Nvidia lanserar SLI för bärbara datorer officiellt

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar SLI för bärbara datorer officiellt

<font style="font-size: 10pt"><b>Nvidia lanserar SLI för bärbara datorer officiellt</b></font> <small class="small">torsdag 9 mars av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Idag på Cebit presenterade Nvidia en teknik för att koppla ihop två grafikchipset med SLI (Scalable Link Interface) i bärbara datorer. Tekniken gör det möjligt att köra ett par Geforce Go 7800 GTX i SLI, och på så sätt få den kraftigaste grafikklösningen för bärbara datorer i spel.<br /><br /><i>”CEBIT 2006—HANNOVER, GERMANY—March 9, 2006—NVIDIA Corporation (Nasdaq: NVDA), the worldwide leader in graphics processor technologies, extends its acclaimed NVIDIA® SLI™ technology to notebook PCs for the first time.”</i><br /><br />Bärbara datorer med SLI finns redan nu tillgängliga från ett flertal tillverkare. Läs pressmeddelandet hos <a href="http://www.nvidia.com/object/IO_30261.html" target="_blank">Nvidia</a>.<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

ojojoj.. kallar det hellre släpbart än bärbart..

Permalänk
Medlem

En såndär vill inte jag ha i min ryggsäck heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Nej men man får tänka på att det är en "bärbar" som ska ersätta en stationär dator? Det lär vara aningen smidigare att ta med sig den än en stationär dator i alla fall. Sen att den lär kosta multum är en annan sak.. Kul att utveckligen går framåt om inte annat.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q'aman
Nej men man får tänka på att det är en "bärbar" som ska ersätta en stationär dator? Det lär vara aningen smidigare att ta med sig den än en stationär dator i alla fall. Sen att den lär kosta multum är en annan sak.. Kul att utveckligen går framåt om inte annat.

Eller bakåt beroendes på hur man ser på saken.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Usch, gillar verkligen inte laptops av modell släpbar...vet inte varför riktigt....känns som något mitt emellan en riktig _bärbar_ laptop och en rejäl stationär (associerat med _bra_ prestanda)

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Utvecklingen går bakåt jaa! Jiippii ännu en bärbar dator med monster prestanda! Skit i vikten å släng in allt bra! Jiippii! (IRONI)

Permalänk
Medlem

Ballt att slänga in nåt sånt i ett 12.1" system. Lyckas de med den bedriften så kommer jag genast att införskaffa en!

Permalänk

jisses, är det verkligen lönt???

Värmen och el-förbrukningen bör ju vara brutalt mycket mer än med bara ett grafikkort...

Permalänk
Medlem

Tycker det känns lite overkill. De flesta som spelar spel tittar väl i första hand på stationära. Visst är det smidigt att ha en bärbar speldator med sig på LAN te.x men att stta framför en bärbar och spela spel. Nej tack.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Eftersom ni tydligen inte märkt det, ska jag förklara nånting. Svensson vill inte ha en stor datormaskin som står o tar plats alltid, och det är redan klart att såkallade "Desktop replacements" kommer ta över. Det kommer vara en dag då arbetsstationer på jobb, och entusiast burkar är de enda icke mobila enheterna. Kontorsdatorer som inte ska tas med hem av personalen, och industrimaskiner är det i första hand som menas när jag säger 'arbetsstationer'.

Det kommer även underlätta något fantastiskt för alla de kontorister som skulle vilja jobba hemmifrån, men inte kan eftersom deras arbete kräver tillgång till datormaskinen. Den typen av kontorister kan nämligen utan vidare förses med bärbara, och kan då ta dem med sig. praktiskt även vid sjukdom, då man har en del pappersarbete som bara måste göras klart och skickas, då den sjuka kontoristen kan ta ett par timmar mitt på dagen, då de känner sig som bäst, och fixa det.

Det ser dock inte troligt ut att stationära datorer kommer försvina helt, däremot kommer de delvis byta form, och plats i hemmet. HTPC'n är här för att stanna. Och vi entusiaster har svårt att tänka oss nånting annat än en brummande burk med gott om utrymme, så det tar nog ett tag innnan de mer standard burkarna försvinner de med.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Gud va onödigt! Det kräver MASSOR med ström och det blir inte bärbart längre, snarare släpbart som maez sa!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Tycker utvecklingen mot dubbla grafikkort verkar fel överhuvud taget. Varför trycker man inte in två kärnor på samma kort direkt?
Känns som ati respektive nvidia bara vill fortsätta höja 3dmark-poängen ytterligare, då de har maxat ut frekvenserna på nuvarande arkitektur.

För mig känns det som det är till för de som verkligen inte har något annat att köpa för pengarna och absolut måste ha det värsta. I vilket fall som helst kan det inte vara nåt för Svensson.
Ska man se på pris/prestanda kan väl inget sli/crossfire-system löna sig?

Sen får man skaffa vattenkylning på detta för att inte hela historien skall låta som ett jetplan.
Kör man med dubbla grafikkort kan man lika gärna köpa den dyraste fx eller EE-prollen också. Så återigen. Allt är slöseri med pengar och ström.

Släng på två kärnor på ett kort istället tills man skapar nästa arkitektur.
Jo jag vet att det finns i viss form redan..Men jag vill se ett highend till desktops. För det kan väl ändå inte vara så att det är pci-xpress som begränsar?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Tycker att det e bra för utvecklingen. Kommer på smartare lösningar med tiden, kanske blir senare att sli inte tar lika mkt ström i bärbar och stationära datorer. Vem vet, men jag säger hej till utveckling

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

nej tack... Här är ett ord att smutta på för utvecklare... "batteritid"
lätt, liten, smidig och att det finns minne/cpu nog att känna att den är någorlunda snabb är mina krav. Bryr mig itne för fem öre om det går att lira überkrävande FPS på den, en bärbar är inte till för det imo. Jag vill ha en på mina lektioner, och då krävs mobilitet och tystnad, inte högre upplösning i fear...

ge mig hellre ordentlig batteritid...
Möjligen att jag vill lira Starcraft och nått mmorpg på den, så ett fristående graffe vore najs, men det är inget krav, och det kräver defenetivt inte sli...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

jag försökte lyfta den.... personligen finner jag inget intresse att ha en laptop med 19" skärm. den är inte bärbar = släpbar

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Vad är det folk inte förstår? Tanken är givetvis inte att ersätta små lätta laptops utan att ersätta en stor klumpig burk man har i hemmet. Långt ifrån alla är intresserade av att ha en stor ful låda och skärm tillsammans med ett rejält kabelpaket som ständigt står framme och tar plats. Speciellt snyggt är det ju inte heller. Stänger du locket på en laptop är det bara att lägga den åt sidan och du kan använda ditt skrivbord till annat utan att tangentbord, mus, skärm och annat skit tar upp halva din arbetsyta.

Permalänk
Medlem

Problemet med SLI är att det ger störst effekt vid monsterupplösningar över 2000*1500 med 16*AA/AF. Många bärbara har inte så stora skärmar och med så hög upplösning.

Undrar hur de fixat med kylning också. Det lär inte vara allt för kul att konstruera.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Klarar skärmen på denna laptop ens av upplösningarna man måste köra för att ha nytta av SLI?

Visa signatur

Asus TUF Gaming B650 PLUS WIFI
AMD Ryzen 7 7800X3D
Arctic Liquid Freezer II 420
32 Gb DDR5 6000 MHz CL30
MSI GTX 1660 Ti 6GB OC