Permalänk
Medlem

AMD FX med 4 GB cacheminne!?

Citerat från Tomshardware.com
http://www.tomshardware.se/processorer/20060221/forhandstitt_...

"Sockel AM2 innebär en generationsväxling som i stigande grad kommer att bli nödvändig för att stödja de minneskretsar som kommer att bli förhärskande under andra delen av 2006 och in i 2007. Plattformen kommer inte att förändra prestandalandskapet särskilt mycket, såvida inte AMD tar sig för mer fundamentala förändringar som t ex en uppgradering av cacheminnet hos FX till 4 GB. Däremot kommer AM2 att bli basen för de kommande 65 nm-processorerna som släpps i slutet av året. Då kommer saker och ting att ställas på sin spets – bataljen mellan Intels Conroe-processorer och AMDs “krympta” Athlon kommer att bli lika intensiv som gigaherzkriget under 2000."

Hur i hellsike ska det vara möjligt!? Är det "tryckfel" tror ni!?

Ska man vänta med att uppgradera till AM2 istället för 939?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

måste vara tryck fel, är snarare 4 mb

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Klart som fan det är

Permalänk
Medlem

Fett med 4Gb i Cache!!!
Det skulle jag allt vilja ha på min processor!!!

Nämen... som sagt, det måste vara ett feltryck.

Visa signatur

AMD 64 Athlon 3200+ (Venice) | Asus A8N-SLI PREMIUM | 2048Mb DDR Dual Channel (KingMax) | ATi Club 3D X800GT (RX) 256 GDDR3

Permalänk
Medlem

Re: AMD FX med 4 GB cacheminne!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19

Hur i hellsike ska det vara möjligt!? Är det "tryckfel" tror ni!?

Ska man vänta med att uppgradera till AM2 istället för 939?

Lr vänta med att köpa 939 tills conroe och am2 släppts. Då blir det billigt.

Permalänk
Medlem

Vet att Amd ska ha ny cache leverantör men cache minnet är inte väntat att stiga med så mycket men ändå mycjket mer än 4mb, kanske 8mb, 16 eller 32mb cache.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk

Det ska förmodligen stå 4 MB då det inte finns så stora cacheminnen. Det största jag har sett är 170 MB och det var på en SUN processor.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Vet att Amd ska ha ny cache leverantör men cache minnet är inte väntat att stiga med så mycket men ändå mycjket mer än 4mb, kanske 8mb, 16 eller 32mb cache.

AMD har ingen leverantör till cache alls. Om du inte missat det så har cachen varit inbyggd i processorn i många år nu. Och 32Mb Cache skulle ta upp enorma ytor.

Dom har dock skrivit kontrakt med ett företag som utvecklat en teknik för att få cachen att ta mindre plats. Så dom kan få in 4Mb på samma yta som dom fått in 1Mb innan. Dock skulle cachen bli långsammare med den tekniken.

Dessutom skulle 32Mb fortfarande ta massa plats. Mer plats än vad 8 processorer tar ensamt. Det blir alltså närmare 10 gånger dyrare att tillverka bara i materialkonstnaden. Och som bekant så ökar mängden fel med nästan 10 gånger också. Med andra ord skulle varje processor bli 10 gånger så dyr och 10 gånger så många dyra processorer skulle få kasseras. Vi skulle få se porcessorpriser på 70000-80000 bara för att AMD ens skulle finansiera själva produktionskonstnaden. Då skulle dom dessutom sälja extremt mycket färre processorer. Så då får dom fördela alla miljarder i utvecklingskonstnader och fabrikskostnader på färre processorer. Vilket inebär att det skulle bli en miljon i pålägg istället för en tusenlapp per processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMD har ingen leverantör till cache alls. Om du inte missat det så har cachen varit inbyggd i processorn i många år nu. Och 32Mb Cache skulle ta upp enorma ytor.

Dom har dock skrivit kontrakt med ett företag som utvecklat en teknik för att få cachen att ta mindre plats. Så dom kan få in 4Mb på samma yta som dom fått in 1Mb innan. Dock skulle cachen bli långsammare med den tekniken.

Dessutom skulle 32Mb fortfarande ta massa plats. Mer plats än vad 8 processorer tar ensamt. Det blir alltså närmare 10 gånger dyrare att tillverka bara i materialkonstnaden. Och som bekant så ökar mängden fel med nästan 10 gånger också. Med andra ord skulle varje processor bli 10 gånger så dyr och 10 gånger så många dyra processorer skulle få kasseras. Vi skulle få se porcessorpriser på 70000-80000 bara för att AMD ens skulle finansiera själva produktionskonstnaden. Då skulle dom dessutom sälja extremt mycket färre processorer. Så då får dom fördela alla miljarder i utvecklingskonstnader och fabrikskostnader på färre processorer. Vilket inebär att det skulle bli en miljon i pålägg istället för en tusenlapp per processor.

(ursäkta om jag formulerade mig fel) Det jag menade var att Amd har en ny leverantör som gör att de kan få plats med mer cacheminne i processorn, jag vet självklart att Amd har integrerad cache och inte en extern. Säker på att cacheminnet kommer att vara långsammare, har du någon källa till det eller har du bara hittat på det?

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
(ursäkta om jag formulerade mig fel) Det jag menade var att Amd har en ny leverantör som gör att de kan få plats med mer cacheminne i processorn, jag vet självklart att Amd har integrerad cache och inte en extern. Säker på att cacheminnet kommer att vara långsammare, har du någon källa till det eller har du bara hittat på det?

Det är fortfarande inte en leverantör över huvudtaget.

Men AMD har ju själva sagt att dom ska överväga tekniken och prova den för att se om dom kan skrämma upp prestandan tillräckligt för att det ska vara värt besväret. Med andra ord så ligger inte prestandan på normala nivåer.
Och det har pratats om L3 cache för FX. Alltså är det långsammare än L2.