Sapphire blir först med HDMI på grafikkorten

Permalänk
Medlem

Leovinius. Det är rätt dyrt med komponenterna som ska koda/tolka optiska signaler i de hastigheterna.

UDI ärväl inte menad att vara en mediastandard? UDI är väl mer till för datorer och inte hemmabio.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Sista igen då echo

Du missar ljudet. DVI kan ej överföra ljud och halva poängen med HMDI är att du ska slippa dra två sladdar mellan allt på samma sätt som SCART har underlättat i alla dessa år.

Fasst kör du en adapter så slipper man ju det också.
Och har man köpt en dyr HDMI TV så tycker jag personligen att man borde koppla till ett par finare högtalare. Och då har man ingen nytta av den där funktionen i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Håller med dig om HDCP men ser logiken i att den finns. Dock ser jag det största problemet i förvirringen bland konsumenter som redan har det svårt med HDTV. Säljer själv skärmar och det är fan en djungel att ber'tta för kunden att en TV fortfarande kan visa HDTV bild utan att vara HD-ready med sitt HDCP.

Kan jag förstå, förstår för mitt liv inte varför HDCP varigt standard på alla skärmar i åtminstone ett år nu. Många har ju sin TV tills den brakar ihop (åtminståne 5 år, men troligen mycket längre) och att ha en stor fin platt TV som visar sämre bild (eller ingen alls) än DVD är ju tragiskt. Allt detta för att försöka sätta dit piratkopierare.

HDCP är ju knappast till för att stoppa svenssons heller eftersom få svenssons har hårdvara att fånga bildsignalerna. Och eftersom HDCP redan är knäckt så drabbar det inte piratkopierarna.
Good work!
De lyckades förstöra för den laglige konsumenten igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Den TVn du drog upp är ett skryt objekt som kanske aldrig ser marknadens ljus eller så är det för ondöigt rika personer samt stora evenemang. Oavsett vad kommer inget att göra TV med över 1080 i upplösning i större skala till oss kosumenter då det är helt onödigt eftersom inget inom TV och Film kommer stödja det på minst 5 år.

Jo, det var det jag menade med att det var ett kasst exempel.
Får se hur det blir med SED som sägs öppna vägarna för höga upplösningar (även om jag är skeptisk).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kan jag förstå, förstår för mitt liv inte varför HDCP varigt standard på alla skärmar i åtminstone ett år nu. Många har ju sin TV tills den brakar ihop (åtminståne 5 år, men troligen mycket längre) och att ha en stor fin platt TV som visar sämre bild (eller ingen alls) än DVD är ju tragiskt. Allt detta för att försöka sätta dit piratkopierare.

Jadu, jag vet inte hur alla andra gör men mina föräldrar har inte bytt TV sedan 1990 då huset brann. De har heller inga planer på att byta. Samma sak gäller för mig men här är det snarare det ekonomiska som säger stopp.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Nu vet jag inte hur många som läst artikeln som jag länkat till tidigare i forumet, men angående HDCP så finns det inget grafikkort som just nu har stöd för HDCP (chipen stödjer det, men inte resten av komponenterna):

http://www.firingsquad.com/hardware/ati_nvidia_hdcp_support/

Hoppas verkligen att det här kortet åtminstone klarar av HDCP.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

jag fattar bara inte varför man skulle vilja dra ljud till sin tv? man kör inte en 40" hdtv men dom helt värdelösa medföljande högtalarna, utan med en riktig stereo.

Permalänk
Medlem

Adzer

Nej en vettig person som har koll skulle såklart smackat in en surround förstärkare och köra Coaxial/Optiskt till den. Men Svensson köper gärna en dyr Plasma/LCD TV och nöjer sig med det ljudet som finns där. Oavsett vad ger HDMI bättre ljudbild än SCART.

Guru

Detta kortet ska ha HDCP, som sagt inga produkter som lanseras idag med HDMI kör utan för det är självmord.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Altså att ha ljudet i samma sladd är väl inte så illa? Då har man ju bara en sladd att dra till sin reciever.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PalmiNio
Adzer

Nej en vettig person som har koll skulle såklart smackat in en surround förstärkare och köra Coaxial/Optiskt till den. Men Svensson köper gärna en dyr Plasma/LCD TV och nöjer sig med det ljudet som finns där. Oavsett vad ger HDMI bättre ljudbild än SCART.

nä det förstås, glömmer jämt att det faktiskt finns folk som inte e prylgalna audiofiler
men därimot så e hdcp på det graffet riktigt trevligt, får nog skaffa ett sånt när det kommer en passiv version