Permalänk
Medlem

Hel**te också, sabbade mitt DFI kort

Jaha, skulle ta bort AS5 på chipset på mitt DFI moderkort
slant med toppsen och vipps så hade jag dragit bort nån liten grej som sitter bredvid chipset, den är så liten så jag ser inte ens vad det är, men kortet fungerar iaf inte längre.
Så går det när man är slarrvig.
Men man måste försöka se det positiva i det hela, nu fick jag ju beställa en Expert istället..=)

Permalänk
Medlem

låt bli att fingra på sånt du inte vet om... ett gott råd så slipper det inte bli dyrt för dig

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
låt bli att fingra på sånt du inte vet om... ett gott råd så slipper det inte bli dyrt för dig

va fan yrar du om, vadå inte vet om???
jag har gjort detta _MÅNGA_ , jag fick mitt nya vattenblock och skulle byta till det.
Jag slarvade helt enkelt, och visst, jag får helt enkelt skylla mig själv

Permalänk
Medlem

Oflyt Kolla om det inte går att löda på delen som lossnade, om inte du kan det så kanske någon "radioreparatör" eller dylikt kan ordna det. Borde vara betydligt billigare än att köpa ett nytt moderkort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Oflyt Kolla om det inte går att löda på delen som lossnade, om inte du kan det så kanske någon "radioreparatör" eller dylikt kan ordna det. Borde vara betydligt billigare än att köpa ett nytt moderkort

Jo, jag har en kille lokalt här som jobbar på Ericsson, han skulle kolla på det
då han sitter och fixar sånna lödningar om dagarna.
Jag har redan beställt en Expert nu, men får jag detta fixat så kan jag ju bygga mig en till burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
låt bli att fingra på sånt du inte vet om... ett gott råd så slipper det inte bli dyrt för dig

Låt bli och svara om du inte kan läsa.

OnTopic: Om killen på Ericsson får rätt på det kanske du har en köpare här. Var grymt nära på att dra loss en konding när jag skulle ta bort mitt grafikkort nu senast på mitt Asrock. Lätt hänt att det kan gå fel.

/kale

edit: Volvo - Ericsson smae same

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Låt bli och svara om du inte kan läsa.

OnTopic: Om killen på volvo får rätt på det kanske du har en köpare här. Var grymt nära på att dra loss en konding när jag skulle ta bort mitt grafikkort nu senast på mitt Asrock. Lätt hänt att det kan gå fel.

/kale

Volvo? Patriotiskt tänkt iaf.

Permalänk
Inaktiv

Kan meddela att du förmodligen fick loss en liten ytmonterad resistor som sitter runt Chipset:)

Bara löda tillbaks igen sen är saken biff!

/ADDE

Permalänk
Medlem

Hur fasen lyckas man pilla bort en ytmonterad krets med en topps som är gjord av bomull?

Det låter ju som en kallödning och du borde ju kunna få ut det på garanti om du frågar snällt på inköpsstället. Ytmonterade kretsar ramlar inte av så lätt och definitivt inte av att man råkar komma åt en med en topps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Hur fasen lyckas man pilla bort en ytmonterad krets med en topps som är gjord av bomull?

Det låter ju som en kallödning och du borde ju kunna få ut det på garanti om du frågar snällt på inköpsstället. Ytmonterade kretsar ramlar inte av så lätt och definitivt inte av att man råkar komma åt en med en topps.

ja, jag skulle kunna tänka mig också att det var en liten kallödning som jag fick upp i näven.
Nu kan jag tyvärr inte lämna tillbaka kortet iaf, då jag gjort en hel del andra moddar på kortet.

Permalänk

hahaha "shit happens get use to it" som vi säger i sverige....

fan va tragiskt egentligen...

Visa signatur

strange things does happen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lanthaxx Murmel
hahaha "shit happens get use to it" som vi säger i sverige....

Vad säger man i england då?

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk
Medlem

Walste >> de händer alla bra tat du ser de från den ljusa sidan ! men av ren nyfikenhet, vad för mer moddar hade du gjort? ( vill veta finurliga saker man kan göra med dfi kortet ! speciellt då man har expert )

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADDE-VT
Kan meddela att du förmodligen fick loss en liten ytmonterad resistor som sitter runt Chipset:)

Bara löda tillbaks igen sen är saken biff!

/ADDE

Haha du skojar, dom är ju så här små [] Föresten kan man sätta en resistor åt motsat håll?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Haha du skojar, dom är ju så här små [] Föresten kan man sätta en resistor åt motsat håll?

Man kan inte sätta en resistor fel. Allt den gör är begränsar strömmen i princip.
En diod å andra sidan är lurigare. De är också så jäkla små.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Man kan inte sätta en resistor fel. Allt den gör är begränsar strömmen i princip.
En diod å andra sidan är lurigare. De är också så jäkla små.

En diod är väl inte så lurigare? Bara att titta efter katoden så är det lungna puckar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
En diod är väl inte så lurigare? Bara att titta efter katoden så är det lungna puckar.

Jo, men lurigare än en resistor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Komplett.se fick inte iväg min nya Expert igår, så den går idag
Ska slita ur mitt nuvarande i morgon när jag får det nya, så får vi se vad det var som lossnade, men som sagt, det var till 99% en kallödning som ramlade av.
Det såg iaf inte ut som nån elektronikkomponet, den var ca 0,5x1mm
och helt osymetrisk.

Permalänk

kan du ge oss nårra bilder på moderkortet å saken som lossnade? vore intressant

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
kan du ge oss nårra bilder på moderkortet å saken som lossnade? vore intressant

har tyvärr ingen kamera, kan ju ta med mobilen kanske

Permalänk
Medlem

Skämt åsido, hoppas det löser sig och du får igång moderkortet igen.. Tråkigt när man lyckas förstöra nått

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
http://www.cikava.com/gallery/albums/Emoticons/This_thread_is...

Skämt åsido, hoppas det löser sig och du får igång moderkortet igen.. Tråkigt när man lyckas förstöra nått


jag ska se vad det blir för kvalitet med mobilen, borde kunna bli ganska bra (2megapix)
men det dröjer nån dag innan jag får upp bilderna, måste ju få i min nya bräda och alla vattenkylning o grejer.

Permalänk
Medlem

Det är jobbigt när sånt händer jag lyckades själv nyligen slinta med skruvmejseln på baksidan av mitt Asrock dual sata kort (skulle sätta dit en ny ram med en riktig platta bakom kortet).

En riktigt fet repa blev det och jag var säker på att kortet var dött men efter att jag satt i allt så funkade kortet ändå...

Ibland har man tur och ibland otur...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]