Permalänk

Hur fäster man processor?

Jag har alldrig fäst en processor.
När jag skulle fästa en bagangad processor:

Jag tog bort den torkade pastan som var under flänsen. Tog en vit klick och smörjde ut på processorn och flänsen. Jag upptäckta att det var ett hål på processorn! Vad är det för hål och hur ska man täta det(om det nu går!)? Jag klämde dit kylargrejen. Och så satte jag på(datorn förstås)! AHAHA.
Det bara pep snabbt i tre olika toner. Riktigt irriterande! Jag stängde av fort och läste i manualen:
"High frequency beeps when system is working = CPU overheated: system running at a lower frequence"

Vad betyder det? Är det att processorn blir för varm och man inte har fäst processorn på ett bra sätt?

Det dära hålet? Vad är det för något och hur täpper man igen det? Elle ska det inte vara täppt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Jag tror du har blivit grundlurad !
Ska inte vara något "HÅL" i processorn.
Sorry dude...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Homer_S1 skrev:
Jag tror du har blivit grundlurad !
Ska inte vara något "HÅL" i processorn.
Sorry dude...

/Homer_S1

Det var så på en TNT2 GPU! Har du AMD?

Hålet såg asnaturligt ut...

Något mer svar kanske? Någon?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Re: Hur fäster man processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Jag har alldrig fäst en processor.
När jag skulle fästa en bagangad processor:

Jag tog bort den torkade pastan som var under flänsen. Tog en vit klick och smörjde ut på processorn och flänsen. Jag upptäckta att det var ett hål på processorn! Vad är det för hål och hur ska man täta det(om det nu går!)? Jag klämde dit kylargrejen. Och så satte jag på(datorn förstås)! AHAHA.
Det bara pep snabbt i tre olika toner. Riktigt irriterande! Jag stängde av fort och läste i manualen:
"High frequency beeps when system is working = CPU overheated: system running at a lower frequence"

Vad betyder det? Är det att processorn blir för varm och man inte har fäst processorn på ett bra sätt?

Det dära hålet? Vad är det för något och hur täpper man igen det? Elle ska det inte vara täppt?

aj då ett hål i processorn låter inte bra :/ , han som har haft den tidigare har nått sålt den pga av att den har blivit skadad pga värme :/ . vilka idioter det finns..

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Är det ett sådant här hål?
http://www.digit-life.com/articles/pentium4/cpu1.jpg

Isof är det som det ska vara.

Läs 64bits.se pcbyggar skola.

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index5.php#1

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag har en AMD 64 3000+ o den e hålfri iaf.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Hurdå skadad av värme? 'A'r det därför det piper eller vadå?

EDIT: jag har plockat bort kylaren från processorn och ser att det är som sprickor på kylaren och processorn. Är det inte bra eller? Ska jag lägga på ny nu?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Om du äger en digitalkamera och lägger upp en bild här kan du säkert få svar direkt. Men ett hål och sprickor i prollen låter ju onekligen inte bra så jag hoppas att du inte betalat allt för dyra pengar för den alternativt känner nån billig torped.

Permalänk
Medlem

Låter som om du blivit grundlurad... som heddan sa så borde du försöka lägga upp lite bilder så får vi se om nån kan hjälpa dig...

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Medlem

är du säker på att alla pasta är borttagen annars kan det se ut som sprickor när gammal pasta torkar ihop

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

skicka en bild på cpu.

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

Bilder, detta verkar intressant.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

P4:an har ett hål i så det är nog en sådan.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Så blev det när jag tog bort den. Jag kanske skulle ha sagt att jag hade på datorn på den i7-10 sec 3 gånger.
Du ser hålet på bilden imitten längst upp till höger. DEt är det som är lite vitare än allt.

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut att vara för mycke kylpasta och har kylare suttit emot för man brukar inte få sådan kanter runt om.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

på tok för mycket kylpasta och det var som jag misstänkte att det torkat, ta tops(ta bort det värsta med papper) med aceton kemiskt ren utan olja och få bort all pasta så att cpun är helt ren, den ska glänsa, även flänsen, sen tar du på en liten klick pasta i mitten på cpu'n och sätter på flänsen igen så borde det fungera.

kan inte se något hål, troligtvis för mycket gammal pasta ivägen, gör ren den ordentligt som jag beskrivit och skicka nya bilder på hålet

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

På P4 finns ett litet hål i hörnet så det är rätt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja precis som jag tänkte, har ett litet hål i min 3.2, och det där som ser ut som sprickor är som sagt kylpastan. Allt verkar okej, förutom mängden kylpasta.

Permalänk
Medlem

Gör rent båda ordentligt. Lägg på lite kylpasta.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

AHA, hur gör man med hålet då? Hur får man bort kylpastan där ifrån och ska det vara någon gegga där I?

Humm, är det någon som vet vad hålet är till för?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt men jag tror att hålet har något med överhettning å göra, det ska komma ut rök om den går för varm, Det är vad jag hört. har aldrig ägt en intel cpu över 800mhz

Om du ska ha på ny pasta så ta bara en klick lika stor som ett riskorn

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Citat:

Felsökning börjar från grunden. Lyfte du upp spaken till höger när du satte i processorn?

Permalänk

Ja, för ovanlighetens skull(?).
Jag satte den åt rätt håll också.
Det gör väl alla!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

bara att göra rent å testa igen

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk

Hur ska man göra rent? (Någon kanske har svarat redan...)

Lite tips? Kleta omkring med en trasa? DÅ kan den rosta...
Men, hjälp!

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Hur ska man göra rent? (Någon kanske har svarat redan...)

Lite tips? Kleta omkring med en trasa? DÅ kan den rosta...
Men, hjälp!

Gå till en närliggande livsmedelsbutik och köp en flaska Gripen, kemiskt ren bensin.
Använd hushållspapper och ha på lite bensin på papperet(lägg papperet på mynningen och vicka flaskan snabbt).

Torka ett par gånger tills du ser att all kylpasta är borta(både på processorn och kylflänsen) och lägg på en liten klick stor som ett riskorn mitt på processorn och montera kylflänsen igen. Funkar det inte då så är det nog något som är trasigt.

Permalänk

det kommer väl bensin i hålet.

HÅlet går väl inte att ta bort någon pasta ifrån?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

men skit i hålet...eller ta bort det mesta som finns i hålet med en tandpetare lite försiktigt...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Medlem

Som DSK skrev, gripen köp det.
blöt lite papper, ta bort det grövsta, sen använder du tops å gör resten
bensinen försvinner (Avdunstar) på några sekunder

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Citat:

snubbe skrev:
men skit i hålet...

Denna mening kan bli kul(om man du har den humorn(OM DET NU ÄR DET(är det nog inte))). Alltså man tar bort "I:et": men skit-hålet. nee det var inget kul. Äch strunt i det!

Citat:

[i]-8-DEAMON-8- skrev i detta inlägg:[/]
Alltså man tar bort "I:et": men skit-hålet.

Humm?? ska jag torka hålet? AHAHa

_________________

HOsthost*, vad händer om det blir lite klet kvar i hålet då?

_________________

(Jag svarar imorron'!)

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX