desktop CPU är i dagens läge AMD 64.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Avstängd

Hittade ett bastardmoderkort. Ett Asus p5p800-se . Ett gammalt 865 chipset där de lyckats få Pentium D att fungera. Även 900-serien. Har beställt ett sådant och en D 805. Kan bli spännande att se hur det går. Mest på skoj alltså.
Fördelen med det kortet är att man kan köra sina gamla DDR-minnen till en pentium D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hittade ett bastardmoderkort. Ett Asus p5p800-se . Ett gammalt 865 chipset där de lyckats få Pentium D att fungera. Även 900-serien. Har beställt ett sådant och en D 805. Kan bli spännande att se hur det går. Mest på skoj alltså.
Fördelen med det kortet är att man kan köra sina gamla DDR-minnen till en pentium D.

Hej,
nån som vet hur mycket, om nån prestanda man förlorar med att använda vanliga DDR minnen istället för DDR2. Har nämnligen själv också funderat på att skaffa samma uppsättning som nämns här ovan. Billigt och hoppeligen bra
Väntar ännu på mera positiva resultat eller reviews före jag vågar beställa.

Tack på förhand för alla svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mavec
Hej,
nån som vet hur mycket, om nån prestanda man förlorar med att använda vanliga DDR minnen istället för DDR2. Har nämnligen själv också funderat på att skaffa samma uppsättning som nämns här ovan. Billigt och hoppeligen bra
Väntar ännu på mera positiva resultat eller reviews före jag vågar beställa.

Tack på förhand för alla svar!

Sitter också och tittar på samma konfig, vill kunna navända mitt AGP-kort och gamla minnen
men köra dual-core. Har även tittat på ett Abit UL8 som ger samma effekt för AMD X2, någon
som har någon erfarenhet av dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En graf som talar för sig själv.

http://home.student.uu.se/joli5403/images/power_consumption_a...

hagbarddenstore: Effekt är mer intressant än temperatur.

Jättebra med grafer, det förstår nästan alla. Synd att du jämför äpplen med päron bara.
Det hade varit ärligare att jämföra med Intels 900serie som ersätter en utgående 800 serie.
900 serien är både snabbare och konsumerar lägre effekt än 800 serien. Dessutom har intel ändrat specning på sina 900-prollar den 25:e januari från B1 till C1 stepping. Det reducerar förbrukningen ytterligare ca 20 W.

Sammantaget gör det att det skiljer i stort sätt inget i praktiken mellan en AMD x2 4800+ och en Intel 950. Även priset är snarligt.

Väg in helheten i datorköpet såsom Moderkort, minnen, grafikkort, ljudkort mm.
Köp därefter det som du anser vara det minst dåliga köpet.

Eftersom det är generationsskifte på gång både hos Intel och AMD skulle jag vänta med att köpa något till åtminstone Juni då AMD releasar sin AM2 serie, samt Intel sin Conroe.

Priserna på "dagens system" kommer att droppa och man vet dessutom mer om framtiden.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Jättebra med grafer, det förstår nästan alla. Synd att du jämför äpplen med päron bara.
Det hade varit ärligare att jämföra med Intels 900serie som ersätter en utgående 800 serie.
900 serien är både snabbare och konsumerar lägre effekt än 800 serien. Dessutom har intel ändrat specning på sina 900-prollar den 25:e januari från B1 till C1 stepping. Det reducerar förbrukningen ytterligare ca 20 W.

Sammantaget gör det att det skiljer i stort sätt inget i praktiken mellan en AMD x2 4800+ och en Intel 950. Även priset är snarligt.

Bygger 805an på 900-serien menar du?

På vilket sätt menar du att jag jämför äpplen och päron? Det står ju tydligt i grafen vilka processorer som jämförs.

Du kanske har en länk till ett test där de processorer du pratar om testas?

edit: Du kanske gillar denna bild bättre?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Missförst mig inte, jag försöker inte att vara varken dum eller messerschmidt.

Försöker bara att jämföra saker på "lika villkor" typ AMD x2 4800x2 mot Intel 950 alternativt Intel 955 mot FX60.

http://www.tomshardware.com/2006/01/10/amd_athlon_fx_60_dual_...

Jag vet att många anser att THG inte har rättvisa test, och då får man tycka så då..............

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HansGBG
Missförst mig inte, jag försöker inte att vara varken dum eller messerschmidt

När du säger "Synd att du jämför äpplen med päron bara" utan att förklara vad du menar tycker jag du är lite dum.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
En A64 till att börja med, dina siffror luktar Prescott tycker jag.

Din kärlek till Prescott är inte att leka med..

Back on topic.
Dual Core. Mera framtidsäker. Finns inga nackdelar med Dual mot Single.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll

Dual Core. Mera framtidsäker. Finns inga nackdelar med Dual mot Single.

Vad sägs om sämre klockmöjligheter --> lägre prestanda
Vad sägs om högre pris --> lägre prestanda
Vad sägs om --> högre värmeutveckling -> högre ljudnivå (om än marginal)
Sen är det ju vissa som måste inaktivera ena CPU'n i vissa spel, så där än en gång högre prestanda.

