Vad innebär "top performance" i bios setup?

Permalänk
Medlem

Vad innebär "top performance" i bios setup?

Jag var inne i biosen och ändrade lite saker och ting, varav jag då såg en menysida som hette "Top performance"?

Visste inte riktigt vad detta var, men jag gick in i menyn och ändrade till "enable".

Datorn startade upp blixtsnabbt, windows tog millisekunder att ladda...

Testade 3Dmarks 06, innan jag ändrade biosen hade jag 6922 poäng. Nu fick jag 7591 poäng?!

Visst är jag nöjd, men hur hälsosamt är detta för min processor och mitt grafikkort? Vad innebär "top performance"?

Om någon vet, så får han eller hon mer än gärna vara mitt bollplank...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen (det viktigaste)

Eller så kollar du vilka inställningar Top Performance ändrar och skriver upp det här.

Annars förtsätter du göra olika test på datorn...

Visa signatur

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-960| ASUS Rampage III Extreme, Socket-1366| Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 12GB (3x4) | 2x Gigabyte GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (=SLI)| 2x OCZ Vertex 3 120GB SSD | 3x Samsung SpinPoint F4EG 2TB, WD 2TB External HD, HITACHI DESKASTAR 250GB AND 2x 500GB SAMSUNG HD501LJ ALL SATA2| Corsair AX 850W PSU | SOUNDBLASTER X-Fi Fatal1ty| Cooler Master Cosmos 1000

Permalänk
Medlem

Det står följande:

Temp1: 25 grader
Temp2:30 grader
Temp3:70 grader

Vilket inte säger mig så mycket...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mammakaka?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Vad är det för mammakaka?

Ett gigabyte GA-K8n-SLi...

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

Jag har letat igenom manualen till ditt moderkort, och fånigt nog står det faktiskt inget om "top performance", allt jag hittade var att det stod på en sida som handlade om BIOS.
Antagligen är det ingen fara, men den där temp3 på 70 verkar ganska hög. Om du återställer till ursprungligt läge, vad blir då temp3? Är den snarlik är det alltså inte därför du valt top performance, och då kan du ju strängt taget ha datorn i det läget ändå?

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

har ett likadant moderkort som dig ska läsa min manual när jag kommer hem från jobbet,har för mig att det stog där.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

hey!! jag har exakt samma problem!?

har ett ga-k8n pro sli som visar på nästan samma temperaturer. kör jag med sisoft sandra så säger den att det är power/aux tempen som ligger å 70 grader. kollar jag med speedfan så visar den på att den bara att det är temp3 som är 70 grader. kör jag sen med everest så säger den att min cpu står på 70 grader samt att aux står i 25grader och mk i 31 grader.

blir fan mej inte klok på detta alltså!! har monterat loss cpu 2 ggr och då torkat av den noggrant med div grejjer och sen applicerat arctic silver på den utan skillnad någong gång. har även tagit bort den passiva nordbryggan och skrapat bort det hårda kletet på den och satt arctic silver på den med men utan framgång.....

kommer med andra ord följa denna tråd mycket noggrant och kanske till och med bidra lite i debatten.

edit: tråden handlar juh om top performance - kan bara säga att jag har aktiverat det (och gjorde det då med en gång när jag skruvat ihop burken) och jag tycker att det funkar otroligt bra då windows laddar på nolltid. dock tar det upp mot en minut (om inte mer) för att stänga av windows.
MVH
skrock

Permalänk
Medlem

Det hände inget med temperaturen när jag återställde "top performance", till det normala...

Eftersom jag får 600 poäng mer i 3Dmark05, windows laddar snabbare och spelen går smidigare, så kör jag vidare på "top performance".

Vad kul att så många skrev i topicen...

En fråga, är detta något som bara gigabyte har på sina moderkort?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

hmm har också en sak som heter top performance i mitt bios.. ska prova ändra ^^

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk

Har samma mobo. Det är chipset som ligger konstant på 70c enligt speedfan, bios osv. Me ndet är sensorn som e cpad. Det vet jag eftersom jag stoppat på en fläkt på chipset och sne länt. Inte ens varmt.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

provade nu windows gick inte ens igång ^^

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w