Intel presenterar Ultra Mobile PC

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar Ultra Mobile PC

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel presenterar Ultra Mobile PC</b></font> <small class="small">tisdag 7 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Intel har presenterat en plattform de kallar för Ultra Mobile PC, vilket betyder små, strömsnåla handburna enheter som är kompatibla med PC-datorer. Med en Ultra Mobile PC kan man:<br /><ul><li>Komma åt information överallt, alltid</li><li>Kommunicera via e-post och direktmeddelanden</li><li>Få underhållning med musik, video, spel, bilder med mera</li><li>Övervaka kontorsapplikationer och verktyg</li></ul>Enheten har en trådlös anslutning, GPS, VoIP-stöd med mera. Den kommer att lanseras den 9 mars.<br /><br />Mer om Ultra Mobile PC kan läsas hos <a href="http://www.intel.com/design/mobile/platform/umpc.htm" target="_blank">Intel</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den verkar ju väldigt lik origamiprojektet.
Ska inte den lanseras den 9e mars också? Det ska komma mer info om den då i alla fall

Tror jag kommer gilla dessa, frågan är bara om de är bra nog att ersätta en mini-bärbar. För känns ju slösaktigt (och dyrt ) att ha bådeock (även om prylnörden i en självklart skule önska det ).

Rent spontant så känns ju en mini-bärbar som ett bättre kort om man ska använda den mer som en dator. Så nu, innan jag egentligen vet något om dessa, så lutar det nog åt en vanlig (men liten) bärbar.

Fasst de får gärna övertala mig att dessa är bättre

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller kändes denna artikel som reklam...?

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt... Är det meningen att den ska vara kompatibel med IA-32 (x86)? Eller hittar de på en ny "Intel Architecure" för små handhållna batteridrivna saker? Ska prestanda isf ligga mellan deras ARM-grejer och en PC? Om det är IA-32 det handlar om, vilket OS kommer köras på den, hur mycket minne finns det och vad är prestandan jämförbar med?

Vad är fördelarna jämfört med andra handhållna enheter som man redan kan göra sakerna som listas i artikeln? Är det bara ett marknadsföringsknep för att pusha sin egen standard-pocket-pc-klon (typ)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Full PC capability based on Intel Architecture and full-featured mainstream OSs, allowing consumers to run familiar applications.

Det måste väl betyda att den har x86-arkitektur?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar som en underbar idé
Perfekt till att surfa, im, kanske snabbredigera bilder på resande fot, anteckna, se film på bussen, osv. Typ allt man kan göra med en bärbar, men får i princip plats i en stor jackficka eller nåt

Skulle varit intressant att veta hur mycket involverade M$ är.
Windows XP är väl inte direkt mitt första handsval på en sådan här maskin
(Eller på nån maskin för den delen...)

Permalänk
Medlem

Vad tror ni dessa kommer att ligga på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Det måste väl betyda att den har x86-arkitektur?

Fast hur stor kommer skärmen vara? Man vill ju inte köra Windows på ens 640x480, och större får man knappast plats med. Så jag funderade på om de menade mainstream OSes för handhållna maskiner istället.

Iofs kanske man kan köra linux och skippa fönsterhantering

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är det bara jag eller kändes denna artikel som reklam...?

Ja det är det. SweC är väl inget fan av Intel sen de vägrade klödda med moderkortet elelr vad det va.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är det bara jag eller kändes denna artikel som reklam...?

Ja! Lika mycket som rapport på tv! De visare jättemycket reklam om fattiga barn där och krig o sånt! Allt är reklam! Lovar!
Men det här är dålig reklam för det är inte(l)!!11

Permalänk
Avstängd

Telefonfunktion och saken är biff.
Undrar vad det är för CPUer. Kanske något för Goede?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Är det bara jag eller kändes denna artikel som reklam...?

lägg ned... alla nyheter är då reklam?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Fast hur stor kommer skärmen vara? Man vill ju inte köra Windows på ens 640x480, och större får man knappast plats med. Så jag funderade på om de menade mainstream OSes för handhållna maskiner istället.

Iofs kanske man kan köra linux och skippa fönsterhantering

Eftersom de inte har tillkännagivit några specifikationer ännu så är det ingen som vet hur stor skärmen kommer vara.

Jag hoppas i alla fall på riktig x86-kompatibel arkitektur. Skulle vara kul som du säger att köra linux på en sån där.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Tycker detta verkar som en underbar idé
Perfekt till att surfa, im, kanske snabbredigera bilder på resande fot, anteckna, se film på bussen, osv. Typ allt man kan göra med en bärbar, men får i princip plats i en stor jackficka eller nåt

Skulle varit intressant att veta hur mycket involverade M$ är.
Windows XP är väl inte direkt mitt första handsval på en sådan här maskin
(Eller på nån maskin för den delen...)

Får jag fråga varför Windows XP inte är att rekomendera? Utifrån mina erfarenheter är den OSet skitdåligt men alla andra är mycket sämmre. Vad har du för erfarenheter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
lägg ned... alla nyheter är då reklam?

Nej, det är skillnad på att objektivt skriva om en ny produkt eller att bara rakt av kopiera från tilverkarens sida

Om man skriver tex skriver
... har släppt ett nytt grafikkort som har så många mhz

eller om man kopierar texten rakt av från tillverkarnas hemsida
...har sån revolutionerande prestanda att spelen kommer bli lika bra som i verkligheten... bla bla...

(Detta fall kanske inte var lika extremt som det jag nämnde men för att förklara vad jag menar...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Får jag fråga varför Windows XP inte är att rekomendera? Utifrån mina erfarenheter är den OSet skitdåligt men alla andra är mycket sämmre. Vad har du för erfarenheter?

Beror på vad man föredrar. I detta fallet menade jag mest med tanke på systemresurser.
Och att andra skulle vara mycket sämre håller jag inte med om. Windows XP är kanske enklast, men med det inte sagt bäst, om man bara orkar lära sig nåt annat