Dual Core är inte guld o gröna skogar, ännu. Det är inte framtidssäkert heller, det är omöjligt att påstå. Det känns om det bara är massa tomma ord här.

DualCore _kommer_ att vara standard om ett år. Idag är det bara vissa program och spel som gynnas. I de flesta program är det dock bättre med en högre klockad singlecore. Kolla Tomshardware och andra testsiter.

I spel där frekvens>dualcore 3800+ vs x2 3800+ se test här

I program divx kodning där X2 3800+ > 3800+ Se test här ->

Lycka till i valet av CPU. Dualcore kommer förhoppningsvis gynnas ytterligarre av att speltillverkare kanske bestämmer sig för att fixa dualcore patchar till spel som tex quake har gjort.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
Vad sägs om sämre klockmöjligheter --> lägre prestanda
Vad sägs om högre pris --> lägre prestanda
Vad sägs om --> högre värmeutveckling -> högre ljudnivå (om än marginal)
Sen är det ju vissa som måste inaktivera ena CPU'n i vissa spel, så där än en gång högre prestanda.

Dual Core är inte guld o gröna skogar, ännu. Det är inte framtidssäkert heller, det är omöjligt att påstå. Det känns om det bara är massa tomma ord här.

DualCore _kommer_ att vara standard om ett år. Idag är det bara vissa program och spel som gynnas. I de flesta program är det dock bättre med en högre klockad singlecore. Kolla Tomshardware och andra testsiter.

I spel där frekvens>dualcore 3800+ vs x2 3800+ se test här

I program divx kodning där X2 3800+ > 3800+ Se test här ->

Lycka till i valet av CPU. Dualcore kommer förhoppningsvis gynnas ytterligarre av att speltillverkare kanske bestämmer sig för att fixa dualcore patchar till spel som tex quake har gjort.

LoL! Nu får ni ger er. Jag dör här... Hela idén med dual core är att få högre verkningsgrad! Annars kunde man ju forsätta med att ha två Prollar med varsin kärna!!!!!! Så högre värmeutveckling och ljudnivå är inte riktigt sant (snarare långt därifrån) om man ser till Perfomance/watt. Amd vill helst sälja till företag (vilket vissa här fått erfara) och detta är det starkaste säljargumentet de har. Företag skiter ju helt i om doom3 flyter på bättre eller inte. De vill öka sin kapacitet samtidigt som de sparar på sin elräkning och kanske minskar bullernivårna. Trodde du med fullaste allvar att Amd skulle kunna sälja en teknik som drar MER ström (mer ström = mer värme) än en tidigare teknik? Du kanske ska kolla in Amds hemsida.

Som du ser i grafen ovan drar inte X2 4800+ så mkt mer ström än Fx57. Med den kan ge mycket.. mycket.. mer prestanda.

Inte särskilt vetenskapligt men ändå en slags visare:

Enligt Sisoft Sandra ger X2n: 23520 Mips/95,2W= 247Mips/W

medan Fx57 ger 13720 Mips/ 73,4W= 187Mips/W

I en multitrådad miljö är en X2 alltså kallare och tystare vid samma prestanda.

Om du kör t ex två super pi samtidigt med en Athlon 3700+ (2,2Ghz 1Mb L2) och en X2 4400+ (2,2Ghz 1+1Mb L2) så kommer den sista göra det MYCKET snabbare och med mindre energiförbrukning och total utvecklad värme... Jag får bara 1-2 sek längre tid med 2 än med 1st super pi 1M. Och glöm att jämföra X2:an med en Singel core på högre klock som Fx57 då bara skillnanden kommer att bli ännu större på verkingsgraden och Fx57 kommer ändå inte att komma ikapp i tid

Du jämför en motorcykel med en Lastbil.

-Jo men min Ninja gör 300knyck!

-Najs, men kan den dra 30ton som min Volvo????? Frågar lastbilschaffisen då.

En singel core kanske klockar bättre men det rör sig oftast om runt 200Mhz eller så och då är det inte säkert att den verkligen är snabbare i entrådade appar för det. En fx 60 slår ju Fx57 även i entrådade test.

Och du snackar bara om entrådade appar som spel! Har du tänkt på att du just nu sitter i en extremt multitrådad miljö även kallat OS? Du behöver inte vänta på att nått skall komma så att det skall stödja dual core för det gör det redan.
THW är ju också något av intel fanboy så själklart kommer de dissa dual tills Intel har fått löst sitt problem med kommunikationen mellan kärnorna, vilket de gör via Nordbryggan. Amds konstruktion är mycket mer elegant då den görs med direkta kanaler mellan kärnorna.

Det här har gjort min dag

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Haha, bra skrivet där Pudeln.. skulle aldrig i livet orka skriva sådär mycket själv så jag håller mig kort.

