Permalänk
Medlem

ASUS a8n premium vs. ASUS a8n32 deluxe

Hej

Ska köpa mig en ny dator, kommer se ut typ så här;

2x Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB CL2 Non-ECC, (2-3-2-6-1)
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
Seagate Barracuda 7200.9 300GB SATA2 16MB 7200RPM
NVIDIA 7900gtx 512mb(kommer ut 9 mars, köper hela paketet då)
Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi, Aluminium Front (utan nätagg)
Hiper Type-R 580W Svart, Dual Fan, Silent 18db, 4xSATA, ATX, SLI, 20/24pin

Nu kommer problemet, har 2 moderkort jag kollat in på. det är dessa;

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310299&s=sc och

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313606

Va är det för skillnad på dessa moderkort förutom priset?

Vilket tycker ni jag ska köpa? Är det värt att lägga 400kr mer för ett a8n32 deluxe?

Har kollat dessa moderkorts fakta, ser inte så stor skillnad förutom att a8n har lite bättre plats för hårdiskar.. men förutom det så tycker jag inte det är så stor skillnad.. men det måste det va känns det som, så jag vänder mig till er.

Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Med A8N32 så kan du "dela ut" 16 "pci-express-filer" till vardera grafikkort du kör i sli, med vanliga A8N så kan du bara ge dom 8 vardera. Kör du utan sli så är det ingen skillnad, då får graffikortet 16x oavsett moderkort.

Permalänk
Medlem

Antagligen årtiondets fråga... Om jag fick en krona för alla som undrar ang. detta.

Själv har jag 32:an och jag kommer till varför jag valde den snart. Men oftast rekommenderar jag Premium. Fast nyligen har det dykt upp ännu en kandidat som är ett bra alternativ.

Pros Premium:

Fler sata portar (för de som inte klarar sig med 4 Sata2, sata Raid, 1st eSata + 4 ata133)

Ett Nf4 chip = mindre strömförbrukning =Lägre elräkning och tystare nätdel (snälla köp inte hypern, Komplett har drive på seasonic 430 som är "2miljoner ggr bättre" den här veckan så kör på den, om du skall köra sli så kör på 600wattare)

Pros A8n32 SLI:

KLOCKAR BÄTTRE!!!!!!!! mkt tack vara sin 8 fas ström. Vilket enligt de senaste rönen först aktiveras med att "Cpu overvolting" väljs i bios och de extra 4 faserna ger en ström med en spänning på 0,165V vilket adderas med spänningen på strömmen som de 4 vanliga faserna ger. Jag har i alla fall märkt att jag verkar köra mer stabilt med t ex: 1,2V+overvolt än 1,375v och lite mer i 4fas. Då detta iaktagandet har inte alltid gjorts i pressen så har den inte fått den uppmärksammhet som den förtjänar. Synd... I klass med DFI för dom som undrar. Kan hända att strömförbrukningen sjunker något med overvolt men detta är spekulation från min sida.

Högre bandbredd, Vilket inte uttnyttjas till fullo i dagens läge pga av att grafikkorten inte skickar tillräckligt mkt data ännu. Man kan nästan jämföra det med SATA och SATA 2. Sata2 kan egentligen inte heller ge högre hast. idag. Dock kommer PCI-E 8X mättas före Sata1. Kanske att 7900Gtx 512 närmar sig gränsen på 8X? Nån som vet? Hur som helst är det ändå väldigt trevligt att ha.

eSata kontakt om du som jag kommer vilja ansluta en extern I-ram2 nån dag och alla andra options du kan tänka dig och några till som en funktion som kan säga exakt VAR (med angivet avstånd alltså!) på var en nätverksanslutning felar mm.

Subjektivt: Jag gillar hur grafikkorts slotsen sitter då jag kan ha väldigt stora kylare utan att det blir trångt mellan korten och samtidigt ha ljudkort över det nedre. Jag hoppas att detta inte är den sista brädan som har sådan layout.

Pros Nya Asus A8R32-MVP Deluxe.

