Permalänk
Medlem

Vilken plattform? Dilemma....

Här är mitt dilemma.

Har kommit över En 3,2GHz Intel Xeon Processor 800mhz FSB. Det var början. Sedan började jag leta moderkort, hittade ett. Men efter att jag köpt det så visade det sig att det med all sannolikhet inte stöder processorn då de har en för långsam buss-hastighet 533mhz. Moderkortet är ett Tyan Tiger 7505I 2668ANR.

Båda dessa fick jag tag i till ett hyfsat pris dock. Men nu till lemmat, skall jag byta till en annan långsammare processor och sälja den andra? Eller sälja moderkortet och byta dett till ett bättre? Eller helt enkelt sälja båda och köra på en annan plattform, AMD opteron??

Kostnadsmässigt så kostar det inte något att byta ner processorn, men moderkortet kommer kosta lite att byta.

Datorn kommer att användas till mycket. Den kommer att primärt vara arbets/multimedia/speldator. Matematik program, spel i största allmänhet, bildredigering samt film och musiklyssning.

Men framför allt skall den vara stabil. Jag har haft Mac större delen av mitt liv, och har aldrig varit med om ens en hundradel av de problem jag fick med den Pc jag haft de senaste 2 åren. Så denna skall vara Über stabil.

Hoppas ni kan hjälpa mig med detta !!

///

//edit: Ändrad rubrik

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling

Permalänk
Medlem

Första frågan: Varför köpte du en server?
Andra frågan: Använder du den som en riktig server, eller skulle du kunna tänka dig att använda en "Vanlig dator" istället som server?

Du tjänar ju på att sälja cpu:n mot en sämre men då förlorar du ju prestanda å det verkar som om det är viktigt i ditt fall, eller?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Första: Server delar för att dessa är stabilare. kraschar inte lika ofta och skall vara konstruerade för mkt beräkningshastighet samt multitask.

Andra: Använder den inte som server och kommer nog inte använda den fullt som server heller, men andra saker som serversystem är bra på som ovan nämnt är ju det önskvärda.

Jo som konstaterat så vill jag ju helst inte tappa prestanden. Har en svag aning hur jag skall göra. Men inget bestämt.

Visa signatur

Konsult - Akustik och produktutveckling