Bredbilds LCD-skärmar på uppgång

Permalänk
Melding Plague

Bredbilds LCD-skärmar på uppgång

<font style="font-size: 10pt"><b>Bredbilds LCD-skärmar på uppgång</b></font> <small class="small">måndag 6 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Marknaden för bredbildiga LCD-skärmar kommer att öka markant detta år skriver <a href="http://digitimes.com/displays/a20060301PR215.html" target="_blank">Digitimes</a>, enligt branschfolk. Enligt en prognos kommer bredbildsskärmarna att stå för 15 % av den totala LCD-försäljningen i Taiwan i år, medan siffran för hela världen är något lägre, 10-15 %.
<br />
<br />Paneltillverkaren AU Optronics uppskattar att den globala marknaden för bredbilds LCD-skärmar kommer att nå 13-18 miljoner enheter, där 19" och 20" och större kommer att ta ungefär halva kakan var.
<br />
<br />19"-skärmarna kommer att fungera som instegsmodeller, eftersom priset upp till 20.1"-skärmarna i genomsnitt kommer att vara över 100 amerikanska dollar skriver Digitimes.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

detta skulle jag mycket väl kunna tänka mig också
Skulle vara riktigt skönt med widescreen och nu när fler spel släpps i widescreenformat så är det änumer lockande.

Visa signatur

Dator 1 AMD Sockel 939 3000+ @ 1.8 ghz 2*512 ddr 400 mhz K8N Neo2 54G Platinum Leadtech 6800GT@Ultra Waterchill
Dator 2 AMD xp 2000 @ 1.66ghz ddr 512 333 mhz 1*maxtor 120 gig 1*samsung spinpoint 80 gig Gf 2

Permalänk
Hedersmedlem

Ge mig mer pixlar per tum nån gång.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som stör mig är att man inte välje HD formatet utan en egen för PC så om man vill se på film så får man sorgkanter.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

priser över 100 dollar typ ge mig jag köper 10 st

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
priser över 100 dollar typ ge mig jag köper 10 st

Det är nog bara själva TFT plattan dom talar om.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Nja, merpriset för att få en 20" panel istället för en 19". Var det så otydligt skrivet?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Nja, merpriset för att få en 20" panel istället för en 19". Var det så otydligt skrivet?

Ja lite då dom inte har ett utgångspris på 19" men du har rätt...läsförståelse är en svaghet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

"bredbildiga"?

Hursomhelst, intressant.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk

Hur är det egentligen med spel och bredbild ?
Stöder alla nyare spel bredbild?
Hur är det med stödet för dubbla skärmar ?
Jag skulle kunna tänka mig tre 17"LCD på
högkant (matrox trippelhead) med 3072*1280 total upplösning.
Finns det överhuvudtaget något spel som klarar det ovanliga
förhållandet hurisontal/vertikal upplösning ?

Edit: svar till mig själv.
Många spel stöder bredbild, andra kan ofta patchas.
Här finns info om alla(?) spel.
http://www.widescreengamingforum.com/masterlist.php
Inte visste jag att det fanns en 20" 1680'1050 för 3715kr heller!
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ACAL2016WS

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk

En 20.1" för runt tusenlappen och uppåt... nått som inte stämmer?

Annars är det otydligt skrivet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av troll_tomte
En 20.1" för runt tusenlappen och uppåt... nått som inte stämmer?

Annars är det otydligt skrivet!

Det står att priset upp till (20") ligger i genomsnitt på 100dollar

Permalänk
Medlem

Sammanhanget borde få läsarna att förstå vad priset syftar till om man nu anser att svenskan i sig är otydlig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

"Bredbilds LCD-skärmar på uppgång"
Undra vem som är Bredbild, eller finns det något företag som heter så?

---

Annars... Äntligen kommer denna variant av skärm, LCD, bli populärare som "widescreen". Om något år eller två så finns det kanske ett par modeller att välja mellan och då kan ersätta CRT-skärmen den dag den har gjort sitt, eller när jag har vunnit på lotto. Den fyller 8 år detta år.

Permalänk
Medlem

Hah, många som påpekar svenskan.
Förresten, för att joina den petiga skaran; "LCD-skärmar" <-- Liquid Crystal Display Skärmar? Dvs, Flytande Kristall Skärm-skärmar?

Aja, man fattade iaf poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Ge mig mer pixlar per tum nån gång.

Till spelande tycker jag snarare tvärtom, eller åtminstone att det är ungefär lagom just nu.
Har du pulver att köra alla spelen i så värst mycket högre upplösning? (speciellt om man tittar på större LCD:er än 19 tummare)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DigitalEmu
Hur är det egentligen med spel och bredbild ?
Stöder alla nyare spel bredbild?
Hur är det med stödet för dubbla skärmar ?
Jag skulle kunna tänka mig tre 17"LCD på
högkant (matrox trippelhead) med 3072*1280 total upplösning.
Finns det överhuvudtaget något spel som klarar det ovanliga
förhållandet hurisontal/vertikal upplösning ?

Edit: svar till mig själv.
Många spel stöder bredbild, andra kan ofta patchas.

Jepp, hyfsat många spel stödjer bredbild, men frågan är om matrox triplehead stödjer de formatexempel du ger. Av vad man läst verkar det vara endast de vanliga 4:3 lägena som stödjs, så att ställa skärmarna på högkant kanske inte funkar.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

16:10 är jävulens avkomma! fattar inte varför de ska dryga sig med det när 16:9 standarden finns.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Hah, många som påpekar svenskan.
Förresten, för att joina den petiga skaran; "LCD-skärmar" <-- Liquid Crystal Display Skärmar? Dvs, Flytande Kristall Skärm-skärmar?

Aja, man fattade iaf poängen.

Det är helt korrekt att skriva LCD-skärm liksom CD-skiva (mm.) enligt svenskt språkbruk. Men visst, det kan kännas som kaka på kaka även om man ibland vill förtydliga vad man menar.

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3