Crossfire kort som har alla viktiga fördelar egentligen från bägge korten (då pratar jag främst om 32X och låg strömförbrukning) men "inga av nackdelarna". DOCK HAR DET EJ 8 FAS STRÖM. Men klockar fin fint. En A8N32 SLI skulle alltså kanske kunna klocka något mer i händerna på en som verkligen förstått bios.

Vi får se om det kommer med barnsjukdomar eller ej... Skulle inte bli förvånad. Köp på egen risk. Men det verkar j*klans bra må jag säga. Jag hade övervägdt denna bräda om jag var du och kanske väntat med 7900 och istället köpt ett Ati 1900 när de gått ner i pris.

Billigare än Nforce32 brädorna.

http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2697

* Jag kan också rekommendera minnena i sign. De rockar fett med brädan! 230Mhz i 2,3,2,6 utan memdivider (1:1) Jag kan nästan lova dig att kingston inte fixar det. Plus att det är dags för 2*1gigs. 1 gig kommer inte räcka länge till och 4*512 är en mycket.. mycket.. dålig idé.

*Då jag säger låg strömförbruking menar jag samtidigt låg värmeutveckling= tystare dator.

Lycka till!
/
Pudeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln

Pros A8n32 SLI:

eSata kontakt om du som jag kommer vilja ansluta en extern I-ram2 nån dag och alla andra options du kan tänka dig och några till som en funktion som kan säga exakt VAR (med angivet avstånd alltså!) på var en nätverksanslutning felar mm.

Om inte jag minns fel så får man en "backplate" till A8N Premium som man kan sätta ibak på chassit med 2st sata uttag och en molex utgång. dock så tar det upp 1-2st sata(beror på om man ansluter båda) platser på moderkortet då det endast är en "förlängning" av sata portarna. så med andra ord så finns den möjligheten med A8N Premium också.

EDIT: Fast å andra sidan kanske det är någon skillnad jag missat med eSata och vanlig sata.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Pudeln, jag kanske kör SLI senare och då kommer jag behöva mer Watt.. dvs kommer behöva typ en 600w och den som du nämnde "seasonic" var ju dyrare.. + så har jag sett att hiper fått bra recensioner.

Oså varför tycker du jag ska köras ati 1900? det sägs ju att 7900 kommer vara det bättre kortet + så kommer det vara billigare.

Glömde nämna att jag skulle köpa 2 st hyperX minnen och ej 1.
Vilka minnen menar du förresten, som är bättre än hyperX?

PS: läste den där recensionen du länka, var inte alls stor skillnad melllan a8n32 SLI och a8r32

Permalänk
Medlem

.

@MCz: eSata stöder "hotswap" vilket jag inte vet om Premium panelen kan lr inte :/ Men om det bara är en förlänging av sata så misstänker jag att det INTE stöder hotswap.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av excizt
Pudeln, jag kanske kör SLI senare och då kommer jag behöva mer Watt.. dvs kommer behöva typ en 600w och den som du nämnde "seasonic" var ju dyrare.. + så har jag sett att hiper fått bra recensioner.

Oså varför tycker du jag ska köras ati 1900? det sägs ju att 7900 kommer vara det bättre kortet + så kommer det vara billigare.

Glömde nämna att jag skulle köpa 2 st hyperX minnen och ej 1.
Vilka minnen menar du förresten, som är bättre än hyperX?

PS: läste den där recensionen du länka, var inte alls stor skillnad melllan a8n32 SLI och a8r32