Själv fastnade jag mest för en grej i testerna här nedan:

Citat:

I spel där frekvens>dualcore 3800+ vs x2 3800+ se test här

I program divx kodning där X2 3800+ > 3800+ Se test här ->

De jämför ju en 2400MHz singlecore med en 2000MHz dualcore. Helt fel juh. Ska man jämföra processorer i singlecore miljö så ska de nu fan gå på samma frekvens i alla fall för att det skulle finnas nånting att jämföra.
Men det menade du säkert med att "jämföra en motorcykel med en lastbil".

Tänkt nu bara säga nåt här när det är så tråkigt här på jobbet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mavec
Hej,
nån som vet hur mycket, om nån prestanda man förlorar med att använda vanliga DDR minnen istället för DDR2. Har nämnligen själv också funderat på att skaffa samma uppsättning som nämns här ovan. Billigt och hoppeligen bra
Väntar ännu på mera positiva resultat eller reviews före jag vågar beställa.

Tack på förhand för alla svar!

DDR minnen är minst lika bra (ännu) som DDR2. DDR2s högre klockfrekvensprestanda dras kraftigt ner av dess höga latens.

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Re: 3.2 dual eller 3,4 enkel cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mavec
De jämför ju en 2400MHz singlecore med en 2000MHz dualcore. Helt fel juh. Ska man jämföra processorer i singlecore miljö så ska de nu fan gå på samma frekvens i alla fall för att det skulle finnas nånting att jämföra.

Varför ska man göra en sån jämförelse? Mer intressant imho att jämföra två processorer i samma prisklass. Visst kan man även jämföra två processorer i samma hastighetet fast single core vs. dual core, men då i syfte att se hur stor nytta man har av en andra core i praktiken, inte i syfte att utröna vilken av dem som presterar bäst i praktiken. Det hade varit ganska meningslöst eftersom svaret redan är givet.

Dual core är bra på många sätt, men otroligt hype:at, inte minst här på SweC. Dual core är ett nödvändligt ont för att kunna öka prestandan i något som liknar den takt som vi haft hittills. Troligtvis kommer multicore vara den enda vägen att gå. Men folk verkar tro att det är något som enbart är positivt, vilket inte är sant.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
DDR minnen är minst lika bra (ännu) som DDR2. DDR2s högre klockfrekvensprestanda dras kraftigt ner av dess höga latens.

ok, bra att veta att det inte är en nödvändighet ännu .. tack för inlägget!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Varför ska man göra en sån jämförelse? Mer intressant imho att jämföra två processorer i samma prisklass. Visst kan man även jämföra två processorer i samma hastighetet fast single core vs. dual core, men då i syfte att se hur stor nytta man har av en andra core i praktiken, inte i syfte att utröna vilken av dem som presterar bäst i praktiken. Det hade varit ganska meningslöst eftersom svaret redan är givet.

Dual core är bra på många sätt, men otroligt hype:at, inte minst här på SweC. Dual core är ett nödvändligt ont för att kunna öka prestandan i något som liknar den takt som vi haft hittills. Troligtvis kommer multicore vara den enda vägen att gå. Men folk verkar tro att det är något som enbart är positivt, vilket inte är sant.

Jo det stämmer att det mest intressanta för en vanlig användare är ju en jämförelse mellan två processorer i samma prisklass. Jag kommenterade nu mest dedär två testerna som var fel..
Och det är också sant att man inte behöver dualcore nödvändigtvis ännu. Men nu lär väl prestandan i vanlig windowsanvändning bli bättre, man slipper allt onödigt stärvande som e så jävla irriterande när man växlar mellan program t.ex..
Däremot förlorar man så gott som ingenting, förutom nån procentuell överklockningsmöjlighet, med en dualcore processor jämfört med en singlecore som snurrar på samma frekvens.

Allt detta beror ju, som alltid, helt beror på vad man gör med sin dator

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mavec
Men nu lär väl prestandan i vanlig windowsanvändning bli bättre, man slipper allt onödigt stärvande som e så jävla irriterande när man växlar mellan program t.ex..

Stärvande?

Jag har gått från en Winchester 3200+ till en Opteron 165 till en Venice 3500+ och alla har kännts likadant i Windows. Visserligen kör jag med det virtuella minnet "avstängt", eftersom Windows swappande brukar ställa till en massa problem, inte minst när man försöker multitaska.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Stärvande?

Jag har gått från en Winchester 3200+ till en Opteron 165 till en Venice 3500+ och alla har kännts likadant i Windows. Visserligen kör jag med det virtuella minnet "avstängt", eftersom Windows swappande brukar ställa till en massa problem, inte minst när man försöker multitaska.

sorry, alltså, allmänt windows"jamming", alltså att den vägrar svara på kommandon.. kan ju hända att det inte har med processorn att göra utan bara är en fin liten microsoft feature igen
glömmer ibland att vi finlandssvenskar har olika ord än ni svenskar....

Så du menar på allvar att det inte är nån skillnad in windows mellan en single och en dualcore i vanlig användning? Jag har inte själv direkt nån erfarenhet av dualcore men jag har hela tiden tänkt att det skulle vara bättre, typ smoothare allting... ?