Permalänk
Melding Plague

RAID för alla

<font style="font-size: 10pt"><b>RAID för alla</b></font> <small class="small">onsdag 8 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Björn3D har skrivit en grundläggande artikel om RAID för alla som är nyfikna på vad RAID är för något, och vilka fördelar man kan få av det.<br /><br />Artikeln är väldigt grundläggande, och går igenom saker som RAID:s historia, terminologier, skillnad mellan hårdvaru- och mjukvaru-RAID med mera. Björn3D går även igenom alla de olika nivåerna av RAID och hur de fungerar.<br /><br /><i>”The use of RAID, a Redundant Array of Inexpensive Disks, up until a few years ago was pretty much limited to servers and high end workstations; this was primarily due to the cost of the controller and the accompanying hard drives. Today that's not at all the case!”</i><br /><br />Läs första delen av artikeln hos <a href="http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=886" target="_blank">Björn 3D</a>. Andra delen kommer att handla om själva utrustningen.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, funderar på att köra Raid0 med 2st. WD Raptor 36GB. tror ni kontrollerkortet på ett DFI Nf4 Ultra-D klarar fler än 2 diskar?

exempel. 3st. Raptor som system/program diskar i raid0 + 1st. 250/500GB data disk (allt på SATA)

Permalänk
Medlem

Den här tråden blir ett flamewar, utan tvekan.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Har inget behov av RAID i läget

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Jag har alltid vart nyfiken på hur RAID funkar

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

kan säga så här.. har raid på 5 st 120 gb och mitt system har aldrig flytigt så bra som när jag börja med raid0, funkar speciellt bra på lan när man håller på att dra filer och sånt och alla andras datorer laggar as när de sitter på dc och jag sitter utan problem.. typ 100 laggfritt.. märker typ inte av någon skillnad alls.. det som suger så overkligt hårt med raid0 är att om en lägger av så = gå och dö.. allt försvinner då.. har råkat ut för det 1 gång men har kört i typ 1.5 -2 år på mina 5 st raid0 utan problem eller dataförlust.. Och heddan du kan köra med 6 st raidade hdds om jag minns rätt..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

eXcore2000: Du kan köra raid5 istället. Då får du ut utrymmet av 4st av dina 120GB diskar, som körs i raid0, samtidigt som den femte disken funkar som paritetsbackup. Pajjar en disk så kan du ersätta den o få tillbaka din data.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Hmm, funderar på att köra Raid0 med 2st. WD Raptor 36GB. tror ni kontrollerkortet på ett DFI Nf4 Ultra-D klarar fler än 2 diskar?

exempel. 3st. Raptor som system/program diskar i raid0 + 1st. 250/500GB data disk (allt på SATA)

1 st Raptor 150GB är snabbare än flera små raptorer i RAID.

Å andra sidan, har du redan smådiskarna så blir det ju mkt billigare.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk

mjo vist kan jag köra med raid 5 men då förlorar jag lite prestandard + att jag blir väll av med 120 Gb + att jag INTE kan ha raid5..

Visa signatur

|| DFI LanParty UT nForce3 250 Gb || AMD Sempron64 3400+ 2.0 Ghz@4400+ 2.60 Ghz || OCZ EL Dual Channel Gold 2x512Mb PC-3200 || GeForce Ti 4200 Agp 4x 250@444 300@580 || Nätag Q-Tec 500w BigFan || 5x120 Gb Raid 0 = 560 Gb HDD ||

Permalänk
Medlem

hmm läste igenom lite snabbt,men allt handlar väll om smaksak dvs vad du jobbar med, hur många diskar du använder vad du är berred att offra Dvs hastighet eller säkerhet...?

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Vi heter Bjorn3d.com, inte Björn3d. Blir lite struligt för amisarna att skriva med ö.

Om ni har några kommentarer på recensioner så släng gärna iväg ett pm till mig så framför jag det till Miles som skrev den. Har inte hunnit läsa själv ännu.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Raid är något som är grymt överskattat Ok, det kan vara bra om man har typ 2 raptor eftersom dom inte är så stora. Men om jag hade kört raid med mina 2st 300gb så pajar ju båda om en krashar. Inte kewl direkt.

Visa signatur

Moderkort: MSI nForce4 Ultra || CPU:Opteron 146 @ 2600mhz orginalkylning || Minne: 2x1024mb @ 260mhz Kingston HyperX || Hårdisk:120+250+300+500gb || Gainward 7900GS 256mb || Antec P180 Black || Tagan 480w ||

Permalänk

Läste igenom detta lite snabbt och måste tyvärr säga att guiden är relativt opedagogisk. Ordet "performance" används i alla möjliga sammanhang och det är ofta oklart vad det syftar på (läs/skriv/pålitlighet).