Om du tycker seasonic S12 600 är för dyr så kör på 500watteren lr nöj dig helt enkelt med 430 som det är bra pris på den här veckan. Seasonic är nätdelarnas Rolls Royce. De har gjort nätdelar till datorer sedan Apple 2 om jag inte minns fel... Finns inga tystare lr effektivare. Och om man vill köra Sli lr Crossfire så kan man inte få en för tyst lr effektivt nätdel, tro mig... Min nätdel blir kokhet! under spelande och den är en av de mest effektiva nätdelarna med sina 82%+ effektivitet enligt www.silentpcreview.com (som gör de mest seriösa Psu testerna man kan läsa) Jag vågar inte tänka på hur en Hiper låter i en SLi rigg då den måste utveckla ordentligt med värme. Om man inte gillar att ha en "helikopter i sin dator" så måste jag avråda dig från det köpet. När du köper en Hiper så betalar du för utseendet. I de tester jag sett så klättrar även 12voltaren under belastning. Men jag känner några som gillar sina Hiper:ar men de sitter med en 1st Athlon 3000+, 1 Hdd och ett grafikkort. Vilket kanske drar<175w. Få nätdelar ger oväsen med sådan belastning. Så jag får alltid ett leende på läpparna när de säger: "Den är jättetyst, kom och lyssna om du vill!" Självklart är den tyst I DIN dator svarar jag då. Sen kanske jag också ska nämna att samma kille anser Amd stock kylaren vara tyst, vilket säger allt Sen sitter de också och spelar Wow i 1024*768 medans jag spelar Bf2 i 1920*1200 med allt ögongodis Med risk att låta fördomsfull men vad jag sett så är de mest folk med klena riggar som sitter med hipern men som gillar Led fläkten, kablarna och som tycker att det är häftigt att det står 580w på den fastän deras riggar bara drar max 200. Väljer du A8n32 SLi som drar mkt ström bör du verkligen hålla dig till effektiva (hög ac/dc verkningsgrad) nätdelar som kan hålla sin spänningar.

Många gillar Tagan easycon (synd bara att de inte är mer effektiva) och Forton Source gör fina nätdelar med hög verkningsgrad http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315688
Man bör också nämna Enermax Liberty och Zalmans nya: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2212&session=c19bc5...

Läs rekommenderade nätdelar på Spcr.

Du kommer ej kunna att köra 2 st 7900 med a8r32 då det är ett Crossfire kort. Så om du väljer detta mobbo (vilket du kanske borde?) så är det lika bra att köra på Ati med en gång. Jag är ingen Ati fanboy utan pragmatiker helt enkelt.

Asus jobbade tätt med Corsair när de utvecklade A8n32-Sli och släppte samtidigt xms 3500LLPro vilka klockar väldigt bra med brädan. Men vilka stickor som helst med infeneons senaste DDR funkar fin fint med den.http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313461
Många kör med Ocz platinum. Var man köper vet jag inte nu då jag inte hittar dom på datorButiken.

Vilka stickor du än väljer så måste jag rekommendera på 2*1gig alltså två stycken stickor på 1024mb vardera och inte 2*512mb som de stickorna du har i listan verkar vara(?). Att köra 4*512mb innebär en massa problem som du vill slippa. Ingen idé att gå in mer på ämnet i denna tråd.

Ang. Anandtech's tester, om jag inte minns fel så körde de utan "cpu overvolt" i deras A8n32-sli test. Vilket nog är en av de bästa klockningskorten som finns förutsatt att bios ställs rätt.

Sen så kanske du skall kolla om 7900 kortet kommer med Hdcp vilket är en fördel då inga andra kort har detta. I så fall rekommenderar jag A8n32sli och 7900kort. Men antagligen är det utan Hdcp precis som alla andra kort.

Då verkar det nästan bäst att köra både Ati mobbo och graffe.

Allt från mig. Lycka till i ditt köp. Hoppas du får en skön Dual -Nb/SB, -Core och -Gpu rigg och att du kan lira Bf2 i höga upplösningar (om det är ditt spel) väldigt snart! Vi ses i granatregnet på slagfältet...
/
Pudeln

Permalänk

Jag har Hiper. Inget fel på dem.Har datorn i signaturen.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagnarOhman
Jag har Hiper. Inget fel på dem.Obsavera att signen är gammal, ajg sitter med följande:2x7800gtx top edition,3hdd,4400+ och dvd brännare samt två fläktar. Låter inte så himla mycket enligt mig?

Finns några anledningar till varför din setup kanske kan vara någorlunda tyst.

* Dina top kort evakuerar värmen direkt ut ur chassiet.

* Ditt Premium drar mkt mindre ström än 32 deluxen.

* Du kör vattenkylning.

Dessa tre punkter underlättar rejält för din nätdel och håller varvtalet på en lägre nivå än vad den annars skull göra.

