Permalänk
Medlem

Plötsliga omstarter

Hejsan!

Jag skulle bra kolla ifall någon har haft liknande problem som jag har med en dator hemma.

Det är nämligen så att den startar om helt omotiverat. Jag har bytt moderkort samt nätagg samt ramminnen. Det ända som det skulle kunna vara då är processorn, men den kan stå igång minst 2 timmar utan problem. Så det verkar lite konstigt att datorn startar överhuvudtaget ifall det är fel på processorn.

Nån som varit med om liknande problem och har något tips?

Permalänk
Medlem

hade samma problem , hade uppgradera datorn till nya komponenter
kunde ha datorn på 20 min om jag arbetade med den lät jag den stå bara utan att röra musen eller tangentborde så gick den direkt när jag rörde den när den hade stått på en stund så la den av och startade om vart så trött på det dera så jag tittade igenom allt sökte igenom med virus/spyware men inget hittades. körde registery fix hittade några fel men funkade fortfarande inte så då beslöt jag mig för att formentera datorn sen dess har det aldrig hänt igen

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

Köp en ny hårddisk och installera nytt system så kommer det säkert att fungera fint.
//Mvh Joel:)

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem

nja mitt e lite liknande. min dator fungerar felfritt, kan köra prime 95 i en vecka utan problem MEN när jag sätter på mitt torrent program och ska ladda ned något så går det kanske 1 timme sen så startar den om, helt sjukt. förut fungerade det om jag öppnade en slumpmässigt vald internet sida och hade den upp under ned laddningen men nu fungerar det inte längre heller får väll bli en tråd om det snart om jag inte lyckas fixxa till problemet.

lite felsöknings tips:
1: stressa datorn och kolla CPU tempen!
2: pröva att klocka ned datorn o ställ dåliga timings o dylikt på allt o se om den blir stabilare då, och klocka sedan sucksecivt(stavning) upp alla delar o se när den börjar strula så kanske du kan hitta den felande komonenten.
3: rengör allting ordentligt och försiktigt.
4: hade dåliga ram minnen förut som orsakade om starter, fast dom hade du bytt ja
5: kör klassikern som brukar lösa det mesta:) : format c:/q

skriv mer info om datorn så kan vi här lättare lista ut ditt problem. kan ju tex vara för klent nätagg...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hade likande problem och för mig var det fel på moderkortet. Men problemet kan nog sitta i alla komponenter, testa minnen osv i en annan dator för att se vad det är som strular.