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

underbart att äntligen få veta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wiizard
Raid är något som är grymt överskattat Ok, det kan vara bra om man har typ 2 raptor eftersom dom inte är så stora. Men om jag hade kört raid med mina 2st 300gb så pajar ju båda om en krashar. Inte kewl direkt.

Och där pratade du om raid 0. Finns andra former av raid. Dina behöv behöver inte nödvändigtvis vara samma som någon annans.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

Däremot så har pci bussen även en limit på hastighet.
Så man kan få samma prestanda med 2 diskar i raid0 som med 4 diskar.

Själv ska jag börja köra med raid 5 nu, fick min 2a krash för ett tag sedan på 2 år. att bli av med 1.2 Tb data e inte kul. Så jag förlorar gärna 200gb mot säkerhet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas_ace
Däremot så har pci bussen även en limit på hastighet.
Så man kan få samma prestanda med 2 diskar i raid0 som med 4 diskar.

Själv ska jag börja köra med raid 5 nu, fick min 2a krash för ett tag sedan på 2 år. att bli av med 1.2 Tb data e inte kul. Så jag förlorar gärna 200gb mot säkerhet.

Förlåt för att jag är oinsatt men hur vet den sista disken vilken disk den ska täcka upp för?

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Förlåt för att jag är oinsatt men hur vet den sista disken vilken disk den ska täcka upp för?

Man delar upp en byte på flera diskar genom att spara varje bit på en disk. En bit består av en 0 eller 1. Exempelvis om antalet ettor totalt är jämt så kommer den sista disken som lagrar cheksumman att spara en 0:a. Om antalet ettor skulle vara ojämt så sparas en 1:a.

På så sätt kan den sista disken med hjälp av de andra diskarna räkna ut vad de nya disken som är blank behöver ersättas med. Samma sätt om den sista disken krashar så vet de andra diskarna tillsammans vad den ska ha.

Nu var det länge sedan jag läste om det men i stora drag är det så. Rätta gärna till detaljerna som jag har fel på

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag är lost men fungerar det så...

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Förlåt för att jag är oinsatt men hur vet den sista disken vilken disk den ska täcka upp för?

Det är inte sista disken som täcker upp, utan alla diskaqr arbetar tillsammans.

Jag har 6 hårddiskar, ska köra raid5. då blir man av med en disk utrymme totalt ( för backup).

Så i första omgången så sparas det 1 byte på varje disk, dvs 1-5, disk nr 6 får en kopia på byte från disk nr 1.

1 byte sparas sedan på disk 2-6, en kopia på en byte sparas på dsik 1.

1 byte sparas på disk 3-1, en kopia på en byte sparas på disk nr 2.

Och så forstsätter det.

Så dör en hårddisk, så finns det ofta ngn disk som har en reserverad "byte.

Totalt förlorar man 1/5 del av informationen, men eftersom det rör sig om så små mängder, eftersom var 5:e byte försvann så klarar datorn av att bytta till nya själv.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en bild som förklarar det där hur enkelt som helst i guiden, en bild säger mer än 1000 ord ^^

strumpan2k, du snackar om raid4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Code Red
Jag är lost men fungerar det så...

Tyvärr hittade jag inte den animerade versionen. Men jag tror du förstår. Detta är ett exempel med fem diskar. Det går även bra med fyra och tre diskar.

http://www.tyan.com/support/assets/images/04jan_raid5.jpg

Först skrivs

A0 --> till disk 1
B0 --> till disk 2
C0 --> till disk 3
D0 --> till disk 4

Paritetsbit --> till disk 5

Den sammanlagda informationen på A0, B0, C0 och D0 kan rättas till med partitetsbit 0.

Skulle disk 1 med information A0 gå sönder, sätter man in en ny disk.
Med hjälp av B0, C0, D0 och paritetsbiten räknar den ut vad som ska stå o A0.

Samma sak gäller

A1, B1, C1 och D1 informationen.

Om du är intresserad finns

http://susning.nu/RAID

Permalänk
Medlem

ok, eftersom diskarna ska vara lika så bör man för maximal säkerhet köpa en eller två extra som man har liggande ifall någon går sönder?

Annars verkar raid 5 bra för mig som egenföretagare o glömmer göra dvd-backup samt att min arbetsdator även är min speldator så jag vill även ha en bra overallprestanda.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

Ja du måste ju ha en liknanande för att kunna återställa arrayen.
Rasar 2 diskar är du ju körd.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

precis. Ska ta tag i detta efter jag köpt nytt moderkort.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/