Hipern är inget skit agg. Gick kanske på lite hårt. Men Seasonic, Enermax och Fortron Source spelar i en helt annan liga och kostar inte alltid mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
.

@MCz: eSata stöder "hotswap" vilket jag inte vet om Premium panelen kan lr inte :/ Men om det bara är en förlänging av sata så misstänker jag att det INTE stöder hotswap.

Varför skulle inte panelen stödja hotswap? Sata2 har ju stöd för hotswap.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McZ
Varför skulle inte panelen stödja hotswap? Sata2 har ju stöd för hotswap.

Ok. Jag var lite förvirrad hurvida det låg till med det

Och för att inte göra bort mig ytterligare i ämnet så kommer jag att läsa på om eSata.

http://www.sata-io.org/docs/External%20SATA%20WP%2011-09.pdf

Verkar som det är tänkt att det skall konkurrera med (bort) USB och firewire. Saxat från spcr:

"eSATA cables can be up to two meters long, and, unlike internal SATA cables, are rugged enough for repeated uses. There is also a version, called xSATA, that will extend the maximum length to around ten meters. Unfortunately, eSATA does not carry power, so an external power source will be needed"

Så jag antar att skillnaden bara är att eSata kan ha längre kablar och man kan t ex ha Hdd i annat rum och kontakter som håller bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Finns några anledningar till varför din setup kanske kan vara någorlunda tyst.

* Dina top kort evakuerar värmen direkt ut ur chassiet.

* Ditt Premium drar mkt mindre ström än 32 deluxen.

* Du kör vattenkylning.

Dessa tre punkter underlättar rejält för din nätdel och håller varvtalet på en lägre nivå än vad den annars skull göra.

Hipern är inget skit agg. Gick kanske på lite hårt. Men Seasonic, Enermax och Fortron Source spelar i en helt annan liga och kostar inte alltid mer.

Tackar för en fin förklaring:)

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagnarOhman
Tackar för en fin förklaring:)

Lugnt. Du har en j*kla nice rigg må jag säga.

Permalänk
Medlem

Alltså, ni måste ha läst fel.. jag ska köpa 2 st 1024mb minnen.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317214 där har ni länk på dom, finns andra 2x512 i liknande pris.. kanske den ni tänkte på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av excizt
Alltså, ni måste ha läst fel.. jag ska köpa 2 st 1024mb minnen.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317214 där har ni länk på dom, finns andra 2x512 i liknande pris.. kanske den ni tänkte på?

Ok du köper omatchat. Trodde att det var ett matchat set med 2*512. Ledsen för förvirringen.

Har du läst några tester på dom?

Såg nu att de finns test på Pro minnena här på Swec: http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_060307_corsair_...

ska läsa testet i mon och kommentera. Nu till jobbet...

Permalänk
Medlem

Oavsett vilket av ovanstående du väljer kommer du att bli nöjd. Dock tycker jag att du bör investera i 2Gb minne och dra ner på något annat istället. Det ger enormt mycket i nya spel. För jag antar att du inte ska spela i 1024x768 med det där grafikkortet?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Lugnt. Du har en j*kla nice rigg må jag säga.

Tackar åter igen. Ska dra igång vattnet till helgen och byta chassi samt dra alla sladdar snyggt. ska starta en bygglogg. jag pmar när den drar igång:)

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Oavsett vilket av ovanstående du väljer kommer du att bli nöjd. Dock tycker jag att du bör investera i 2Gb minne och dra ner på något annat istället. Det ger enormt mycket i nya spel. För jag antar att du inte ska spela i 1024x768 med det där grafikkortet?

Killen säger ju att han ska köra på 2*1gigs. Förvirringen är dels mitt fel då jag inte insåg att han köper 2 stickor var för sig för resp. ca 1400. Jag trodde det var ett 2*512Mb paket.

Excitz skulle i och för sig kunnat skrivit en "2x" framför artickelnamnet i sin första post!

Problemet med att köpa separat är att man kanske råkar få olika revisioner på kretsarna. Men jag ska kanske inte krångla till det...